Prawo jazdy tylko na 5 lat. Część "Wizji Zero" tworzonej przez UE
Nie da się ukryć, że od pewnego czasu UE pracuje nad kompleksowymi programami, które mają na celu walkę z globalnymi zagrożeniami czy problemami cywilizacyjnymi. Przykładem takiego programu jest bez wątpienia Fit for 55; UE dąży do osiągnięcia całkowitej zeroemisyjności, chcąc w ten sposób walczyć ze zmianami klimatycznymi. Innym ciekawym programem, któremu poświęca się jednak znacznie mniej uwagi, jest tzw. Wizja Zero - chodzi o rozwiązania prawne, które mają wyeliminować ofiary śmiertelne na drogach oraz liczbę poważnie rannych. Odpowiednia rezolucja została przegłosowana przez Parlament Europejski w 2021 r.; PE poparł też ustanowienie kluczowych wskaźników efektywności, które powinny zostać wypracowane przez Komisję Europejską. Jeśli chodzi natomiast o najważniejsze kierunki przyjętej Wizji Zero, to można wyszczególnić:
- Bezpieczna infrastruktura drogowa i bezpieczne wyposażenie wszystkich pojazdów drogowych,
- Zharmonizowane regulacje dotyczące automatycznych pojazdów drogowych,
- Zero tolerancji dla jazdy pod wpływem używek,
- Nowe przepisy ograniczenia prędkości na drogach i w obszarach zabudowanych.
Jednym z rozwiązań, mających przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, jest prawo jazdy wydawane na 5 lat kierowcom, którzy ukończyli 70. rok życia. Prawo jazdy mogłoby być w takim wypadku przedłużane, ale po przejściu przez kierowcę badań kontrolnych - przy czym każde państwo należące do UE miałoby samodzielnie określić, co wchodziłoby w skład takich badań. Najprawdopodobniej jednak mowa głównie o badaniach psychologicznych.
To zresztą tylko jedna ze zmian, które powinny zainteresować starszych kierowców; niewykluczone, że osoby powyżej 70. roku życia musiałyby przejść "kurs odświeżający", a dla osób po 75. roku życia obowiązkowe badania mogłyby się odbywać nawet co roku. Na razie jednak nie wiadomo, na jakie konkretnie rozwiązania zdecyduje się Polska.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
W Polsce najstarsi kierowcy powodują najmniej wypadków
Co jednak ciekawe - i na co zwraca uwagę bankier.pl - w Polsce najstarsi kierowcy wcale nie powodują wielu wypadków. A właściwie powodują ich najmniej spośród wszystkich grup wiekowych; tak przynajmniej wynika z danych Polskiego Instytutu Transportu. W 2021 r. współczynnik liczby wypadków na 10 tys. kierowców w grupie kierowców powyżej 60. roku życia wyniósł 3,49; dla porównania, w grupie 18-24 wyniósł on aż 13,77.
Oczywiście nie jest też tak, że UE chce specjalnych rozwiązań prawnych tylko dla seniorów - co więcej, UE sama twierdzi, że to właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, w związku z czym również dla nich mają zostać wprowadzone dodatkowe ograniczenia, m.in. takie jak zakaz jazdy w godzinach nocnych. Nie zmienia to jednak faktu, że seniorom Unia także nie zamierza odpuścić - i starsi kierowcy mogą spodziewać się, że konieczność częstszego wykonywania badań zostanie wprowadzona już wkrótce.