ecommerce Technologie

Przyszłość e-commerce? Sztuczna inteligencja podpowie co chcemy kupić w danym sklepie

Przyszłość e-commerce? Sztuczna inteligencja podpowie co chcemy kupić w danym sklepie
Przyszłość e-commerce? Sztuczna inteligencja podpowie co chcemy kupić w danym sklepie
 

Personalizacja oferty i precyzyjny dobór produktów, te zagadnienia będą zdaniem ekspertów miały wpływ na rozwój e-commerce w Polsce. Sklepy coraz więcej wiedzą o swoich klientach, czas to wykorzystać. Zwłaszcza że klienci tego oczekują.

Rozwój e-commerce w Polsce

Branża e-commerce w Polsce to wciąż dynamicznie rozwijający się rynek. W ubiegłym roku zakupy online robiło aż 11 procent więcej Polaków niż przed rokiem. Z badań Gemius wynika, że obecnie aż 73 procent Polaków wybiera zakupy przez Internet. Do rozwoju branży zdecydowanie przyczyniła się pandemia koronawirusa, ale z drugiej strony przyśpieszyła ona tylko to, co nieuniknione. Jak wyjść naprzeciw zmianom i jeszcze bardziej rozwinąć swoją sprzedaż? Kluczem do tego może okazać się personalizacja usług.

Dlaczego jest to tak ważne? Z prostej przyczyny – chodzi o czas. Zasoby sklepów internetowych są właściwie nieograniczone. Dopasowanie indywidualnej oferty pozwoli go zaoszczędzić. Skrócić ścieżkę decyzyjną. I nie chodzi tu wcale o gromadzenie danych wrażliwych, ale bardziej informacji o naszych gustach i upodobaniach oraz dopasowanie do pewnego modelu klienta.

Nowe sklepy internetowe 2020

Spersonalizowane oferty mogą zostać dobrane na podstawie historii zakupów, oglądanych kart produktu, porzuconych koszyków, wykorzystanych metod płatności oraz danych, które klienci podali dobrowolnie. W gromadzeniu i przetwarzaniu tego typu informacji pomagają oprogramowania typu Customer Data Platform oraz ich rozwinięcia gromadzące dane i doświadczenia klientów w oparciu o tzw. deep learning, czyli uczenie maszynowe. Narzędzia te pomagają w precyzyjny sposób zaproponować klientowi przydatny, bądź zgodny z jego gustem towar.

Mimo że gromadzenie danych nie kojarzy się w naszej przestrzeni pozytywnie, jest ono oczekiwane przez klientów. Przewertowanie tysięcy artykułów działa zniechęcająco, czas na poszukiwanie musi więc zostać maksymalnie skrócony, a sam proces zakupowy maksymalnie uproszczony. Prostota jest przyszłością sklepów internetowych. Oprócz oszczędności czasu tworzy ona również większe zaangażowanie i lojalność klienta wobec marki, a także zwiększa średnią wartość zamówienia.

Jeśli mowa o prostocie warto zwrócić uwagę na podniesienie intuicyjności procesu dokonywanych zakupów. Łatwość zakładania konta, proces płatności i przejrzyste warunki zakupu, reklamacji oraz zwrotu. Ważny jest też klarowny interfejs oraz zapewnienie udogodnień znanych z zakupów offline, możliwość przetestowania produktu i indywidualny dobór oraz porada. Współczesny klient chce mieć proces zakupu podany na tacy. Tylko wtedy pozostanie przy zakupach online, a tym samym zapewni ich rozwój.