Kluczem do sukcesu Amazona w walce z podróbkami jest sprawdzona technologia
Reputacja to rzecz niemalże bezcenna. W świecie handlu chodzi przede wszystkim o wizerunek marki. Może się jednak zdarzyć, że ktoś postanowi zarobić poprzez jego aktywne podkopywanie. Nie mam na myśli farm trolli umieszczających fałszywe opinie na zlecenie perfidnej konkurencji. Chodzi o zjawisko jeszcze bardziej perfidne.
Rozpoznawalność marki przyciąga uwagę także ze strony osób, które bardzo chętnie podpięłyby się pod nasz sukces. Ryzyko wzrasta wtedy, gdy postanowimy zaoferować nasze produkty konsumentom za granicą naszego kraju. Jest to naturalna droga do rozwoju firmy zwłaszcza wtedy, gdy prowadzimy sprzedaż przez internet. Trzeba jednak pamiętać, że prędzej czy później trafi się ktoś, kto postanowi skopiować nasze rozwiązania. W grę wchodzi nawet bezczelne skopiowanie naszego produktu i sprzedawanie go w tym samym serwisie marketplace, na którym robimy to my.
Nie da się w końcu ukryć, że niektórzy przedsiębiorcy z pewnych krajów wręcz wyspecjalizowali się w ignorowaniu cudzej własności intelektualnej. Podróbki wciąż płyną na rynki unijne szerokim sumieniem nie tylko z Chin, ale także na przykład z Turcji. Straty europejskich przedsiębiorców szacowane są na kilkanaście miliardów dolarów każdego roku. Czy możemy się bronić przed tym procederem? Mowa o państwach, w których skuteczna ochrona naszych praw okazuje się często wręcz iluzoryczna. Możemy oczywiście próbować szczęścia, ale istnieją szybsze i skuteczniejsze alternatywy, przynajmniej w serwisie Amazon.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 20,77%
Nie da się ukryć, że ten popularny na całym świecie serwis marketplace aktywnie zwalcza handel podróbkami. Od lat słyszymy o działaniach Amazona zmierzających do ograniczenia tego zjawiska. W grę wchodzi między innymi blokowanie fałszywych kont oraz wykrywanie i eliminowanie z obrotu podrobionych produktów. Serwis chwalił się na przykład, że w 2024 r. z udziałem zespołów Amazona wykryto, przejęto i odpowiednio zutylizowano ponad 15 mln podróbek.
Samych sprzedawców powinien zainteresować Amazon Brand Registry. Cóż to takiego? To bezpłatny program, który pomaga sprzedawcom chronić własność intelektualną, zarządzać ofertami i rozwijać działalność. Mogą przystąpić do niego nawet ci przedsiębiorcy, którzy akurat nie prowadzą sprzedaży w Amazonie.
Program Amazon Brand Registry zabezpieczy twoją markę przed naruszeniami własności intelektualnej
Podstawową korzyścią dołączenia do programu Amazon Brand Registry jest zauważalne usprawnienie ochrony naszej własności intelektualnej. Uzyskujemy w ten sposób narzędzia do wygodnego, prostego i szybkiego zgłaszania wszelkich dostrzeżonych przez nas nadużyć. Możemy więc błyskawicznie zareagować na próbę sprzedaży podrobionego towaru naszej marki, czy nawet nieautoryzowane użycie naszego znaku towarowego.
Proces zgłoszenia naruszenia sprowadza się do kliknięcia pozycji "Zgłoś nadużycie" i wyboru jego typu. Następnie podajemy numer zakwestionowanego zamówienia albo kod ASIN/ISBN. Opisujemy nasz problem podając kluczowe informacje pozwalające zidentyfikować zgłaszanego przez nas sprzedawcę. Rejestracja znaku towarowego za pomocą Amazon Brand Registry sprawia, że nie musimy się zamartwiać udowadnianiem, że rzeczywiście posiadamy prawa do danej marki albo produktu.
Co więcej, współpracując w ten sposób z Amazonem, usprawniamy automatyczne działania podejmowane przez serwis. Nie bez powodu wspomniałem wyżej o sukcesach Amazona w walce z podróbkami. Sklep wykorzystuje swoje narzędzia do automatycznego skanowania poszczególnych ofert w poszukiwaniu naruszeń, które mogą czaić się w opisach albo zdjęciach. Gdy potwierdzimy, że to my posiadamy prawa do naszej marki i będziemy nią zarządzać, Amazon będzie jeszcze skuteczniej chronił nasze prawa.
Jak skutecznie? Kontrole przeprowadzane przez Amazon poskutkowały zablokowaniem ponad 99 proc. podejrzanych ofert naruszających prawo, jeszcze zanim właściciele zdążyli je odkryć i zgłosić. Od 2020 r. serwis odnotował spadek łącznej liczby uzasadnionych zgłoszeń dotyczących naruszeń składanych przez marki o 35 proc. Należy przy tym wspomnieć, że równocześnie liczba produktów dostępnych w Amazonie stale rośnie.
Zarządzanie marką to kolejny ważny aspekt programu Amazon Brand Registry. Dzięki dostarczonym nam narzędziom będziemy mogli się upewnić, że zamieszczane przez innych sprzedawców treści dotyczące naszej marki będą zgodne z naszymi standardami i przedstawią ją w sposób rzetelny.
Skorzystanie z programu Amazon Brand Registry otwiera nam także dostęp do szerokiego spektrum dodatkowych narzędzi ochronnych, analitycznych oraz markegingowych. Jest ono warunkiem koniecznym, by zakwalifikować się do programu Transparency, który pozwoli przypisać autentycznym produktom naszej marki sprzedawanym w serwisie unikalny kod QR. Do pierwszej grupy zalicza się także Project Zero pozwalający na samodzielne usuwanie ofert, które naruszają nasze prawa.
Korzystanie z Amazon Brand Registry stanowi także warunek dostępu Amazon Brand Store. To nic innego jak możliwość założenia oficjalnego sklepu dedykowanego naszej marce. Będziemy mogli skorzystać z Amazon Live do prowadzenia sprzedaży w trakcie transmisji na żywo, choć należy dodać, że ta opcja nie jest jeszcze dostępna w Polsce. Amazon Brand Analytics pozwoli nam z kolei na śledzenie zachowania kupujących, którzy wykazują zainteresowanie naszymi produktami. Ułatwi nam to lepsze pozycjonowanie oferty w serwisie i skuteczniejsze dopasowanie swojej strategii do potrzeb konsumenta. Jeżeli nie tylko my sprzedajemy nasze produkty w Amazonie, to skuteczne wykorzystanie dostępnych nam zaawansowanych narzędzi może się przełożyć na uprzywilejowanie naszej oferty w wynikach wyszukiwania. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że ma to kluczowe znaczenie w kształtowaniu wyborów kupujących, którzy zazwyczaj zwracają uwagę głównie na pierwsze podsunięte im wyniki.
Amazon Brand Registry pozwoli nam także na obserwowanie w czasie rzeczywistym wydajności środków ochrony związanych z naszą marką. Dotyczy to zarówno działań samego Amazona, jak i naszych posunięć.
Nie ma żadnego racjonalnego powodu, by nie skorzystać z ochrony zapewnianej przez Amazon
Skorzystanie z programu Amazon Brand Registry jest proste. Musimy spełnić jedynie dwa wymagania. W pierwszej kolejności powinniśmy dysponować unikalnym logo albo nazwą, którą oznaczamy produkty naszej marki.
Drugim wymogiem jest zarejestrowanie naszych znaków towarowych we właściwej dla naszego kraju instytucji. Mamy do wyboru dwa rozwiązania: Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP) oraz Urząd Patentowy Unii Europejskiej (EPO). Różnica jest co do zasady taka, że krajowy organ zapewnia nam ochronę przede wszystkim na terytorium Polski. Unijny zaś pozwala uzyskać ją dla wybranych przez nas państw europejskich. Z punktu widzenia Amazon Brand Registry nasz wybór ma znaczenie. Ograniczenie się do rejestracji naszego znaku towarowego wyłącznie w Polsce sprawi, że podróbki naszych produktów sprzedawanych poza naszym krajem nie będą przez Amazon kontrolowane.
Dlaczego warto zarejestrować nasze znaki towarowe? Odpowiedź jest wręcz banalna: w ten sposób zapewniamy sobie prawo do wyłącznego posługiwania się w obrocie elementami, które są przedmiotem rejestracji. Może to być nazwa naszej firmy, konkretnej marki albo produktu, wszelkie znaki graficzne, którymi się posługujemy, slogany reklamowe, a nawet wykorzystywany przez nas specyficzny kolor. W ten sposób uruchamiamy ochronę prawną naszej marki. Tak naprawdę nie ma powodu, by zrezygnować z dokonania tej czynności, jeśli w ogóle dysponujemy jakimiś konkretnymi znakami towarowymi.
Warto wspomnieć, że jeżeli nie dokonaliśmy stosownej rejestracji, to Amazon oferuje nam wsparcie. Przedsiębiorcy mogą liczyć na program IP Accelerator. Pozwala on nawiązać kontakt z dostawcami usług prawnych sprawdzonych przez marketplace, którzy zapewnią nam wsparcie w trakcie procesu rejestracyjnego.
Ktoś mógłby pomyśleć, że program Amazon Brand Registry jest skierowany przede wszystkim do znanych na całym świecie marek. Rzeczywiście korzystają z niego między innymi Whirpool, Cassio, P&G, Levi's czy Braun. Tak naprawdę jednak na skutecznej ochronie własności intelektualnej skorzysta każda firma niezależnie od jej wielkości. Jak już wspomniałem, mamy do czynienia z rozwiązaniem bezpłatnym. Jeżeli więc istnieje choćby cień ryzyka, że ktoś zacznie podrabiać nasze produkty, to wręcz powinniśmy temu przeciwdziałać.
Artykuł zawierał lokowanie Amazon Polska