15-latkowie mieliby móc prowadzić samochody osobowe? Do akcji wkroczyła Unia Europejska

Gorące tematy Moto Zagranica dołącz do dyskusji (58) 06.11.2019
15-latkowie mieliby móc prowadzić samochody osobowe? Do akcji wkroczyła Unia Europejska

Udostępnij

Paweł Mering

Jak opisuje brd24, fiński rząd planował dosyć kontrowersyjne zmiany w przepisach. Chodziło o umożliwienie 15-latkom prowadzenia niektórych samochodów osobowych. Do akcji wkroczyła Komisja Europejska, która od razu wskazała na niezgodność proponowanych regulacji z prawem unijnym.

Prawo jazdy od 15 roku życia w Finlandii

Zmiany w prawie, procedowane od jakiegoś czasu przez fiński rząd, miały pozwolić 15-latkom na prowadzenie niektórych rodzajów pojazdów. Finowie chcieli umożliwić 15-latkom, a nawet 14-latkom — miesiąc przed piętnastymi urodzinami — uzyskanie prawa jazdy specjalnej kategorii AM.

Uprawnienie miało pozwolić na prowadzenie „lekkich samochodów”, czyli pojazdów, które ważą do 1500 kg, a także są wyposażone w ogranicznik prędkości. Pierwotnie proponowano ograniczenie prędkości do 45 km/h, ale ostatecznie w projekt zmian w przepisach wpisano 60 km/h.

Jeżeli ograniczenie prędkości mogłoby zostać legalnie założone w każdym pojeździe, to — mając na uwadze wymogi ustawowe — fiński 15-latek mógłby nie tylko poruszać się Toyotą Yaris czy którymś z mniejszych Volkswagenów, ale także Teslą Roadster, czy — na przykład — Bugatti Divo.

Prawo unijne

Finlandia poinformowała Komisję Europejską o tym, że prowadzone są tego typu prace legislacyjne. Niestety, unijny organ od razu stwierdził niezgodność zmian w prawie z regulacjami unijnymi. Byłyby one oczywiście sprzeczne z przepisami, dotyczącymi m.in. praw jazdy w Unii Europejskiej.

Poruszono także kwestie bezpieczeństwa. Komisja Europejska wskazała, że pozwolenie 15-latkom na korzystanie z samochodów, choćby wyposażonych w ograniczniki prędkości, może oznaczać poważne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chodzi tutaj nie tylko o bezpieczeństwo innych kierowców pojazdów mechanicznych, ale w szczególności o pieszych, dzieci i rowerzystów.

Ponadto, jak wskazuje źródłowy serwis, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu przytoczyła badania według których młodzi ludzie znacznie gorzej przewidują zagrożenia na drodze. Ponadto nieadekwatnie reagują na niebezpieczne i niespodziewane sytuacje, które mogą wystąpić w ruchu.

Problemem, który zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym, jest także fakt, że młodzi ludzie częściej korzystają z urządzeń mobilnych. Oprócz tego ulegają też wpływowi rówieśników, których często przewożą.

Prawo jazdy od 15 roku życia w Finlandii a w Polsce

Warto też przypomnieć, że prawo jazdy kategorii AM istnieje w Polsce. Nie oznacza to jednak, że polski nastolatek może wsiąść w samochód i ruszyć w trasę. Uprawnienie kategorii AM może uzyskać nawet 14-latek, ale zakres pojazdów, do których prowadzenia uprawnia, jest zgoła inny od tego, co proponowali Finowie.

Posiadacze prawa jazdy kategorii AM mogą poruszać się motorowerem lub tzw. czterokołowcem lekkim, co nie jest tożsame z samochodem osobowym. Zgodnie z polskim prawem, czterokołowcem lekkim jest:

[pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla] którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h

Są to jednak pojazdy, których użyteczność jest raczej znikoma, a ich cena z reguły oscyluje w okolicach 20 tysięcy złotych.