Coraz mniej czasu na wysłanie JPK_VAT. Jak przesłać plik używając darmowych narzędzi udostępnionych przez MF?

Firma Podatki dołącz do dyskusji (4) 17.11.2020
Coraz mniej czasu na wysłanie JPK_VAT. Jak przesłać plik używając darmowych narzędzi udostępnionych przez MF?

partner-logo

Edyta Wara-Wąsowska

Już wkrótce przedsiębiorcy będą musieli po raz pierwszy wysłać plik JPK_VAT . Wątpliwości nadal jest jednak mnóstwo. Część z nich dotyczy bezpłatnych narzędzi, za pomocą których można wysłać plik. Jak to zrobić?

Wysyłka pliku JPK_VAT do 25 listopada: jak to zrobić?

Do 25 listopada przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT będą musieli wysłać – po raz pierwszy – plik JPK_VAT. Od tego, czy rozliczają się miesięcznie czy kwartalnie zależy, czy wypełnią go w obu częściach, czy tylko w jednej. Mimo że termin wysyłki pliku zbliża się nieuchronnie, wciąż jest wiele wątpliwości z tym związanych. Zaczynając od samych narzędzi do wysyłki pliku – aż po wypełnianie i raportowanie niektórych transakcji.

Do wygenerowania i wysyłki pliku JPK_VAT można użyć bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów – 9 listopada przywrócono już ich działanie. Jednocześnie przedsiębiorcy muszą mieć na uwadze fakt, że 21-22 listopada środowisko testowe do przesyłania plików JPK będzie niedostępne ze względu na prace serwisowe. Tym samym wysyłka pliku JPK_VAT do 25 listopada musi nastąpić w innych dniach.

Jeśli chodzi o samą wysyłkę pliku, przedsiębiorcy mogą skorzystać z klienta JPK WEB, który zastąpił poprzednią bramkę. Aplikacja umożliwia podpisanie pliku Profilem Zaufanym, kwotą przychodu lub pobranie plików initupload w celu podpisania ich podpisem kwalifikowanym (już za pośrednictwem zewnętrznego narzędzia do podpisu). Dodatkowo przedsiębiorcy mają możliwość sprawdzenia statusu wysłanego pliku za pomocą otrzymanego numeru referencyjnego. Aby skorzystać z klienta JPK WEB, przedsiębiorca powinien wejść na stronę Portalu Podatkowego (zakładka VAT, a następnie kolejno Jednolity Plik Kontrolny i JPK_VAT z deklaracją – Bezpłatne narzędzia). Po uruchomieniu klienta przedsiębiorca może przeciągnąć plik na wyznaczone pole lub wybrać opcję „Dodaj pliki”.

Po załadowaniu pliku wyświetlą się szczegóły dotyczące dokumentu – m.in. nazwa, typ dokumentu, ale też dwa statusy – semantyczny i merytoryczny. W obu przypadkach status (w razie wystąpienia niezgodności lub błędów) może być wskazany jako nieprawidłowy. Po weryfikacji należy przejść do opcji „dalej”, a następnie – „podpisz” i ostatecznie „wyślij”.

Aplikacja e-mikrofirma: generowanie plików JPK_VAT i JPK_FA

Przedsiębiorcy mogą też skorzystać m.in. z aplikacji e-mikrofirma, dzięki której m.in. wygenerują plik JPK_VAT. Aplikacja jest przeznaczona dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Wysyłka i podpis pliku nie następuje w aplikacji, jednak bezpośrednio z niej przedsiębiorca zostaje przekierowany do opisywanego wyżej klienta JPK WEB.