REKLAMA
  1. Home -
  2. Państwo -
  3. Pracownik służby cywilnej skazany prawomocnym wyrokiem sądu może pełnić funkcję publiczną, bo prawo jest dziurawe
Pracownik służby cywilnej skazany prawomocnym wyrokiem sądu może pełnić funkcję publiczną, bo prawo jest dziurawe

Podczas minionych wyborów samorządowych, a także samej kampanii wyborczej, zaczęto wskazywać na pewien problem. W momencie, gdy zaczęli się pojawiać kandydaci z zarzutami, a także prawomocnie skazani, rozbrzmiała dyskusja o legalności pełnienia funkcji publicznych przez takie osoby. Po wyborach problem umilkł, ale przypomniał nam o nim jeden z naszych czytelników. Prawomocne skazanie a funkcja publiczna albo praca w administracji.

Paweł Mering04.02.2019 10:46
Państwo

Jeden z czytelników zwrócił się do nas z pewnym zagadnieniem. W serwisie wprost.pl opublikowany został artykuł, traktujący o dosyć kontrowersyjnym fakcie. Była posłanka PiS, skazana prawomocnym wyrokiem na karę grzywny, zasiada w radzie konsultacyjnej przy wojewodzie pomorskim.

Skazanie a funkcja publiczna albo praca w administracji

Jak widać z przywołanego przez czytelnika stanu faktycznego, osoba, skazana prawomocnym wyrokiem sądu, zasiada w radzie konsultacyjnej. Zdrowy rozsądek nakazuje twierdzić, że nie jest możliwe (i pożądane), aby osoba karana piastowała państwowe, bądź samorządowe stanowisko. Prawo daje wyraz takiemu przekonaniu i takie zakazy faktycznie istnieją, jednak w kilku miejscach.

REKLAMA

Skazanie a możliwość bycia wybieranym w wyborach

W odniesieniu do kandydatów na wójtów/burmistrzów/prezydentów miast zastosowanie mają przepisy  art. 11 par. 2 Kodeksu wyborczego, który stanowi, iż:

Nie ma prawa wybieralności w wyborach osoba:
1) skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
2) wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności, o którym mowa w art. 21a ust. 2a ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 2186 oraz z 2018 r. poz. 538).

Jak widać ani prokuratorskie zarzuty, ani kara grzywny, bądź pozbawienia wolności, nie mają wpływu na bierne prawo wyborcze w wyborach powszechnych.

REKLAMA

Skazanie a zatrudnienie jako pracownik samorządowy

W wypadku pracowników samorządowych zastosowanie ma art. 6 ust. 2 ustawy Prawo o pracownikach samorządowych. Ów przepis głosi, że:

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru lub powołania może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 oraz nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Oznacza to, że wymogi co do zatrudnienia jako pracownik samorządowy są różne od tych, jakie obowiązują kandydatów w wyborach. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi tu o prawomocne skazanie, ale tylko za przestępstwo ścigane z urzędu. Nie zaliczają się do nich więc ani pomówienie, ani znieważenie, ani jakiekolwiek inne przestępstwa, które nie są ścigane z oskarżenia publicznego

REKLAMA

Pracownik służby cywilnej

W przywołanym przez naszego czytelnika stanie faktycznym mowa jest o członkini rady nadzorczej przy wojewodzie, który jest przecież organem administracji państwowej, a nie samorządowej. Jakie przepisy zastosowanie mają w takim wypadku?

Wydaje się, że członek rady konsultacyjnej, będącej ciałem doradczym wojewody, należy do dziedziny służby cywilnej. Zgodnie z art. 4 pkt 3 ustawy o służbie cywilnej w służbie cywilnej nie może być zatrudniona osoba, która

REKLAMA
Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi