MF rozważa zmiany w kodach GTU w nowym JPK_VAT. Wyjaśnia też, co z karami za błędy

Firma Podatki dołącz do dyskusji (249) 19.11.2020
MF rozważa zmiany w kodach GTU w nowym JPK_VAT. Wyjaśnia też, co z karami za błędy

partner-logo

Edyta Wara-Wąsowska

Jeszcze nie minął termin wysyłki pierwszego pliku JPK_VAT w nowym wydaniu, a już Ministerstwo Finansów rozważa zmiany w kodach GTU. Przy okazji usiłuje uspokoić przedsiębiorców, że kary za błędy w JPK_VAT mają charakter fakultatywny i będą nakładane tylko w przypadku „celowych, uporczywych działań” podatnika. 

MF rozważa zmiany w kodach GTU – chociaż na razie nie wiadomo, nad czym konkretnie pracuje ministerstwo

Mimo że ostateczny termin pierwszej wysyłki plików JPK_VAT zbliża się wielkimi krokami (przedsiębiorcy muszą przesłać plik do 25 listopada), to wątpliwości w kwestii m.in. kodów GTU czy oznaczenia TP nie ubywa. Dodatkowo przedsiębiorcy cały czas obawiają się kar za błędy w JPK_VAT – za każdy z nich mogą zapłacić nawet 500 zł.

Tymczasem okazuje się, że MF w międzyczasie rozważa zmiany w kodach GTU. Dowiadujemy się tego z odpowiedzi MF na interpelację posłanki Urszuli Nowogórskiej. Posłanka zapytała MF m.in. o to, czy w związku z licznymi głosami księgowych i przedsiębiorców przewiduje się zmiany w GTU, a także jakie sankcje poniesie podatnik, który błędnie zakwalifikuje transakcję lub zastosuje oznaczenie „na wszelki wypadek”. Posłanka przy okazji zapytała również, z czego w ogóle wynika wprowadzenie JPK_VAT – chociaż akurat MF wielokrotnie podkreślało, że celem jest po prostu uproszczenie całej procedury, bo podatnicy dzięki temu nie muszą składać odrębnie dwóch różnych dokumentów. Oczywiście inną sprawą jest to, w jaki sposób zostało to zrealizowane – przedsiębiorcy nie powinni mieć żadnych wątpliwości, w jaki sposób poprawnie mają wypełniać i przesyłać JPK_VAT.

MF odpowiedziało na interpelację posłanki. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na dwie kwestie. Po pierwsze – ministerstwo przyznało, że faktycznie rozważane są zmiany w kodach GTU. Jan Sarnowski (udzielający odpowiedzi) wskazał, że „prowadzone są analizy dotyczące konieczności ewentualnego wprowadzania zmian w rozporządzeniu wykonawczym w zakresie GTU”. Jednocześnie broni się jednak, że rozporządzenie wykonawcze i wzory nowej schemy JPK_VAT były przedmiotem konsultacji, a MF i tak zastosowało się do zgłoszonych wcześniej uwag (m.in. jeśli chodzi o liczbę zaproponowanych kodów GTU). Wygląda to zatem tak, jakby MF próbowało – przynajmniej w części – przerzucić winę na samych przedsiębiorców. Pytanie brzmi tylko, czy o kształt regulacji powinni dbać przedsiębiorcy (którzy nie odpowiadają za legislację), czy może jednak rządzący, którzy (przynajmniej w teorii) dysponują odpowiednimi analizami i wsparciem ekspertów?

Na razie nie wiadomo, kiedy analizy dotyczące zmian w kodach GTU zostaną zakończone.

Kary za błędy w JPK_VAT tylko w przypadku „uporczywego i celowego” działania

W odpowiedzi na interpelację MF poruszyło jeszcze jeden wątek – chodzi o 500 zł kary za błąd w JPK_VAT. Jak tłumaczy Sarnowski, kary nie mają charakteru automatycznego, tylko fakultatywny – co oznacza, że nie są nakładane od razu i w przypadku każdego błędu. Kara ma być ostatecznie nakładana tylko wtedy, gdy podatnik – poprzez celowe, uporczywe działania – uniemożliwia weryfikację prawidłowości transakcji. Podkreślił też, że podatnik najpierw będzie wzywany do korekty błędu – można więc uznać, że za celowe i uporczywe działania MF będzie uważać niedokonanie korekty zgodnie z zaleceniem. Naczelnik US nie będzie też nakładał kary, jeśli podatnik złoży wyjaśnienia i wykaże, że w ewidencji nie ma błędów, które kazano mu skorygować.

249 odpowiedzi na “MF rozważa zmiany w kodach GTU w nowym JPK_VAT. Wyjaśnia też, co z karami za błędy”

    • Oczywiście, że nie. Urzędnicy zostaną przeszkoleni jak już pojawia się pierwsze interpretacje. Teraz przedsiębiorcy działają po omacku, a za 2-3 lata przyjdą smutni panowie z kontrolą i z odsetkami będziemy się składać na różne 500+
      Tak to wygląda przy każdej większej zmianie w podatkach w PL.

    • Nie dziw się, w tej chwili w urzędach skarbowych jest wdrażany od kilku miesięcy nowy program (software), który nie obsługuje nawet wszystkich możliwości przeprowadzenia spraw, tylko te najbardziej oczywiste, a osoby w Warszawie odpowiedzialne za pomoc techniczną w ramach swojej pracy potrafią co najwyżej przesłać przygotowane z góry opisy, które jak już wspomniałem, zawierają tylko najprostsze ścieżki. Pytanie spoza zakresu powoduje wzdychanie w słuchawce i przekładanie rozwiązania problemu z dnia na dzień (bo pan/pani musi się skontaktować wyżej i da znać jutro, kolejnego dnia to samo i tak w kółko Macieju).
      W skrócie pisząc, dział wsparcia IT wie mniej niż użytkownicy, którzy pracują na sofcie.

  1. Ja nie wiedziałem, czy podchodzę pod kod GTU czy nie. Na informacji podatkowej też nie wiedzieli i kazali mi dzwonić do GUS-u, że tam najlepiej przypiszą mi kod do usługi, którą miałem na fakturze a potem na podstawie kodu z GUS powiedzą mi, czy podlegam pod GTU. SUPER, proste, jasne i przejrzyste!!! Do GUS-u przez 2 dni się nie dodzwonilem i w końcu wysłałem JPK bez żadnych kodów – niech się wypchają pocałują w d… . Co za kraj, wszystko zagmatwane a na końcu i tak nic nie działa!!!

  2. Te kody są opisane takim językiem, że polonista nie ogarnie o co dokładnie chodzi. Księgowy nie zna się na wszystkich branżach, przedsiębiorcy sami nie wiedzą jakie GTU mają przy niektórych towarach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *