W Polsce w 2024 roku odnotowano rekordowy import samochodów używanych. Zgodnie z danymi IBRM Samar do końca listopada zarejestrowano ponad 816 tys. pojazdów. Prognozy na cały rok wskazują, że ta liczba sięgnie nawet 940–960 tys. rejestracji, czyli będzie przypominała poziom sprzed pandemii. Import samochodów używanych zyskuje na popularności. Polacy mają widoczne preferencje, jeśli chodzi o źródła pochodzenia i typy pojazdów.
Wzrost importu używanych samochodów w Polsce nie wydaje się spowalniać, a zjawisko sprowadzania pojazdów z USA budzi coraz większe obawy. Choć wiele osób decyduje się na zakup używanego auta, warto być świadomym potencjalnych zagrożeń związanych z kupnem uszkodzonego pojazdu.
Niemcy pozostają największym rynkiem, z którego Polacy sprowadzają używane samochody
W 2024 roku zza Odry trafiło do Polski niemal 467 tys. pojazdów. Na kolejnych miejscach znalazły się Francja (ponad 92,5 tys. samochodów) i Belgia (ponad 65 tys.).
Choć Niemcy wciąż dominują, warto przy okazji zauważyć, że w ostatnich latach rośnie liczba samochodów importowanych z innych krajów, a w szczególności z USA. To już ponad 62 tys. pojazdów. Dalej są Holandia, Włochy, Dania, Szwecja i Austria. Pierwszą dziesiątkę zamyka Szwajcaria z niespełna 20 tys. sprowadzonych aut.
Polacy coraz chętniej ściągają samochody z USA, często uszkodzone i dzięki temu dużo tańsze
Ten rok zaowocował gwałtownym wzrostem importu używanych samochodów ze Stanów Zjednoczonych, w tym często pojazdów poważnie uszkodzonych. USA zajmują obecnie czwarte miejsce na liście krajów dostarczających samochody do Polski, z wynikiem ponad 62,4 tys. rejestracji. Jest to największy wzrost wśród krajów z pierwszej dwudziestki.
Niestety z uwagi na to, że wiele ze sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych samochodów jest poważnie uszkodzonych, pogarsza się bezpieczeństwo na polskich drogach. Bardzo często spotykane uszkodzenia dotyczą zgniecenia przodu pojazdu. Uszkodzenia tylnej części oraz boków samochodu również nie należą do rzadkości. W wielu przypadkach takie auta wymagają gruntownej naprawy, a niekiedy nawet wymiany kluczowych elementów nadwozia.
W 2024 roku średni wiek sprowadzanych samochodów to 12,4 roku
Na rynku sprowadzanych aut z drugiej ręki dominują auta benzynowe, to aż 58,4 proc. importu. Ich średni wiek wynosi 13 lat.
Warto jednak zauważyć, że samochody z silnikami Diesla, choć coraz mniej popularne, wciąż stanowią 40,8 proc. rynku. Wzrost popularności samochodów elektrycznych również jest zauważalny. Jednak na razie auta na prąd to zaledwie 0,6 proc. importu. Jednak liczba zarejestrowanych elektryków wzrosła o ponad 40 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.