15-latkowie mieliby móc prowadzić samochody osobowe? Do akcji wkroczyła Unia Europejska

Gorące tematy Moto Zagranica dołącz do dyskusji (59) 06.11.2019
15-latkowie mieliby móc prowadzić samochody osobowe? Do akcji wkroczyła Unia Europejska

Paweł Mering

Jak opisuje brd24, fiński rząd planował dosyć kontrowersyjne zmiany w przepisach. Chodziło o umożliwienie 15-latkom prowadzenia niektórych samochodów osobowych. Do akcji wkroczyła Komisja Europejska, która od razu wskazała na niezgodność proponowanych regulacji z prawem unijnym.

Prawo jazdy od 15 roku życia w Finlandii

Zmiany w prawie, procedowane od jakiegoś czasu przez fiński rząd, miały pozwolić 15-latkom na prowadzenie niektórych rodzajów pojazdów. Finowie chcieli umożliwić 15-latkom, a nawet 14-latkom — miesiąc przed piętnastymi urodzinami — uzyskanie prawa jazdy specjalnej kategorii AM.

Uprawnienie miało pozwolić na prowadzenie „lekkich samochodów”, czyli pojazdów, które ważą do 1500 kg, a także są wyposażone w ogranicznik prędkości. Pierwotnie proponowano ograniczenie prędkości do 45 km/h, ale ostatecznie w projekt zmian w przepisach wpisano 60 km/h.

Jeżeli ograniczenie prędkości mogłoby zostać legalnie założone w każdym pojeździe, to — mając na uwadze wymogi ustawowe — fiński 15-latek mógłby nie tylko poruszać się Toyotą Yaris czy którymś z mniejszych Volkswagenów, ale także Teslą Roadster, czy — na przykład — Bugatti Divo.

Prawo unijne

Finlandia poinformowała Komisję Europejską o tym, że prowadzone są tego typu prace legislacyjne. Niestety, unijny organ od razu stwierdził niezgodność zmian w prawie z regulacjami unijnymi. Byłyby one oczywiście sprzeczne z przepisami, dotyczącymi m.in. praw jazdy w Unii Europejskiej.

Poruszono także kwestie bezpieczeństwa. Komisja Europejska wskazała, że pozwolenie 15-latkom na korzystanie z samochodów, choćby wyposażonych w ograniczniki prędkości, może oznaczać poważne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chodzi tutaj nie tylko o bezpieczeństwo innych kierowców pojazdów mechanicznych, ale w szczególności o pieszych, dzieci i rowerzystów.

Ponadto, jak wskazuje źródłowy serwis, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu przytoczyła badania według których młodzi ludzie znacznie gorzej przewidują zagrożenia na drodze. Ponadto nieadekwatnie reagują na niebezpieczne i niespodziewane sytuacje, które mogą wystąpić w ruchu.

Problemem, który zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym, jest także fakt, że młodzi ludzie częściej korzystają z urządzeń mobilnych. Oprócz tego ulegają też wpływowi rówieśników, których często przewożą.

Prawo jazdy od 15 roku życia w Finlandii a w Polsce

Warto też przypomnieć, że prawo jazdy kategorii AM istnieje w Polsce. Nie oznacza to jednak, że polski nastolatek może wsiąść w samochód i ruszyć w trasę. Uprawnienie kategorii AM może uzyskać nawet 14-latek, ale zakres pojazdów, do których prowadzenia uprawnia, jest zgoła inny od tego, co proponowali Finowie.

Posiadacze prawa jazdy kategorii AM mogą poruszać się motorowerem lub tzw. czterokołowcem lekkim, co nie jest tożsame z samochodem osobowym. Zgodnie z polskim prawem, czterokołowcem lekkim jest:

[pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla] którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h

Są to jednak pojazdy, których użyteczność jest raczej znikoma, a ich cena z reguły oscyluje w okolicach 20 tysięcy złotych.

59 odpowiedzi na “15-latkowie mieliby móc prowadzić samochody osobowe? Do akcji wkroczyła Unia Europejska”

    • Wymagana jest co najmniej kategoria B1. Aktualnie dostępna od 16 roku życia. Jak czytam proponowane zmiany, to wychodzi na to, że quady byłby objęte tym pozwoleniem.

    • Żeby zabić pieszego wystarczy hulajnoga, rower na chodniku o ograniczony kierujący tym pojazdem, może też trochę tzw pecha, zbiegu przypadków, wcale nie trzeba 45km/h, choć rowerem da się, jak i hulajnogą-pojazdem z teoretyczną bokadą na 25km/h. Przy trochę większym pechu nawet pieszy który się potknie może się, lub kogoś zabić. (np potrącając i wpychając na jezdnię przed pojazd)

    • Nagle nie – ale przez 3 lata (od 15 do 18) tak. No chyba że ma walnięty mózg.

      ps. definicja mądrzenia jest szeroka.

      • Wiek w żaden sposób nie jest związany z odpowiedzialnością czy jakkolwiek rozumianą mądrością. Istnieją debile w każdym wieku. Dodatkowo autor „artykułu” nie podał żadnych źródeł dotyczących wpływu wieku na skłonność do ryzyka. Źródeł naukowych, bo biorąc pod uwagę linię polityczną UE, ETSC jest w silnym konflikcie interesów, a badania mogą być nierzetelne, o ile w ogóle istnieją. Człowiek w wieku 18 lat może być takim samym debilem, jak w wieku 15 lat. Człowiek w wieku 25 lat może nadal być takim samym debilem, jak w dniu ukończenia 18 roku życia. Po przejrzeniu raportów policyjnych można doszukać się poważnych błędów merytorycznych i przedwczesnych wniosków – z jednej strony jest informacja o tym, że kierowcy z przedziału 18-24 powodują większość wypadków, a potem pojawia się informacja, że tą większością jest 18,6%. A może jest to spowodowane tym, że jak człowiek się ustatkuje, to jest mniej skłonny do łamania przepisów, a korelacja z wiekiem jest przypadkowa? Autor raportu nie rozumie, czym się różni korelacja od przyczynowości. Podobnie błędnym wnioskiem jest przyjęcie, że mężczyźni powodują więcej wypadków na drodze, gdyż mniej stosują się do przepisów. Tak może być, natomiast korelacja to nie przyczynowość. Przyczyną może być rzeczywiście łamanie przepisów, ale może być nią również to, że statystycznie na drogach porusza się więcej mężczyzn. Innym powodem może być to, że do małych stłuczek zwykle nie jest wzywana policja. Do czego zmierzam – przed wyjechaniem z debilnym wstępem o „kontrowersyjnych zmianach” warto byłoby sprawdzić źródła i zweryfikować, czy instytut je podający nie pozostaje w konflikcie interesów. UE nie jest organizacją wolnościową w żaden sposób. Co można zrobić? Przede wszystkim zaostrzyć kary i uprościć procedurę dożywotniego pozbawiania uprawnień, co musi się siłą rzeczy łączyć z drakońskimi karami za kierowanie bez nich. Konfiskata i zezłomowanie samochodu powinny pojawić się w taryfikatorze – co z tego, że policjant zatrzyma prawko i da 5 stów mandatu (śmiech na sali), skoro łebek zaraz wsiądzie z powrotem do swojego wozu i odjedzie w siną dal? Wrzucanie całej grupy wiekowej do określonej kategorii jest idiotyczne, ludzie to nie owce, przynajmniej większość chce myśleć, że tak jest.

        • Zgadzam się, generalnie, w całej rozciągłości.
          Wyższe kary – jestem za. Przepadek mienia (samochodu) służącego do popełnienia przestępstwa (jeśli nie jest w stanie zapłacić srogiego mandatu) – jestem za. A srogi mandat to powinno być od 1000 zł minimum a maximum uzależnione od dochodów w poprzednim roku podatkowym.

          Natomiast jeśli chodzi o temat przewodni – niestety z nieletnimi jest problem, bo nie wiadomo jak mieliby odpowiadać za ew. popełnione czyny – w tym ofiary śmiertelne oraz wydatki jakimi zostaliby obciążeni. Jest cała masa przeszkód prawnych (z kartą praw człowieka) itd. To jest niewykonalne bez zmian legislacyjnych na poziomie nawet szerszym niż Unia Europejska.
          I generalnie tylko z tego powodu pomysł jest… głupi. Głupi dlatego że ponoć jakieś prace trwają, co jest oczywistym marnowaniem czasu i pieniędzy.

    • Tu nie chodzi o mądrość, tylko o styl życia. Ludzie koło 15 są w typowej szkole, mając wielu kolegów, którym mogą chcieć imponować. Brawura, nieogarnięcie i typowa presja społeczna do popisywania się.
      Właśnie dlatego w statystykach osoby do 24 roku życia procentowo popełniają o wiele więcej wypadków, w tym i śmiertelnych, niż osoby starsze.

      • Wszyscy? Człowiekowi o północy w dniu jego 25 urodzin nagle pojawia się mózgownica? Przede wszystkim kulawe jest prawo i bardzo łagodne kary, połączone z żałosną wręcz wykrywalnością. To tutaj jest problem. Gdyby policja miała możliwość wezwać lawetę i odstawić pojazd na złomowisko, to prawdopodobnie liczba idiotów by zmalała po pewnym czasie, bo nawet rodzice wychowujący bezstresowo swoje gówniarstwo mogliby się lekko wkur…, jakby ich szrot poszedł na przemiał.

        • Teraz mówimy o wielu, a nie o stanie samochodów. Nawet jak ktoś ma szrota, a nie szaleje na drodze, to nie spowoduje większego zagrożenia. Za to wśród osób, które drastycznie łamią przepisy, to przeważają auta bardzo nowe i w pełni sprawne.
          A co do prawa, kar i wykrywalności. Prawdą jest to, że to kuleje. Dlatego na początek zmiany trzeba zacząć właśnie od tego, a nie od dopuszczania nastolatków za kółko.

  1. są fimy, które prowadzą szkolenia na kategorie B1

    sa nawet pojazdy do 550kg kóe wyglądają gorzej niż Cinquecento, ale spełniają normy i u nas nawet 14 latek może tym jeździć.

    ale ja bałbym się dziecka tym puścić, bo o jeżdżące trumny.

    lepszy by był chip-uning normalnych pojazdów i blokada ich na 70km/h

  2. Fajny portal erotyczny na którym znajdziesz młode Panie
    Miliony ofert lasek gotowych na wszystko

    Paniedzis.PL
    ………………………
    Szybka i bezpieczna rejestracja,
    Całkowicie anonimowo.Miliony ofek z całego świata

  3. Chodzi tutaj nie tylko o bezpieczeństwo innych kierowców pojazdów
    mechanicznych, ale w szczególności o pieszych, dzieci i rowerzystów.

    Unijni urzędnicy jak wszyscy demagodzy zawsze wyjeżdżają z bezpieczeństwem dzieci bo bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów zaczęło wszystkich drażnić.
    Po prostu nie wpisuje się to w walkę unijnych urzędników z motoryzacją i dlatego.

    Finowie mają zdrowe podejście i uczą dzieciaki odpowiedzialności od małego poprzez nie chronienie nadmiernie. Dziecko uczy się, że każda akcja rodzi reakcję, że wszystko spotyka się z konsekwencjami.

    To działa i projekt prawka dla 15. latków się w to wpisuje.

  4. Różnica polega na tym, że w przeciwieństwie do większości krajów eurokołchozu egzaminy na prawko w Finlandii faktycznie uczą jazdy w niebezpiecznych warunkach (to jeden z powodów dla którego Finowie są w czołówce rajdowych mistrzów świata) i nie tak łatwo jest tam dostać papierek. W porównaniu do nich nasze egzaminy to kurs pisania literek i cyferek w przedszkolu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *