ecommerce Społeczeństwo Zakupy

Walentynki coraz częściej spędza się w domu. Na zachodzie zamawiają wtedy sushi, a Polacy swojsko – pizzę i burgery

Mariusz Lewandowski
07.02.2024
Walentynki coraz częściej spędza się w domu. Na zachodzie zamawiają wtedy sushi, a Polacy swojsko – pizzę i burgery

Walentynki! Według ostatnich badań, spora część Polaków decyduje się na spędzenie tego dnia we własnym domu, organizując uroczystą kolację, co z pewnością dodaje temu dniu intymnego charakteru.

Dane z zeszłego roku pokazują, że co trzecia osoba planowała samodzielnie przygotować kolację walentynkową, co świadczy o zainteresowaniu domowymi sposobami celebracji. Jednocześnie, platforma logistyczna Stuart zauważa rekordowe zainteresowanie zamówieniami posiłków z dostawą. Jak widać gotowe jest bardziej romantyczne niż stanie w kuchni.

Walentynki w domu to też kwestia kalendarza

Interesującym zjawiskiem jest różnica w preferencjach kulinarnych Polaków w porównaniu do trendów europejskich. Podczas gdy w innych krajach europejskich dominuje zainteresowanie sushi, Polacy wyraźnie skłaniają się ku kuchni włoskiej i amerykańskiej, co może odzwierciedlać kulturalne różnice w podejściu do romantycznych kolacji. Pizza i dania kuchni amerykańskiej (czyli przede wszystkim burgery) zanotowały znaczny wzrost zainteresowania, co stanowi wyzwanie dla restauratorów, aby dostosować swoją ofertę do zmieniających się preferencji klientów.

W związku z faktem, że Walentynki w 2024 roku wypadają w środku tygodnia, wiele par może mieć ograniczony czas na przygotowania, co jeszcze bardziej podkreśla rolę szybkich dostaw w zaspokajaniu walentynkowych oczekiwań. To dość nowa kwestia dla branży gastronomicznej, która musi się nauczyć myśleć o walentynkach, jako o jednym z „tych” dni, także w dowozie.

Tego dnia mamy do czynienia nawet z 20 procentowym wzrostem zamówień na szybki dowóz posiłków z restauracji, pod drzwi klienta. W szczególne okazje jak ta, restauratorom z pewnością zależy na tym, żeby „gwóźdź programu” dotarł na stół o czasie i zgodnie z oczekiwaniami. Naturalnie, to dla nich niemałe wyzwanie logistyczne – komentuje Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart.

Jak qcommerce może wygrać na Walentynkach?

Dobrze przemyślana strategia na Walentynki, obejmująca specjalne oferty, promocje, a także efektywne zarządzanie logistyką, może przynieść restauracjom znaczne korzyści. Restauratorzy, zastanawiając się nad outsourcingiem dostaw czy zwiększeniem liczby dostawców na ten szczególny dzień, muszą pamiętać, że szybkość i jakość obsługi mogą przyczynić się do długotrwałej relacji z klientem.

W obliczu inflacji i rosnących kosztów życia, warto zastanowić się, czy trend zamawiania specjalnych posiłków na Walentynki utrzyma się również w tym roku. Eksperci są jednak optymistyczni, zauważając, że Polacy nie rezygnują z celebracji ważnych okazji, co może wskazywać na dalszy wzrost zainteresowania usługami gastronomicznymi w tym wyjątkowym okresie.

Podobny pik dostaw obserwowaliśmy tuż po Nowym Roku oraz w święto Trzech Króli. Jestem pewna, że restauratorzy będą mieć pełne ręce roboty i w kolejną środę – dodaje ekspertka.

Wyjście na randkę w Walentynki to zdrowie – przekonują eksperci

Jednakże z drugiej strony, są też argumenty za tym, by 14. lutego podarować sobie odrobinę luksusu. Firma Waterdrop przy okazji premiery swojej nowej walentynkowej szklanej butelki przypomina o badaniach naukowców z  Uniwersytetu Tulane. Zespół przeprowadził badanie, które badało wpływ zakochania na system immunologiczny. Odkryli, że u kobiet uczestniczących w badaniu nastąpił wzrost aktywności genów odpowiedzialnych za obronę przed wirusami, co nie zostało zaobserwowane u osób, które nie doświadczyły uczucia zakochania. Dodatkowo, badanie opublikowane w „Current Opinion in Psychiatry” wskazuje na to, że zakochanie może przyspieszać proces gojenia się ran. Z kolei badacze z University of Arizona odkryli, że wyrażanie uczuć może przynieść większe korzyści zdrowotne niż ich odbieranie. Może zatem warto pielęgnować naszą podświadomość przez romantyczne gesty?