Partnerzy serwisu:
Biznes ecommerce

Temu może niedługo wyprzedzić Allegro. Polacy pokochali chińską platformę

Mateusz Krakowski
21.03.2025
Mateusz Krakowski
Mateusz Krakowski
21.03.2025
Temu może niedługo wyprzedzić Allegro. Polacy pokochali chińską platformę

Allegro przez wiele lat było serwisem, który mógł cieszyć się niezagrożoną pozycją na polskim rynku. Jednak wydaje się, że czasy jego hegemonii mogą dobiec końca, gdyż po piętach depcze mu Temu. Chiński marketplace ma tylko około 100 tys. użytkowników mniej od Allegro. Jak informuje Rzeczpospolita, niedługo możemy mieć do czynienia ze zdetronizowaniem sieci przez chiński sklep internetowy.

Temu depcze po piętach Allegro. Zapewne niedługo zajmie jego miejsce

Według znawców branży sieć Temu obrała w Polsce „strategię blitzkriegu”, czyli jak najszybszego zdobycia jak największej części polskiego rynku handlu detalicznego w internecie. W taki sposób działalność chińskiej sieci opisuje dla Rzeczpospolitej Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Univio. Takie działanie serwisu jest możliwe przede wszystkim dzięki specjalnie dobranej polityce chińskich firm. Jej przykładem jest wydawanie ogromnych sum na promocję i stawianie w Europie swoich magazynów.

To wszystko sprawia, że w lutym Allegro miało 17,8 mln użytkowników, a Temu 17,7 mln.

Eksperci zauważają przede wszystkim, że chińskie firmy mogą pozwolić sobie na tak szeroko zakrojoną europejską ekspansję poprzez wydajne dotowanie ich przez chińskie władze. Taka polityka jest skrajnie odmienna od europejskiej – w naszym kraju nikt nie pomaga firmom np. systemem dotacji do logistyki i ulgami podatkowymi. Dlatego wielu ekspertów apeluje do UE o zniesienie progu opłat celnych za przesyłki z Chin, który w tej chwili wynosi 150 euro.

Niestety, ale Allegro musi przygotować się na chiński blitzkrieg, ponieważ Polacy pokochali Temu

Wielu klientów w Polsce chwali chiński serwis za niskie ceny wielu towarów. Głosom zachwytu nad ofertą sieci nie było końca. Wystarczy przywołać jedną z wypowiedzi użytkowniczki Temu opublikowanej na łamach Onetu:

O Temu dowiedziałam się jak pewnie większość z nas, z Internetu. Na początku nie zwracałam na to w ogóle uwagi, ale kolejne i kolejne dedykowane moim zainteresowaniom reklamy pojawiały się coraz częściej. W końcu kliknęłam. Wpadłam w otchłań bez dna. Czegokolwiek nie szukałam — znalazłam. Dizajnerskie ubrania, przepiękne zabawki, cudowne meble. Nadal nie chciałam uwierzyć w to, że komplet 30 kolczyków kosztuje jedynie 9 zł 99 gr.

Czy jednak Temu jest tak cudowne i nieskazitelne? Wielu klientów po czasie zrezygnowało z zakupów w chińskiej sieci przede wszystkim z uwagi na niską jakość oferowanych tam produktów. Klienci boją się także tego, że produkty oferowane przez Temu mogą być szkodliwe dla zdrowia dzieci i osób dorosłych.

Te przypuszczenia zostały po części potwierdzone niedawno w Korei Południowej, gdzie władze Seulu odkryły wielokrotne przekroczenia toksycznych substancji w akcesoriach damskich, oferowanych przez Temu, Shein i AliExpress.