Polacy coraz chętniej płacą zbliżeniowo. Czasami nawet dochodzi do sytuacji, że rezygnują z zakupów czy usług w miejscu, w którym mogą zapłacić wyłącznie gotówką. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie mają terminala płatniczego, powinni poważnie się zastanowić nad zaopatrzeniem się w takie urządzenie. W innym wypadku mogą być narażeni na utratę klientów.
Terminal płatniczy może ochronić przed utratą klientów
Polacy lubią płatności zbliżeniowe – w przeciwieństwie do chociażby Niemców, którzy słyną z nieufności do tej metody płatności. Nic dziwnego zatem, że coraz więcej sklepów (nawet małych) zaopatruje się w terminal płatniczy. Dotyczy to również niewielkich punktów usługowych, gdzie dotąd dominującą formą była płatność gotówką.
Wszystko wskazuje na to, że przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie mają terminala, powinni pomyśleć o zaopatrzeniu się w to urządzenie. Santander Bank opublikował bowiem „Indeks Mobilności Bankowej”, z którego wynika, że płatności zbliżeniowe preferuje aż 62 proc. Polaków. A obecnie przedsiębiorcy w całym kraju posiadają łącznie 850 tys. terminalów. To oznacza, że wielu z nich jeszcze nie zdecydowało się na ten krok, przez co mogą odstawać na tle konkurencji. W niektórych sytuacjach (gdy np. w pobliżu jest wiele podobnych punktów, ale posiadających urządzenie) brak terminala może doprowadzić nawet do drastycznego zmniejszenia zysków. Dalsze konsekwencje niestety łatwo przewidzieć, zwłaszcza że liczba Polaków korzystających ze zbliżeniowych metod płatności ciągle wzrasta.
Ciekawym rozwiązaniem dla niektórych firm może być terminal mPOS
W przypadku niektórych rodzajów działalności tradycyjne, stacjonarne terminale płatnicze mogą się nie sprawdzić. Tak jest np. w przypadku firm kurierskich lub takich, które nie prowadzą działalności w jednym, stałym miejscu. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem może być mobilny terminal mPOS, który nie musi być przypisany do stałego miejsca i być na stałe połączony z internetem. Wystarczy, że terminal płatniczy będzie skonfigurowany ze smartfonem lub tabletem podłączonym do sieci.
Program Polska Bezgotówkowa
Przedsiębiorcy, którzy obawiają się poniesienia dodatkowych kosztów związanych z nabyciem terminala płatniczego, mogą przystąpić do programu Polska Bezgotówkowa. Jest on skierowany do tych przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatniego roku nie przyjmowali w swojej firmie płatności kartami płatniczymi. W programie mogą wziąć udział również dopiero startujące biznesy.
Dla przedsiębiorców najważniejszą informacją będzie bez wątpienia fakt, że do programu można przystąpić za darmo. Terminal płatniczy zostanie im przekazany bez konieczności poniesienia z ich strony dodatkowych opłat. Przedsiębiorca, który zdecyduje się na takie rozwiązanie, powinien wybrać terminal pasujący do rodzaju prowadzonego przez niego biznesu, a następnie wypełnić odpowiednie zgłoszenie. Po pozytywnej weryfikacji kurier dostarczy terminal płatniczy do firmy.