Polacy nadal nagminnie określają przedsiębiorców mianem kombinatorów i oszustów

Firma Społeczeństwo Dołącz do dyskusji
Polacy nadal nagminnie określają przedsiębiorców mianem kombinatorów i oszustów

Stosunek Polaków do przedsiębiorców można ująć jednym słowem – jest on w dużej mierze ambiwalentny. Czasami jednak Polacy używają w stosunku do właścicieli firm bardziej dosadnych epitetów. Tego typu zachowania są często pochodną słusznie minionego systemu, jednak do dzisiaj pokutują w polskim społeczeństwie. Pokazuje to także najnowsze badania Santander Leasing, z którego wynika, że wiele stereotypów w widoczny sposób wpływa na prowadzenie biznesu w Polsce.

Polacy nadal mają dla polskich przedsiębiorców szereg niepochlebnych epitetów

Z najnowszego badania Santander Leasing wynika, że aż 52 proc. przedsiębiorców regularnie spotyka się z niepochlebnymi opiniami na swój temat. Z raportu wynika także, że aż 10 proc. właścicieli film słyszy od postronnych ludzi, że są kombinatorami i ludźmi nieuczciwymi, a 9 proc. przedsiębiorców przyznało, że są określani jako oszuści i cwaniacy. Popularne epitety, którymi są określani właściciele firm w Polsce to także „wyzyskiwacze”, „złodzieje”, „bogaci”. Polacy jak zwykle przywołują także sytuacje, w których pracodawcy wyrażają się z pogardą w stosunku do pracowników. Często nie są to zachowania nagminne, jednak w dużej mierze rzutują one na cały wizerunek klasy przedsiębiorców w Polsce.

Jeżeli myślimy, że tego typu zachowania nie mają przełożenia na funkcjonowanie firm w Polsce, to jesteśmy w błędzie. Aż co trzeci ankietowany przedsiębiorca przyznaje, że tego typu negatywne stereotypy mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie ich firmy. Co jeszcze ważniejsze, aż 27 proc. badanych przyznaje wprost, że tego typu określenia są powodem psucia się ich relacji z klientami i kontrahentami. Ponad jedna piąta ankietowanych przyznała także, że negatywne opinie o osobach prowadzących biznes w Polsce wpływają na pogorszenie relacji z pracownikami, zatrudnionymi w firmie.

Przedsiębiorcy podkreślają także otwarcie w badaniu, że negatywne opinie o sposobie prowadzenia ich działalności, odbijają się także na stosunkach z ich bliskimi osobami.

Wielu przedsiębiorców w Polsce styka się także z pochlebnymi opiniami w społeczeństwie. Nie oznacza to, że nie mają oni powodu do narzekania

Badanie Santander Leasing pokazuje nam, że wielu Polaków ma także pozytywne zdanie o polskich przedsiębiorcach. Z uznaniem wyrażają się oni przede wszystkim o ich zaradności i pracowitości, która w dużej mierze jest elementem decydującym o sukcesach polskich firm.

Duża liczba przedsiębiorców narzeka jednak, że media niedostatecznie dobrze przedstawiają ich wizerunek. Aż 20 proc. ankietowanych właścicieli firm przyznało, że wizerunek właścicieli firm w telewizji, radiu, prasie, filmach i serialach, jest przedstawiany negatywnie lub bardzo negatywnie.