Partnerzy serwisu:
ecommerce Zakupy

Nakupowali smartfonów, nakładli światłowodów, ale dalej wolą jeździć lokomotywą do galerii handlowej

Mariusz Nyka
09.10.2022
Mariusz Nyka
Mariusz Nyka
09.10.2022
Nakupowali smartfonów, nakładli światłowodów, ale dalej wolą jeździć lokomotywą do galerii handlowej

Wielu z nas wciąż nie chce zaopatrywać się w sieci. Choć pandemia i tak zmieniła w tej kwestii wiele, to nadal istnieje spore grono tych, którzy preferują tradycyjne zakupy. Przyczyny niekupowania w internecie mogą być dla sklepów cenną wskazówką do tego jak zmienić ten trend.

Niechęć do zakupów internetowych wciąż na wysokim poziomie

Wydawać by się mogło, że w dobie wszechobecnego internetu, zakupy w sieci to już domena praktycznie każdego z nas. Nic bardziej mylnego. Przed paroma dniami już po raz dziesiąty ukazał się publikowany przez „Gemius” raport o e-commerce w naszym kraju. Zasadniczo można z niego wywnioskować, że od czasów pandemii Polacy polubili zakupy przez internet. Ankietowani cenią je przede wszystkim za wygodę i coraz mniej skomplikowane procedury proponowane przez poszczególne sklepy. Nadal jednak 23% korzystających z sieci nie robi tam zakupów.

Głównym powodem jest chęć fizycznego kontaktu z produktem przed jego zakupem. Taką przyczynę podaje aż 41% badanych. Wzrost względem poprzedniego raportu jest znaczny i wynosi 10%. Wydaje się więc, że wielu z nas wcale nie kusi perspektywa zamawiania przysłowiowego kota w worku i późniejsze procedury związane ze odesłanie towaru z powrotem do sklepu. Trudno się dziwić skoro zwrot coraz rzadziej jest darmowy.

Na kolejnych pozycjach przyczyn niekupowania w sieci znalazły się zbyt drogie koszty dostawy oraz niechęć związana z oczekiwaniem na produkt. Są to standardowe problemy, z którymi mierzą się niemal wszyscy sprzedawcy oferujący swoje usługi w internecie. Interesującym jest jednak fakt, że dla osób w wieku 50+ istotny jest też kontakt ze sprzedawcą przed zakupem. Z kolei osoby w średnim wieku 35-49 lat często nie potrafią znaleźć interesujących ich rzeczy. Te dane mogą być dobrą wskazówką dla sklepów w kontekście dalszego rozwoju kanałów sprzedażowych.

Przyczyny niekupowania w internecie to dobry drogowskaz dla przedsiębiorców

Raport opublikowany przez „Gemius” wyraźnie pokazuje, że potencjał na rozwój sprzedaży e-commerce w Polsce wciąż jest spory. Tym samym rozwój sprzedaży online to nadal krok w dobrym kierunku, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę wskazówki klientów. Osoby niekupujące w internecie sygnalizowały bowiem, iż do zmiany decyzji przekonają ich głównie czynniki finansowe, ale nie tylko.

W pierwszej kolejności sklepy nadal muszą dbać o poprawę dostaw. Przydałoby się wreszcie ogólnodostępne i korzystne pod względem ekonomicznym dostarczanie paczek wieczorami i przez całe weekendy. To może wpłynąć na decyzję klientów, którzy na ten moment zamawiając towar pod koniec tygodnia muszą nastawić się, że trafi on do nich najwcześniej za parę dni.

Jak pokazują dane warto też stawiać na komunikację. Obecnie część usługodawców oferuje już interaktywne czaty ze swoimi konsultantami, jednak skala jest zbyt mała. Zwłaszcza starsi klienci cenią sobie możliwość kontaktu ze sprzedawcą. Tymczasem w wielu przypadkach jest to możliwe jedynie poprzez wysłanie wiadomości e-mail, która nie jest już zbyt atrakcyjną formą. Na szczycie priorytetów powinien być też czytelny wygląd strony, co znacznie usprawni proces wyboru interesujących produktów.

Na koniec nie sposób nie zwrócić uwagi na jeszcze jeden czynnik. Z przeprowadzonych badań wynika, że 17% ankietowanych tak naprawdę nie jest w stanie wskazać przyczyny niekupowania w internecie. Nadal duża grupa internatów czeka więc na zachęcenie do zakupów w sieci. Tylko od sprzedawców zależy czy będą potrafili z tego skorzystać.