Jeśli możesz, wstrzymaj się ze złożeniem wniosku o subwencję z tarczy finansowej PFR 2.0. To może zaoszczędzić ci nerwów

Finanse Firma Dołącz do dyskusji (9)
Jeśli możesz, wstrzymaj się ze złożeniem wniosku o subwencję z tarczy finansowej PFR 2.0. To może zaoszczędzić ci nerwów

Od dziś można złożyć wniosek o subwencję z tarczy finansowej 2.0 PFR. I chociaż ta rada może wydać się dziwna, warto rozważyć wstrzymanie się chociaż kilku dni z przesłaniem formularza.

Wniosek o subwencję z tarczy finansowej 2.0. Być może warto złożyć go… co najmniej kilka dni później

13 mld zł – tyle łącznie przeznaczono na pomoc dla mikro, małych i średnich firm, przy czym 6,5 mld zł ma zostać przyznane mikrofirmom, natomiast drugie 6,5 mld zł mogą otrzymać małe i średnie firmy. Jednocześnie PFR zastrzega w regulaminie tarczy 2.0 (do którego warto zresztą zajrzeć – jest dostępny pod tym linkiem), że może przenieść – za zgodą Rady Ministrów – maksymalnie 20 proc. środków między kwotą dla mikrofirm a MŚP lub na odwrót.

Wielu przedsiębiorców uprawnionych do skorzystania z nowej wersji tarczy prawdopodobnie kusi, by wniosek o subwencję z tarczy finansowej 2.0 złożyć jeszcze dzisiaj. Zwłaszcza, że prezes PFR twierdzi, że przelew mogą otrzymać nawet już w poniedziałek. Tyle, że być może lepiej wstrzymać się chociaż kilka dni. Jest więcej niż pewne, że nowa wersja tarczy finansowej przysporzy przedsiębiorcom kłopotów, jeśli chodzi o prawidłowe wypełnienie wniosku. Na przykład mali i średni przedsiębiorcy mogą mieć trudności z oszacowaniem straty, która z kolei jest kluczowa, jeśli chodzi o wysokość subwencji z tarczy. Pojawią się też zapewne wątpliwości jeśli chodzi o obliczanie spadku obrotów czy liczby zatrudnionych w ciągu roku. Zwłaszcza, że PFR zdecydował się na nowe warunki tarczy finansowej PFR po sugestiach rzecznika MŚP.

W ciągu kolejnych dni Fundusz prawdopodobnie poinformuje o najczęściej popełnianych błędach w tej edycji tarczy. Prawnicy będą mieć też czas na przeanalizowanie regulaminu (który dopiero co pojawił się na stronie) oraz samej konstrukcji wniosku. Swoimi uwagami podzielą się też zapewne niezależne instytucje analityczne czy sami przedsiębiorcy. Należy również mieć na uwadze, że wprawdzie można odwołać się od decyzji PFR, ale proces odwoławczy rusza dopiero 1 lutego. Nie wiadomo też, jak długo może trwać rozpatrywanie przez PFR takiego odwołania. Nawet zakładając optymistyczny scenariusz (proces trwa krótko, a przedsiębiorca musi jedynie poprawić drobny błąd) właściciel biznesu przypłaci to ogromnym stresem.

Poza tym warto pamiętać, że jest nikła szansa, by dostępna pomoc miała zostać wyczerpana w ciągu kolejnych dni. Prawdopodobnie – tak jak w przypadku pierwszej tarczy – przedsiębiorcy nie zdołają nawet wykorzystać wszystkich dostępnych środków przez cały okres funkcjonowania tarczy finansowej 2.0.

Wniosek o subwencję z tarczy finansowej 2.0 można składać do 28 lutego.

Jeśli jednak nie możesz lub nie chcesz czekać, weź pod uwagę błędy popełniane przez przedsiębiorców przy okazji pierwszej tarczy finansowej

Oczywiste jest jednak, że nie wszyscy przedsiębiorcy mogą się wstrzymać, jeśli chodzi o złożenie wniosku. W tym przypadku dobrym pomysłem może być prześledzenie błędów popełnianych przez przedsiębiorców przy pierwszej tarczy finansowej. Mowa o błędach, które można popełnić także przy składaniu wniosku o subwencję z drugiej tarczy. Część zasad jest bowiem taka sama.

O czym zatem warto pamiętać? Po pierwsze – dobrze sprawdzić stan  konta w PUE ZUS (zaległości w ZUS mogą uniemożliwić staranie się o pomoc). Jeśli coś się nie zgadza, koniecznie należy zweryfikować, czy Zakład np. uwzględnił wszystkie wnioski o zwolnienie ze składek. Podobnie zresztą jak stan konta w ZUS warto sprawdzić, czy ZUS posiada prawidłową informację o liczbie zatrudnionych pracowników.

Jakie jeszcze błędy popełniali przedsiębiorcy przy składaniu wniosku o pomoc z pierwszej tarczy finansowej PFR? Część miała problem ze wskazaniem prawidłowego statusu firmy, część – z ustaleniem, czy jest powiązania z innym przedsiębiorstwem. Warto też zwrócić uwagę na prawidłowe wyliczenie spadku obrotów. Przedsiębiorcy, którzy chcą, by w ich imieniu wniosek złożył pełnomocnik, powinni pamiętać o odpowiednich dokumentach, które to umożliwią.

Przed złożeniem wniosku warto dokładnie zapoznać się z zalinkowanym wyżej regulaminem. Wniosek należy wypełniać powoli i uważnie, czytając wszystkie ewentualne przypisy i zwracając uwagę na wyjaśnienia i instrukcje.