- Home -
- Praca -
- Możliwe jest skrócenie czasu pracy w upały. Przepisy regulują też inne kwestie związane z wysokimi temperaturami podczas pracy
W upały pracodawca musi zapewnić pracownikom odpowiednie warunki pracy - m.in. zadbać o dostarczenie napojów czy o wentylację w pomieszczeniach. Możliwy jest również skrócony czas pracy w upały - chociaż w tym przypadku wiele zależy od dobrej woli pracodawcy.

Skrócony czas pracy w upały. Wszystko zależy od woli pracodawcy
Kodeks pracy dopuszcza, by pracodawca wprowadził skrócony czas pracy w upały. Co do zasady obowiązujący wymiar pracy to 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo - pracodawca może jednak go dowolnie skracać. Może to zrobić na dwa sposoby - albo pozwolić pracownikom wcześniej zakończyć pracę, albo wprowadzając dodatkową przerwę w jej trakcie (np. w godzinach, w których temperatury są najwyższe). Warto przy tym pamiętać, że jeśli pracodawca zdecyduje się na skrócony czas pracy w upały, to pracownik zachowuje prawo do pełnego wynagrodzenia. Należy jednak mieć również na uwadze fakt, że pracodawca nie ma takiego obowiązku - i dotyczy to nawet pracowników wykonujących swoje obowiązki służbowe na zewnątrz.
Napoje o odpowiedniej temperaturze i dostępne przez cały czas pracy
Jakie obowiązki ma zatem pracodawca? Pracodawca zapewnia napoje pracownikom. Zgodnie z art. 232 Kodeksu pracy,
Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych.
Z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów wynika natomiast, że chodzi o sytuacje, gdy:
- pracownik wykonuje pracę na otwartej przestrzeni przy temperaturze poniżej 10 stopni Celsjusza lub powyżej 25 stopni,
- pracownik wykonuje pracę na stanowisku (w budynku), gdy temperatura przekracza 28 stopni Celsjusza.
Co więcej, pracodawca w upały ma obowiązek zapewnić zimne napoje - kawa i herbata są w tym przypadku niewystarczające. Dodatkowo napoje powinny być dostępne dla pracowników przez cały okres wykonywania pracy. Pracownikom nie przysługuje natomiast ekwiwalent za napoje.
Wentylacja pomieszczeń pracy
To jednak nie wszystko. Pracodawca ma także obowiązek zabezpieczenia pomieszczeń i stanowisk pracy przed niekontrolowaną emisją ciepła. Powinien zadbać m.in. o to, by regularnie sprawdzać stan techniczny urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Nie oznacza to jednak, że pracodawca ma obowiązek zamontowania klimatyzacji - jeśli jednak już jest, musi o nią dbać, np. by nie była zagrzybiona. Alternatywnym rozwiązaniem może być montaż rolet czy żaluzji.
Pracodawca musi mieć też na uwadze, że w przypadku pracowników młodocianych temperatura nie może przekraczać 30 stopni Celsjusza, a wilgotność względna powietrza - 65 proc.,
zobacz więcej:
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk