Sklep internetowy można sobie postawić z gotowca, będzie miał wszystkie niezbędne narzędzia, a my zajmijmy się zarabianiem

Lokowanie produktu Technologie Zakupy Dołącz do dyskusji (333)
Sklep internetowy można sobie postawić z gotowca, będzie miał wszystkie niezbędne narzędzia, a my zajmijmy się zarabianiem

Własny e-biznes i sklep internetowy wymagają od przedsiębiorcy ogromnego zaangażowania. Należy zatem postawić na rozwiązania i narzędzia, które nieco ułatwią działanie w branży e-commerce – zwłaszcza osobom rozpoczynającym swoją przygodę z prowadzeniem sklepu internetowego. 

Gotowy sklep internetowy? Tak, ale warto zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma wyzwaniami. Konieczne jest przede wszystkim stworzenie produktu (lub usługi), który będzie cieszył się zainteresowaniem klientów. Oprócz tego wiele czasu zajmuje na ogół dotarcie z ofertą sklepu do potencjalnie zainteresowanych odbiorców, współpraca z podwykonawcami i dostawcami czy czynności związane z prowadzeniem firmy (księgowość, śledzenie zmian legislacyjnych itd.).

Z tego względu przedsiębiorcy powinni poszukiwać rozwiązań, które ułatwią im prowadzenie biznesu i odciążą tak mocno, jak tylko jest to możliwe. Coraz więcej osób stawia z tego względu na gotowe sklepy internetowe – w takiej sytuacji wdrożenie pomysłu w życie wydaje się znacznie łatwiejsze. Warto jednak pamiętać, że oferty gotowych sklepów internetowych różnią się między sobą. Czym kierować się przy wyborze i jakie funkcje sklepu internetowego ułatwią przedsiębiorcy życie?

Gotowe szablony i możliwość wdrożenia pomysłu na grafikę bez konieczności szukania podwykonawcy

Po pierwsze – dostosowanie sklepu internetowego do swoich preferencji powinno być możliwe nawet dla osób bez konkretnych umiejętności programistycznych czy graficznych. Początkujących przedsiębiorców zazwyczaj nie stać na opłacenie rzeczy specjalistów, którzy dostosują sklep pod ich wymagania. Z tego względu ogromną rolę odgrywają gotowe szablony, które przedsiębiorca może po prostu ściągnąć i zainstalować. Dzięki takiej funkcji jest w stanie zrobić to samodzielnie, nie ponosząc dodatkowych kosztów.

Jeszcze lepiej, jeśli przedsiębiorca może stosunkowo niewielkim kosztem zmodyfikować np. szablon graficzny tak, by idealnie trafiał w jego preferencje. Na przykład osoby, które wybrały e-sklep Shoper.pl, nie muszą w tym celu szukać podwykonawców – to pracownicy platformy dostosują wygląd sklepu kierując się wskazówkami przedsiębiorcy. Mogą również przygotować np. skórkę newslettera, widżety Facebooka i wiele innych opcji – wszystko w porozumieniu z właścicielem sklepu.

Dostęp do najważniejszych systemów płatności i zintegrowane dostawy

Klienci, którzy są skłonni zrobić zakupy w danym sklepie internetowym, zazwyczaj sprawdzają dostępne formy płatności. Dobrze zatem, jeśli przedsiębiorca prowadzący e-sklep ma dostęp do najważniejszych i najbardziej popularnych w Polsce systemów płatności. Jeszcze lepiej, jeśli włączenie tej usługi również nie wymaga zaawansowanej wiedzy technologicznej i jest dla przedsiębiorcy dość intuicyjne. Wspomniany Shoper.pl nie tylko udostępnia taką usługę (Shoper Płatności), ale także – dodatkowo – wzbogacił ją o system płatności przez BLIK-a i Google Pay, dzięki czemu większość klientów będzie mogła skorzystać z ulubionej formy płatności. Dla przedsiębiorcy to z kolei szansa na wyższe przychody ze sprzedaży. Obsługa systemu płatności jest bardzo prosta – wystarczy uruchomić usługę w panelu.

Oprócz systemu płatności klienci zwracają jednak także uwagę na formę możliwej dostawy (wielu preferuje np. dostawę do Paczkomatów). Dobrze zatem, jeśli przedsiębiorca może zintegrować sklep z wybranymi firmami kurierskimi, Paczkomatami czy Pocztą Polską (co także umożliwia Shoper.pl).

Funkcje sklepu internetowego wspomagające sprzedaż i marketing

O ile jednak wiele sklepów (choć poziom usług jest różny) udostępnia gotowe szablony czy umożliwia uruchomienie systemu różnych płatności, o tyle już niewiele jest wyposażona w funkcje sklepu internetowego pozwalające na wsparcie sprzedaży i marketingu. A warto przecież pamiętać, że działania w tych dwóch obszarach zajmują mnóstwo czasu, ale jednocześnie – realnie przekłada się na wzrost zysków. Z tego względu przydadzą się wszelkie narzędzia i funkcje, które okażą się w tym zakresie pomocne.

Jeśli chodzi o dotarcie do klienta, warto na przykład zwrócić uwagę na to, czy sklep jest już automatycznie zoptymalizowany pod wyszukiwarkę Google – to znacząco ułatwia dalsze pozycjonowanie. Im wyższa pozycja sklepu w wyszukiwarce, tym większa szansa, że klient odwiedzi stronę. Sklepy Shoper.pl są nie tylko zoptymalizowane, ale także – każdy produkt, kategoria, strona mają własne elementy (title, mega description, meta keywords), które wspomagają pozycjonowanie. Dodatkowo przedsiębiorcy mogą zintegrować sklep z Google Analytics (dzięki czemu obserwują ruch na stronie), a także – skorzystać z audytu SEO. To kolejne ułatwienie, bo wielu przedsiębiorców początkowo samodzielnie próbuje pozycjonować sklep, a najczęściej robi to metodą prób i błędów – nie będąc specjalistami w tej dziedzinie. Audyt pozwala na sprawdzenie, czy podążają we właściwym kierunku.

Inną, może nawet ważniejszą usługą dostępną w e-sklepach Shoper.pl, jest usługa Shoper Kampanie, która pozwoli na zwiększenie przychodów ze sprzedaży dzięki działaniom w Google i na Facebooku (sklepy Shoper.pl są zresztą zintegrowane z FB i pozwalają na sprzedaż przez Facebooka). Ciekawą opcją wydaje się również mechanizm multiakcji, który przyda się podczas organizacji masowych promocji i wyprzedaży na produkty dostępne w sklepie. Edycja tych produktów (a zatem głównie ich cen) jest dzięki temu znacznie szybsza, a cały proces jest mniej męczący i prostszy.

Możliwość jak najszybszego rozwiązania problemu – jeśli się pojawi

Nie ma chyba przedsiębiorcy, który np. prowadzi sklep internetowy już od kilkunastu miesięcy i jeszcze ani razu nie miał problemu, z którym musiał zwrócić się do obsługi. Pojedyncze problemy zawsze będą się zdarzać. Z tego względu przy wyborze gotowego sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na to, czy dostępna jest pomoc techniczna (i czy np. jest całodobowa) oraz czy udostępniane są stałe aktualizacje.

Oprócz tego warto też zwrócić uwagę na to, czy strona, na której będzie znajdować się sklep, ma certyfikat SSL. Klienci (zwłaszcza młodsi) przywiązują dużą uwagę do kwestii bezpieczeństwa i wiarygodności strony sklepu internetowego.

Last, but not least – intuicyjność stosowania dostępnych rozwiązań

Nie można jednocześnie zapominać, że o ile dostępne funkcje sklepu internetowego, ich przydatność i mnogość opcji są niezwykle istotne, o tyle równie ważne jest to, by korzystanie z nich było maksymalnie intuicyjne i nie wymagało od przedsiębiorcy zaawansowanej wiedzy z tego zakresu. Nawet najlepsze narzędzia nie zostaną bowiem w pełni wykorzystane, jeśli przedsiębiorca – który chce samodzielnie zarządzać swoim sklepem internetowym – nie będzie wiedział jak z nich skorzystać. Intuicyjność, prostota obsługi, szybkość wdrażania rozwiązań i dostępność pomocy ze strony obsługi mogą zatem okazać się jeszcze ważniejsze niż pojedyncze funkcje sklepu internetowego. Jeśli jednak te warunki są spełnione, warto zainteresować się tymi funkcjami – pomogą zaoszczędzić czas i wkładać mniej wysiłku w czynności niezbędne do rozwoju e-biznesu.

Artykuł powstał we współpracy z Shoper.pl