- Home -
- Biznes -
- Polska jest absolutną potęgą w robieniu lodów. To nasz flagowy letni produkt eksportowy
Gdy turysta przechadza się promenadą w Nicei, delektując się lodem waniliowym, mało kto przypuszcza, że deser ten mógł właśnie pochodzić… z Polski.

Tak, dobrze czytacie – Polska, kraj kojarzony z pierogami, wódką i oscypkiem, staje się cichym bohaterem wakacyjnych półek sklepowych i menu europejskich restauracji.
Z danych przytoczonych przez firmę Akcenta, jednego z graczy na rynku walutowym w Europie Środkowej, wynika jasno:
Polska nie tylko eksportuje, ale wręcz dominuje w kilku letnich segmentach
I nie chodzi tu o przypadkowe towary. Lody, jabłka, piwo bezalkoholowe, jachty, kampery i parasole słoneczne – to polskie wakacyjne bestsellery, które coraz częściej wypierają produkty od konkurencji z południa Europy.
Weźmy lody, który wielu automatycznie łączy historycznie z Włochami czy Niemcami z racji silnej obecności koncernu Nestle. Tymczasem to właśnie Polska znalazła się w globalnym top 5 eksporterów tego przysmaku, przebijając słynne gelato. W 2024 roku wysłaliśmy za granicę 117 tys. ton lodów o wartości ponad 400 mln euro. Niemcy, Francja i Wielka Brytania pokochały nasze lody za smak, prostotę i jakość.
Podobnie jest z jabłkami
Klasyka polskiego sadownictwa, która znajduje uznanie nie tylko na europejskich rynkach, ale też w Indiach czy Egipcie. Mimo globalnych zawirowań gospodarczych, eksport polskich jabłek wzrósł o 17% rok do roku, a ich obecność w egzotycznych kuchniach przestaje dziwić. Z kolei polskie piwo bezalkoholowe zyskało fanów we Francji, Włoszech i Niemczech.
Letni eksport to jednak nie tylko jedzenie. W 2024 roku sprzedaliśmy jachty za miliard euro! To plasuje nas w europejskiej czołówce, a Malta praktycznie oszalała na punkcie polskich jednostek pływających. 795% wzrostu eksportu.
Polskie kampery również idą jak świeże bułeczki – zwłaszcza w Danii. Z kolei kolorowe parasole, pod którymi Europejczycy chłodzą się w letnie dni, coraz częściej mają metkę „made in Poland”. I nie są to przypadki – jesteśmy czwartym eksporterem parasoli na świecie.
Co ciekawe, wakacyjne sukcesy eksportowe nie ograniczają się do sklepów stacjonarnych. Z raportu Fulfilio wynika, że aż 46% polskich e-sklepów sprzedaje produkty za granicę. Pisaliśmy o tym nie tak dawno temu: Przy niewielkiej pomocy Amazona i InPostu, niebawem Polska podbije Francję. A potem resztę świata.
Nie ma wstydu. Możecie pojechać kamperem do Nicei, przez cały pobyt na jachcie zajadać się lodami i nadal będziecie pracowali na rzecz polskiej gospodarki.
07.07.2025 9:21, Edyta Wara-Wąsowska
07.07.2025 8:25, Igor Czabaj
07.07.2025 7:10, Mariusz Lewandowski
07.07.2025 6:25, Mariusz Lewandowski
07.07.2025 6:15, Mariusz Lewandowski
07.07.2025 5:30, Mariusz Lewandowski
06.07.2025 17:54, Mariusz Lewandowski
06.07.2025 17:30, Mariusz Lewandowski
06.07.2025 11:39, Igor Czabaj
06.07.2025 7:57, Mariusz Lewandowski
06.07.2025 6:33, Aleksandra Smusz
06.07.2025 5:45, Materiał Partnera Bezprawnika
05.07.2025 12:35, Mariusz Lewandowski
05.07.2025 12:21, Mariusz Lewandowski
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 23:31, Materiał Partnera Bezprawnika
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski