Zakaz reklamy samochodów spalinowych i lotów ma wspierać zachowania proekologiczne. Przynajmniej tak twierdzą władze Hagi

Środowisko Zagranica Dołącz do dyskusji
Zakaz reklamy samochodów spalinowych i lotów ma wspierać zachowania proekologiczne. Przynajmniej tak twierdzą władze Hagi

Rada miejska w Hadze podjęła uchwałę o zakazie reklamy samochodów spalinowych i lotów na przystankach komunikacji miejskiej. Wszystko w trosce o środowisko. Zdaniem radnych transport jest jednym z głównych przyczyn zmian klimatu. Jego reklamowanie szkodzi więc społeczeństwu.

Zakaz reklamy samochodów spalinowych i lotów

Nowe prawo wprowadza zakaz reklamy samochodów spalinowych i podróży lotniczych w przestrzeni miejskiej. Chodzi o nośniki na przystankach autobusowych i tramwajowych. Zdaniem miejskich włodarzy te sposoby podróżowania wpływają negatywnie na zmiany klimatu, a ich promocja w przestrzeni publicznej zachęca ludzi do korzystania z nich. W efekcie odczula ich na troskę o środowisko.

Zakaz reklamy samochodów spalinowych i lotów podąża więc drogą wyrobów tytoniowych, których reklama również jest już zakazana w wielu miejscach.

Jeśli chodzi o zakazy mające na celu próbę ochrony środowiska, to do tej pory na podobne prawo zdecydował się jedynie Amsterdam – chociaż dotyczyło to jedynie zakazu reklamy branży paliw kopalnianych. Obowiązuje on w przestrzeni miejskiego metra. Rada miejska w Hadze zdecydowała się na rozszerzenie zakazu i uderzyła w – wydawałoby się niewinne – reklamy, które jednak rozbudzają wyobraźnię odbiorów. Na przystankach nie zobaczymy już ani reklamy luksusowych samochodów, ani ekskluzywnych wakacji. Zdaniem radnych wspieranie ochrony klimatu jest kluczowe, a tego typu przepisy wyznaczają dobry kierunek zmian. Miejsce reklam samochodów czy lotów mają zastąpić reklamy zachęcające do korzystania z komunikacji zbiorowej, rowerów czy innych bezemisyjnych urządzeń.  Zwłaszcza że obecnie 14 procent globalnych emisji dwutlenku węgla pochodzi z transportu i jego ograniczenie lub zastąpienie bezemisyjnymi formami realnie wpłynie na klimat.

Edukacja turystyczna i ekologiczna kształcą świadome społeczeństwa

Zakaz reklamy jest tylko pokłosiem przemian, jakie zachodzą we wszystkich europejskich społeczeństwach. Słuszność i zgodę społeczeństwa na taki kierunek zmian potwierdzają badania. Ostanie przeprowadzone w największych europejskich miastach wykazały np. poparcie dla zakazu sprzedaży samochodów spalinowych. 64 procent mieszkańców europejskich miast popiera zakaz sprzedaży samochodów benzynowych. Globalna walka ze skutkami zmian klimatycznych, przynosi więc w ostatnich latach, dość zauważalny przełom w postawie zarówno rządów, jak i społeczeństw.