Już wiadomo, dokąd Polacy najchętniej migrują. Nie chodzi jednak o wyjazd za granicę, a o zmianę operatora

Biznes Technologie Zakupy firmowe Dołącz do dyskusji (48)
Już wiadomo, dokąd Polacy najchętniej migrują. Nie chodzi jednak o wyjazd za granicę, a o zmianę operatora

Jeszcze jakiś czas temu Polacy niechętnie zmieniali operatora – głównie w myśl zasady, że może nie jest idealnie, ale przynajmniej jest stabilnie. Obecnie jednak nie boją się szukać lepszych ofert i przenosić do innych sieci. Okazuje się, że najwięcej Polaków wybiera Plusa. Dobre wyniki zanotowało również Premium Mobile.

Przeniesienie do innej sieci jeszcze całkiem niedawno było uważane za nieopłacalne. Teraz jest inaczej

Jeszcze zaledwie kilka lat temu Polacy jeżeli w ogóle przenosili się do innych sieci – to na pewno nie tłumnie. Mało kto wierzył w to, że inny operator może mu zaoferować korzystniejsze warunki. Obecnie jednak Polacy nie boją się szukać lepszych rozwiązań. Nadal są wprawdzie mocno przywiązani do swojego numeru, ale do operatora – już coraz mniej. Powody do zadowolenia mają zatem ci, którzy zdołali przyciągnąć więcej klientów niż konkurencja (a zarazem: stracić ich mniej niż inni). W samym tylko 2018 r. między operatorami przeniesiono aż… 1 88 1378 kart SIM. Dla porównania – w całym roku 2017 przeniesiono 1 172 110 numerów. Różnica jest zatem bardzo wyraźna.

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował nowe statystyki za miesiące lipiec-wrzesień 2019. Wynika z nich, że na „migracji” Polaków do innych operatorów najbardziej korzysta Plus – to właśnie do tego operatora najchętniej przenoszą się klienci. Najmniej użytkowników Plusa decydowało się też w tym okresie na odejście do konkurencji. To zresztą dla Plusa nie jedyny powód do zadowolenia.

 

 

 

Jednocześnie warto odnotować, że inni czołowi operatorzy, tacy jak Play, T-Mobile i Orange znaleźli się „pod kreską”. Ich bilans numerów okazał się ujemny.

Przeniesienie do innej sieci: dlaczego Polacy decydują się na zmianę operatora komórkowego?

Z badania opublikowanego jakiś czas przez Ericsson Consumer Lab wynikało, że aż 61 proc. ankietowanych zmieniło operatora ze względu na korzystniejszą ofertę konkurenta. 26 proc. badanych przyznało z kolei, że przeniesienie do innej sieci było podyktowane częstszym wykonywaniem połączeń na numery znajdujące się właśnie w tej sieci. Znacznie rzadziej badani wskazywali takie powody jak niskie standardy obsługi klienta (21 proc.) czy większy zasięg (14 proc.).

Jako że badanie było wykonywane kilka lat temu, można przypuszczać, że przeniesienie do innej sieci jest teraz motywowane nieco inaczej. Trudno jednak uwierzyć, by na znaczeniu stracił czynnik najczęściej wskazywany wtedy przez ankietowanych – czyli po prostu lepsza oferta. Można jednak zastanawiać się, co z pozostałymi czynnikami. Wątpliwe jest na pewno przeniesienie się do innej sieci ze względu na częste wykonywanie do niej połączeń – zwłaszcza, że teraz prawie każdy operator oferuje darmowe rozmowy do wszystkich (oczywiście przy odpowiednich abonamentach).

Nowa, atrakcyjna oferta czy raczej stały trend?

Można byłoby zatem przypuszczać, że w okresie wakacyjnym Plus przekonał do siebie klientów innych sieci specjalną ofertą. W pewnym stopniu na pewno tak się właśnie stało, jednak warto też zauważyć, że „migracja do Plusa” staje się już pewnym trendem na polskim rynku telekomunikacyjnym, wyraźnie widocznym od 2018 r. (w całorocznym podsumowaniu Plus wypadł najlepiej spośród wszystkich operatorów – zresztą jako jedyny spośród wielkich operatorów zanotował dodatni bilans).

Na przykład w trzecim kwartale 2018 r. (również według danych UKE) Plus zanotował ok. 10 tys. numerów „na plusie”. Natomiast tylko w trzecim kwartale 2019 r. – prawie 40 tys. To pokazuje, że systematycznie powiększa się comiesięczne grono osób decydujących się na związanie z zielonym operatorem. Jednocześnie od Plusa do innych sieci odchodzi mniej klientów niż ma to miejsce u konkurencji. Trwa to już na tyle długo (niemal nieprzerwanie od 2018 r., w pierwszym kwartale 2019 r. Plus również wypadł najlepiej na tle innych operatorów), że można już właściwie mówić o pewnym stałym trendzie wśród użytkowników telefonii komórkowej.

Operator ma też inne powody do zadowolenia. Klienci Plusa i Cyfrowego Polsatu tylko w 2018 r. przetransferowali rekordową ilość danych

Plus ma zresztą także i inne powody do radości. W sieci Grupy Cyfrowy Polsat (a więc chodzi o klientów Plusa i Cyfrowego Polsatu właśnie) w 2018 r. przetransferowano aż 965 petabajtów danych. W przeliczeniu na kartę SIM (biorąc pod uwagę liczbę klientów grupy) daje to ok. 6,9 GB na miesiąc. To absolutny rekord i bardzo duży wzrost w porównaniu z rokiem 2017 (aż o 28 proc.). Z kolei licząc transfer danych razem z ruchem pochodzącym od operatorów wirtualnych w sieci Plusa, to w 2018 r. dokonano transferu ponad miliarda GB, co już mocno oddziałuje na wyobraźnię. Zwłaszcza, że to pierwszy przetransferowany eksabajt danych w sieci mobilnej w Polsce.

Warto odnotować także fakt, że Plus osiągnął świetny wynik w skali europejskiej. Z raportu opublikowanego przez firmę analityczną Tefficient, która dokonała analizy sprawozdań operatorów za rok 2018. wynika, że Plus zajął trzecie miejsce na całym Starym Kontynencie pod względem ilości przesłanych danych. Tym samym operator należy do ścisłej czołówki, jeśli chodzi o najbardziej aktywnych użytkowników internetu mobilnego w Europie, zwłaszcza, że różnice między pierwszym operatorem w zestawieniu („3”) a Plusem były naprawdę niewielkie (użytkownicy „3” przesłali w 2018 r. ok. 1000 PB).