ecommerce Zakupy

Niby wszędzie zwolnienia i kryzys, tymczasem polscy konsumenci znowu są w zakupowym amoku

Mariusz Lewandowski
25.05.2024
Niby wszędzie zwolnienia i kryzys, tymczasem polscy konsumenci znowu są w zakupowym amoku

Najnowszy raport „Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowany przez Allegro i agencję badawczą Minds & Roses, wskazuje na znaczącą poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce w porównaniu do ubiegłego roku.

Jak wynika z raportu, wydarzenia społeczno-ekonomiczne mają mniejszy wpływ na decyzje zakupowe Polaków niż rok wcześniej – tylko 38% badanych uważa, że czynniki te wpływają na ich zakupy, w porównaniu do 47% w poprzednim roku.

Wzrost optymizmu wśród konsumentów jest również widoczny w danych Głównego Urzędu Statystycznego, który odnotował wzrost pozytywnego nastawienia konsumenckiego o 23 punkty procentowe, osiągając poziom z jesieni 2021 roku. To pozytywne nastawienie przekłada się na wzrost zainteresowania zakupami online, co przyczynia się do rewolucji w polskim handlu detalicznym.

Lata inflacji odcisnęły jednak na Polakach piętno

Mimo rosnącego optymizmu, konsumenci nadal podchodzą ostrożnie do wydatków. Ponad połowa badanych deklaruje, że kupuje bardziej przemyślanie i stara się oszczędzać. Aż 55% konsumentów przywiązuje większą wagę do wyboru platform oferujących niższe ceny, co podkreśla znaczenie atrakcyjności cenowej przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Jednocześnie, 38% użytkowników internetu wciąż dostrzega wpływ takich czynników jak inflacja, zmiany podatkowe i wojna w Ukrainie na swoje decyzje zakupowe.

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, a platformy zakupowe muszą dostosować się do wymagań klientów. Konsumenci oczekują nie tylko atrakcyjnych cen, ale także wygody i bezpieczeństwa zakupów. Decyzje o zakupach online są podejmowane na podstawie kilku kluczowych czynników, takich jak cena, wygoda, bezpieczeństwo, zaufanie do sprzedawcy oraz dostępność produktów i informacji. Raport wskazuje, że szybka dostawa (42%) i posiadanie konta na platformie (37%) są istotnymi czynnikami wpływającymi na wybór miejsca zakupów online.

Allegro jest liderem na rynku ecommerce w Polsce, z 78% osób rozpoczynających zakupy na tej platformie kończy je właśnie tam. Co ciekawe, 41% konsumentów, którzy zaczynają swoje poszukiwania w Google, ostatecznie dokonuje zakupów na Allegro. To dowód na atrakcyjność cen, warunków dostawy i szerokiej oferty produktowej oferowanej przez Allegro. Platforma ta jest szczególnie popularna w kategoriach takich jak chemia domowa, produkty spożywcze czy artykuły dla zwierząt, gdzie liczba osób rozpoczynających zakupy wzrosła o 11 punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku.

Jednym z kluczowych trendów jest rosnące znaczenie porównywania cen online, co robi aż 66% konsumentów podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. Konsumenci poszukują wygody i lepszych cen, co jest łatwiejsze do osiągnięcia w środowisku online. Jednocześnie, zakupy offline oferują możliwość bezpośredniej konsultacji z obsługą sklepu oraz lepsze dopasowanie produktów, co nadal jest ważnym elementem doświadczenia zakupowego.