Wiadomo już, w jaki sposób przedsiębiorcy będą przesyłać nowy JPK_VAT. MF ma udostępnić dodatkowo nowe narzędzia

Firma Podatki Dołącz do dyskusji (81)
Wiadomo już, w jaki sposób przedsiębiorcy będą przesyłać nowy JPK_VAT. MF ma udostępnić dodatkowo nowe narzędzia

Do tej pory przedsiębiorcy przesyłali plik JPK autoryzowany podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym za pomocą bramki REST API. MF wyłączy ją jednak 30 września, a udostępni za to nowe narzędzia do wysyłki pliku JPK_VAT.

Nieubłaganie zbliża się moment wejścia w życie nowego JPK_VAT

1 października zaczną obowiązywać nowe zasady, jeśli chodzi o składanie plików JPK i deklaracji VAT. Wielu przedsiębiorców nie kryje, że ich zdaniem jest na to zdecydowanie za wcześnie – zwłaszcza, że przez ostatnie miesiące byli raczej zajęci działaniem na rzecz utrzymania płynności finansowej firmy. A wiadomo przecież, że przedsiębiorcy musieli poczynić zaawansowanie przygotowania do wejścia w życie nowego obowiązku – problemy sprawiają m.in. kody GTU. Mimo protestów przedsiębiorców MF nie zamierza jednak ponownie odraczać terminu wejścia w życie JPK_VAT.

Ministerstwo poinformowało za to, że udostępni przedsiębiorcom nowe narzędzia. Za ich pośrednictwem będzie możliwa wysyłka pliku JPK_VAT. Do tej pory plik JPK przedsiębiorcy przesyłali przy wykorzystaniu bramki REST API. Ta jednak zostanie dezaktywowana z końcem miesiąca. MF wyłączy też interfejs e-bramka JPK_VAT (mikro JPK). Nadal dostępna będzie za to usługa pobrania UPO za pośrednictwem metody „Status” w API oraz poprzez odpowiednią stronę internetową.

Jak teraz będzie wyglądać wysyłka JPK_VAT?

Uruchomiona zostanie nowa bramka REST API, przez którą będzie można przesyłać nowy plik JPK_VAT autoryzowany podpisem kwalifikowanym profilem zaufanym lub danymi autoryzującymi. Będzie ona dostępna pod tym adresem.

Zanim przedsiębiorcy prześlą plik JPK_VAT, będą mogli wstępnie sprawdzić jego poprawność. Będzie to możliwe w środowisku testowym, dostępnym pod tym adresem.

Jak się jednak okazuje, wysyłka pliku JPK_VAT będzie możliwa także za pomocą narzędzi, które udostępni MF. Narzędzia pomogą im również w odpowiednim przygotowaniu pliku. Przedsiębiorcy będą mogli korzystać z aplikacji e-mikrofirma, Klient JPK_WEB, a także formularz interaktywny.

Aplikacja e-mikrofirma umożliwi obsługę nowych struktur – zarówno JPK_V7M jak i JPK_V7K, a także – JPK_FA (na wypadek, gdy zażąda go US). E-mikrofirma, podobnie jak zresztą Klient JPK_WEB (która też posłuży do obsługi JPK_V7M i JPK_V7K) będą aplikacjami webowymi, co oznacza że będą działać przez przeglądarkę internetową. Jeśli chodzi z kolei o formularz interaktywny, to zastąpi on dotychczasowy plik CSV. Co ważne, dzięki formularzowi będzie można zobaczyć wypełniony plik JPK w formacie XML w formie PDF; będzie też edytowalny.