Biznes ecommerce Finanse Zakupy firmowe

W zeszłym roku zrobiliśmy zakupy w sieci za 520 mld zł. Zaopatrujemy w ten sposób nie tylko domy, ale i firmy

W zeszłym roku zrobiliśmy zakupy w sieci za 520 mld zł. Zaopatrujemy w ten sposób nie tylko domy, ale i firmy

Dużo mówi się i pisze, o zmianach zwyczajów konsumenckich Polaków i przenoszeniu zakupów do sieci. Raport przygotowany przez Mobile Institute dla Santander Bank Polska pokazuje, że jeśli Kowalski kupuje osobiste rzeczy w sieci, to z zakupami firmowymi też się tam przeniósł.

Firmy lubią kupować i sprzedawać w sieci

Handel internetowy między firmami odbywa się na znacznie większą skalę, niż między konsumentem, a firmą. Konsumenci wydali w zeszłym roku w sieci 70 mld zł. Natomiast wartość polskiego ecommerce w wersji B2B autorzy raportu oszacowali na 450 mld zł! To o jedną trzecią więcej, niż rok wcześniej. Pandemia na pewno przyspieszyła rozwój ecommerce, ale poluźnienie nie spowodowało powrotu przez firmy do tradycyjnego robienia zakupów. Ecommerce w wersji B2B rośnie, jak na drożdżach i w tym roku eksperci przewidują dalszy wzrost jego wartości o 40 procent.

Szybciej i taniej

„Dynamiczny wzrost zakupów wśród konsumentów, szczególnie z młodego pokolenia, wpływa dodatkowo na szybką digitalizację zakupów biznesowych. To właśnie młode osoby coraz częściej decydują o zakupach w firmach i będą oczekiwać rozwiązań równie wygodnych i intuicyjnych, jak przy  zakupach prywatnych” wyjaśnia Małgorzata Nesterowicz, dyrektor ds. sektora usług i firm rodzinnych w Santander Bank Polska.

Nie we wszystkich branżach zainteresowanie zakupami online jest na podobnym poziomie. Prym wiedzie tu sektor przemysłowy. Zakupy w Internecie robi ponad 60 procent menedżerów. W ciągu kilku lat ich liczba wzrosła o 20 procent.

„Skala e-handlu jest już bardzo duża, jednakże w stosunku do całości handlu w Polsce oraz liczby wszystkich firm, działających w sektorze B2B skłania do wniosku, że ecommerce B2B ma jeszcze bardzo duży potencjał rozwoju. Z naszego badania wynika, że 35 procent firm uruchomiło swoje rozwiązania ecommerce na przestrzeni ostatnich 3 lat, a 11 procent właśnie nad nimi pracuje. To może oznaczać, że po tym, jak te rozwiązania sprawdziły się podczas pandemii, będą mocno rozwijane w najbliższych latach” spodziewa się Maciej Nałęcz, analityk Santander Bank Polska.

Raport banku pokazuje też wyraźnie, że inwestycje w ecommerce są bardzo opłacalne. Około 45 procent firm mówi, że sprzedając swoje usługi czy produkty w sieci, udało im się zdobyć nowych klientów. Podobne grupa wskazuje na zwiększenie swojej sprzedaży. Digitalizację docenili też „starzy” klienci, którzy, według 27 procent badanych zaczęli kupować częściej. Jest jeszcze jeden efekt zwiększania sprzedaży przez Internet. To zmniejszenie jej kosztów.