Polskie biuro podróży ogłosiło niewypłacalność. Klienci mają teraz problem

Codzienne Zakupy Dołącz do dyskusji
Polskie biuro podróży ogłosiło niewypłacalność. Klienci mają teraz problem

Upadek biura podróży zdarza się stosunkowo rzadko; nie zmienia to jednak faktu, że od czasu do czasu turyści muszą zmierzyć się z niewypłacalnością danej firmy. Tym razem padło na jedno z polskich biur podróży – o czym poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Polskie biuro podróży ogłosiło niewypłacalność

Jak informuje TVN24, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego poinformował o otrzymaniu oświadczenia o niewypłacalności biura podróży Tamada Tour. Siedziba biura mieści się w Zalesiu Górnym (woj. mazowieckie); biuro oferowało zorganizowane wycieczki m.in. do Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Rosji, a także krajów Azji Centralnej i Południowo-Wschodniej.   Biuro reklamowało się jako „pierwsze i najstarsze gruzińsko-polskie biuro podróży”; wycieczki organizowało od 2011 r. i było dość rozpoznawalne wśród osób, które interesowały się kierunkami wschodnimi; biuro cieszyło się też dobrą opinią wśród turystów. W oświadczeniu o niewypłacalności spółka zaznaczyła jednak, że

nie jest w stanie wywiązać się z zawartych umów z podróżnymi i zapewnić podróżnym zwrotu wpłat lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną

Co to oznacza dla osób, które już wykupiły wycieczki z Tamada Tour? Turyści powinni zgłosić się do firmy Signal Iduna, czyli ubezpieczyciela, który udzielił firmie gwarancji ubezpieczeniowej. Ubezpieczyciel będzie zaspokajać roszczenia do kwoty, na jaką została wystawiona gwarancja; w razie gdyby okazało się, że kwota ta jest niewystarczająca, wypłatą pozostałych środków zajmie się Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

Warto jednocześnie podkreślić, że do składania roszczeń są uprawnieni nie tylko poszkodowani podróżni, którzy np. wykupili już wycieczkę (albo wpłacili zadatek), ale też agenci – muszą oni jednak dołączyć pełnomocnictwo od podróżnego.

Jakie dokumenty trzeba dołączyć?

Jak wskazuje Signal Iduma, klienci i firmy, które zdecydują się na złożenie roszczenia, powinni pamiętać o konieczności dołączenia do zgłoszenia odpowiednich dokumentów. Mowa zarówno o kopii umowy o udział w imprezie turystycznej (zawartej między podróżnym a organizatorem), ewentualnie o kopii dokumentów potwierdzających nabycie usług turystycznych oferowanych przez Tamada Tour. Oprócz tego poszkodowani powinni również dołączyć do zgłoszenia dowód wpłaty na rzecz organizatora.

Poszkodowani mogą ubiegać się o pełen zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, która ze względu na niewypłacalność biura nie dojdzie do skutku. Dobra wiadomość jest też taka, że poszkodowani mogą składać roszczenia aż do 18 listopada 2025 r. – mają na to zatem niemal rok.