Święta to nie tylko barszcz, kolędy i pierwsza gwiazdka. To również prezenty – często czasami nietrafione. Czy taki nieudany prezent można zwrócić do sklepu?
Do świąt pozostało jeszcze nieco czasu – jesteśmy na początku kalendarza adwentowego. I właśnie dlatego warto już teraz poznać prawa konsumenta w zakresie zwrotu zakupionego towaru – aby potem szybko przywrócić uśmiech na twarz obdarowanego. (Ewentualnie, w wersji oszczędnej – aby szybko odzyskać źle zainwestowane złotówki”).
Przechodząc do rzeczy: czy nietrafiony prezent można zwrócić? Jak to zwykle bywa, odpowiedź brzmi: to zależy.
1. Kupiłem prezent w sklepie stacjonarnym
Generalnie rzecz ujmując, sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjęcia towaru tylko dlatego, że nie spełnił on oczekiwań nabywcy. Ale niektóre z nich przewidują taką możliwość. Zazwyczaj wiąże się to z dodatkowymi obowiązkami, takimi jak „brak śladów użytkowania”. Warto zatem przed zakupem upewnić się u sprzedawcy, czy prezent będzie można zwrócić.
Pamiętać również należy, że do zwrotu towaru konieczny będzie dowód zakupu. W powszechnym mniemaniu – i sprzedawców, i klientów – chodzi tu o paragon czy fakturę. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał jednak ostatnio, że mieliśmy rację na Bezprawniku:
Zwrot towaru bez paragonu jest możliwy. Pisaliśmy o tym w przeszłości, m.in. gdy zapanowała moda na tak zwane aplikacje zbierające paragony w pamięci naszych smartfonów. W końcu po co przez lata trzymać tony niezbyt estetycznej makulatury, skoro lepiej sobie taki paragon elektronicznie zeskanować i w razie czego udostępnić sprzedawcy?
Dla bezpieczeństwa jednak – albo chociaż dla wygody – warto paragony gdzieś schować, niż potem użerać się z nieznającym prawa i orzecznictwa sprzedawcą.
Tak, autor tekstu uznaje wyższość pragmatyzmu nad prawniczym idealizmem.
2. Kupiłem prezent w sklepie internetowym / na portalu aukcyjnym
Dużo łatwiej zwrócić natomiast towar kupiony na odległość – czyli zamówiony za pomocą internetu czy telefonu. Artykuł 27 ustawy o prawach konsumenta jasno stanowi, że
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (…)
Warto pamiętać, że czternastodniowy termin na zwrot jest liczony od momentu odbioru towaru, z nie złożenia zamówienia.
Co istotne, nie każdy prezent można zwrócić. Przykładowo, zwrotowi nie podlegają artykuły:
- rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb
- rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia
- rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
- nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
Aby odstąpić od umowy zawartej na odległość, należy złożyć stosowne oświadczenie. Przygotowaliśmy dla Czytelników naszego serwisu odpowiedni wzór, który znajdziecie tutaj.