Także przy ryczałcie trzeba przechowywać niektóre faktury zakupu

Firma Podatki Prawo Dołącz do dyskusji (29)
Także przy ryczałcie trzeba przechowywać niektóre faktury zakupu

Opodatkowanie ryczałtem jest dość specyficznym sposobem rozliczania się z fiskusem. Polega on na tym, że nie ujmuje się kosztów, lecz podatek płaci od każdej złotówki, jaką zarobimy. Czy w takim razie, ryczałt oznacza, że przechowywanie faktur i innych dokumentów związanych z zakupami nie jest obowiązkowe?

Ryczałt to coraz popularniejsza forma opodatkowania

Po ostatnim poszerzeniu grupy osób, które mogą korzystać z ryczałtu, ta forma opodatkowania stała się coraz bardziej popularna. Wiele osób, które wcześniej rozliczało się w ramach podatkowej książki przychodów i rozchodów, teraz rozlicza się z fiskusem za pomocą ryczałtu.

Co do zasady stawki podatku ryczałtowego są niższe niż te, z którymi mamy do czynienia przy zwykłej skali podatkowej. Dla przykładu, jeżeli ktoś wykonuje usługi gastronomiczne, to zamiast 17% podatku od dochodu, płaci 8,5%, ale od przychodu. Właśnie ta mała różnica między przychodem a dochodem, sprawia, że ryczałt jest taką specyficzną formą opodatkowania.

Jeżeli bowiem ktoś zdecyduje się właśnie w taki sposób rozliczać z zarobionych pieniędzy, to opodatkować musi nie różnice między przychodem, a kosztem, a właśnie cały przychód. Najbardziej opłaca się więc to przy działalnościach, które i tak nie generują dużo wydatków, jak np. przeróżne usługi. Tam, gdzie stawka ryczałtu jest niska, a wiemy, że nie będziemy mieli dużo faktur kosztowych, tam często warto zastanowić się nad taką formą podatku.

Ryczałt, a przechowywanie faktur zakupu. Okazuje się, że przy niektórych dokumentach trzeba to robić

Czy to oznacza, że wybierając ryczałt, nie musimy martwić się o przechowywanie faktur zakupowych? Otóż, nic bardziej mylnego. Według art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnik musi posiadać i przechowywać następujące rodzaje dokumentów:

  • ewidencja przychodów, odrębna dla każdego roku podatkowego,
  • dowody zakupu towarów,
  • wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Faktury i inne dokumenty potwierdzające zakupy towarów należy przechowywać w miejscu wykonywania działalności lub w siedzibie biura rachunkowego, które nas obsługuje. Art. 4, punkt 6 ustawy o ryczałcie określa, że za dowody zakupu uznaje się otrzymane faktury, rachunki, paragony, dowody wewnętrzne oraz opis otrzymanego towaru.

Oznacza to, że musimy trzymać faktury tylko te dotyczące zakupu rzeczy, które zamierzamy potem odsprzedać. Jeżeli mamy więc działalność usługową, to takich dokumentów praktycznie mieć nie będziemy. Faktura za telefon, internet czy usługę księgowej nie jest bowiem dokumentem stwierdzającym zakup towaru, więc nie trzeba go przechowywać.

Oczywiście ktoś, kto rozlicza się z podatku dochodowego w postaci ryczałtu, może być też czynnym podatnikiem VAT. Jeżeli ktoś rozlicza się więc z podatku VAT, to wtedy oczywiście musi zachowywać wszelkie faktury, które służą mu jako podstawa do odliczenia podatku naliczonego, a tym samym do zmniejszenia kwoty jaką trzeba zapłacić do urzędu skarbowego.