EkoBox InPost to potencjalne rozwiązanie problemu góry śmieci generowanej przez zakupy Polaków w Internecie
Jednym z poważnych problemów ecommerce jest kwestia jednorazowych opakowań, w których towar trafia do konsumentów. Szybki rozwój branży wiąże się nieodłącznie z rosnącą górą papieru i różnych rodzajów folii, które zaraz po dostawie trafiają na śmietnik. To z kolei stanowi dodatkowe obciążenie dla gminnych systemów gospodarowania odpadami.
A gdyby tak sklepy internetowe miały do dyspozycji opakowanie wielorazowego użytku, które klient może szybko i wygodnie odesłać z powrotem po otrzymaniu swoich zakupów? Na takim właśnie założeniu opiera się EkoBox InPost, kolejne proekologiczne rozwiązanie wdrożone przez firmę w ostatnim czasie. O szczegółach programu możemy się dowiedzieć na stronie internetowej firmy.
EkoBox jest wykonany z ekologicznego kartonu w pełni nadającego się do recyklingu. InPost zapewnia, że surowiec wykorzystywany do jego produkcji pochodzi z certyfikowanych źródeł. Sama produkcja zaś opiera się o zasady zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnych praktyk stosowanych w odniesieniu do gospodarki leśnej.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 20,77%
Na szczególną uwagę zasługuje wyjątkowa wręcz prostota konstrukcji samego opakowania. Zaprezentowane na stronie internetowej InPost złożenie EkoBoxu trwało zaledwie 18 sekund.
Zamknięty obieg opakowań w ecommerce jest nawet wygodniejszy od kaucji zwrotnej w tradycyjnym handlu
W ramach wspomnianego programu pilotażowego EkoBox InPost będzie dostępny w sklepie internetowym MODIVO. Klient robiący w nim zakupy i wybierający opcję dostawy do Paczkomatu otrzyma także możliwość wyboru opakowania wielokrotnego użytku. Jak podaje portal dlahandlu.pl, w czasie obowiązywania promocji opcja ta będzie całkowicie darmowa.
Po odebraniu przesyłki klient powinien złożyć EkoBox w kopertę i zwrócić go do Paczkomatu w wybranym przez siebie momencie. Na przykład w trakcie odbioru innej przesyłki, czy podczas robienia tradycyjnych zakupów gdzieś w pobliżu. Może również wykorzystać EkoBox do dokonania zwrotu produktów z powrotem do sklepu. W opakowaniu mają się znajdować dodatkowe naklejki zabezpieczające przygotowane na taką okoliczność.
Nie da się ukryć, że bardzo często ludzie potrzebują jakiejś formy zachęty, by podjąć dodatkowy wysiłek. Opracowując program pilotażowy EkoBox InPost, pomyślano także o tej kwestii. MODIVO przewidziało za dokonanie zwrotu opakowania voucher z rabatem 10 proc. na kolejne zakupy. Warto wspomnieć, że InPost uruchomił już formularz kontaktowy dla innych sklepów internetowych zainteresowanych udziałem w programie.
Inicjatywę InPost i MODIVO należy jednoznacznie pochwalić. Upowszechnienie zamkniętego obiegu opakowań w ecommerce może rozwiązać palący problem branży. Jest na to spora szansa. Nie chodzi nawet o duże poparcie wśród Polaków dla rozwiązań proekologicznych w zakupach online. Sam EkoBox InPost wydaje się wręcz wygodniejszy niż tradycyjne opakowania stosowane przez sklepy internetowe.
InPost od dłuższego czasu stara się w swojej działalności uwzględnić potrzeby środowiska naturalnego. Nie tak dawno opisywaliśmy Paczkomaty InPost Green City, mające wspierać oczyszczanie powietrza w swoim otoczeniu. Same Paczkomaty stanowią duży krok w stronę ograniczenia emisji gazów cieplarnianych generowanych przez branżę kurierską. Za analiz firmy wynika, że tylko w 2020 roku dostawy do Paczkomatów ograniczyły emisję CO2 o ponad 180.000 ton. Mają wręcz ograniczać emisję tego gazu o 75 proc. względem tradycyjnego dowozu zamówień do domów klientów.