- Home -
- Praca -
- Niemcy chcą praw pracowniczych dla kierowców Uber. Kolejnym krokiem ma być minimalna pensja na poziomie unijnym - dla wszystkich
Pracownicy platform jak Uber, czy Bolt, pozbawieni są najczęściej praw pracowniczych, a polski rząd widzi problem jedynie w kwestii konfliktu z przepisami regulującymi przewóz osób. Problem leży gdzie indziej i to Niemcy, jako pierwszy z krajów, go dostrzegają. Nawet więcej — proponują regulacje na poziomie unijnym.

Stawka minimalna Uber
Jak opisuje Wyborcza, 29 października niemieckie Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych (Bundesministerium für Arbeit und Soziales) opublikuje dużą propozycję nowelizacji przepisów. Chodzi o prawa pracownicze dla pracowników takich platform jak Uber, Bolt, Amazon, czy Deliveroo.
Co więcej, już na wiosnę 2020 roku niemiecki minister pracy zaproponuje regulacje na poziomie unijnym. Efektem byłoby nawet ustalenie unijnej minimalnej stawki, która obowiązywałaby bezpośrednio (albo pośrednio) w każdym państwie, w którym stosuje się prawo unijne — nie tylko w odniesieniu do świadczących pracę za pośrednictwem Ubera, czy innej podobnej platformy.
Jak jednak wskazuje dr Alexander Görne-Zagel z niemieckiego resortu:
Niestety przed szczytem nie mogę zdradzić szczegółów. Praca przez platformy nie jest jeszcze masowym fenomenem, ale rosnącym, w którym jak w soczewce skupiają się wszystkie problemy rynku pracy.
Trzeba jasno stwierdzić, że jest to propozycja przełomowa
Pracownicy prekaryjni
Jakiś czas temu doktryna prawa pracy wytworzyła pojęcie tzw. prekariatu. Pracownicy prekaryjni to ci, którzy znajdują się w swoistej próżni — z jednej strony mają problem z aktywizacją zawodową, na przykład z tytułu braku znajomości języka, a z drugiej strony nie są pewni co do swojej sytuacji — zarówno pod względem ekonomicznym, jak i pod względem praw, jakie im przysługują.
Duża część pracowników prekaryjnych (najczęściej są to imigranci) wykonuje prace właśnie za pośrednictwem platform jak Uber, Uber Eats, Taxify, czy inne.
A problemy są istotne. Jak cytuje Krzysztofa Bendkowskiego Wyborcza, według wyników kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w spółce Uber Eats:
nie dostarcza kurierom odzieży ochronnej, nie prowadzi też żadnych szkoleń z zakresu BHP, choć praca w ruchu ulicznym jest wyjątkowo niebezpieczna
Działanie niemieckiego resortu jest jak najbardziej pozytywne, a propozycja regulacji na poziomie unijnym jest działaniem niezbędnym. Przykrością napawa fakt, że trudno sobie wyobrazić taki ruch ze strony naszych, rodzimych władz.
zobacz więcej:
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz