- Home -
- Społeczeństwo -
- Skarga na reklamę Baltony, która nie jest emitowana od dwudziestu lat, a sam produkt już nie istnieje
Reklama Baltony oskarżona przed Komisją Etyki Reklamy. Problem w tym, że nie jest emitowana od jakichś dwudziestu lat i trudno kruszyć kopię o coś, czego już nie ma. Stała się wyłącznie internetowym memem.

Chyba wszyscy - a przynajmniej większość z nas - widziała starą reklamę Baltony. Wpisywała się w klimat lat dziewięćdziesiątych, kiedy to produkty starały się w jakiś sposób przebić na rynek, a przemysł reklamowy dopiero raczkował. Jak dziś pamiętamy chyba te starsze klipy, które przedostawały się dopiero do świadomości użytkowników. W pewien sposób do tych starych reklam czuje się pomieszanie nostalgii i żenady.
Tym razem wpłynęła skarga na reklamę, która od dawna nie jest już emitowana w telewizji, a do tego produkt, który reklamuje, zniknął już z rynku. PRL-owskich soczków Baltony nie uświadczymy już na półkach sklepowych. Zdaje się, że ktoś o tym zapomniał:
Reklama traktuje kobiety przedmiotowo. Na reklamie pojawia się naga kobieca pierś.
Istotnie, podówczas szczucie cycem nabierało innego znaczenia.
Reklama Baltony
Baltona na chwilę obecną jest Przedsiębiorstwem Handlu Zagranicznego. O ile kiedyś sprowadzała różne produkty i sygnowała je własnym znakiem (co miało świadczyć o tym, że są wysokiej jakości), o tyle dzisiaj zajmuje się już raczej innymi rzeczami. Ustąpiła pola bowiem wszystkim pozostałym.
I rzeczywiście, mamy tutaj kobiecą pierś, aczkolwiek w całym kontekście trudno powiedzieć, czy kobieta jest traktowana przedmiotowo. W pewnym sensie na pewno (jej pierś służy wyłącznie przykuciu uwagi oglądającego, a seksualny kontekst jest dopowiedziany sam w sobie), aczkolwiek trudno skarżyć coś, co już od dawna nie jest emitowane i stanowi tylko internetowy dowcip.
Co więcej, Komisja Etyki Reklamy również uznała, że nie ma co tutaj szukać, ponieważ reklamy nie ma już w telewizji, produktu także. Nawet zaklasyfikowali ją jako "reklamę internetową". To trochę tak, jakby ktoś teraz się burzył, że w PRL wszyscy bili rekordy, a produkcja wynosiła 300%. W pewnym sensie reklama Baltony stanowi relikt świadomości i trzeba ją zachować choćby dlatego, by pamiętać o tym, jak zaczynano.
zobacz więcej:
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski
28.06.2025 16:05, Mateusz Krakowski