Niewykluczone, że w najbliższych dniach zaleją nas nowe reklamy Biedronki, informujące, że sieć ma najniższe ceny spośród wszystkich badanych. Co więcej, z tego samego badania wynika, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego w ujęciu miesiąc do miesiąca odnotowano w… Lidlu. Być może jest to zatem początek końca wojny cenowej (i wizerunkowej) między sieciami.
Biedronka najtańszym sklepem w marcu? Sieć może to wykorzystać w wojnie wizerunkowej z Lidlem
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu średnia cena koszyka zakupowego była najniższa w Biedronce – a tym samym sieć zdetronizowała Auchan, który w badaniach agencji utrzymywał pozycję najtańszej sieci sklepów już od jakiegoś czasu.
Średni koszt koszyka zakupowego w Biedronce wyniósł 229,03 zł; to jednocześnie o 11,15 zł więcej niż najtańszy koszyk w lutym (przy czym wtedy należał on do Auchan). Na drugim miejscu uplasowała się wspomniana sieć Auchan (ze średnim kosztem 237,79 zł), na trzecim zaś – Lidl. Średnia cena koszyka w tej sieci była jednak w marcu aż o 52,46 zł wyższa, niż w Biedronce (i tym samym wynosiła 281,49 zł). Jakby tego było mało, to właśnie w przypadku Lidla odnotowano największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego w ujęciu miesiąc do miesiąca (aż o 21,84 proc.). Wydaje się niemal pewne zatem, że Biedronka wykorzysta te dane do przekonania klientów, że ceny w Lidlu są znacznie wyższe.
Ceny w marcu wzrosły, choć zerowy VAT na żywność został zniesiony dopiero wraz z końcem miesiąca
To, co warto podkreślić, to fakt, że w większości badanych sieci ceny wzrosły zarówno w porównaniu do lutego, jak i do marca 2023 r. Jak podaje agencja,
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym br. Dodatkowo w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Jeśli chodzi z kolei o porównanie cen r/r, wzrost odnotowano w przypadku dziewięciu na trzynaście badanych sieci. Największy wzrost – tak jak przy ujęciu miesięcznym – odnotował Lidl (o 10,7 proc.). Jednocześnie w Biedronce czy Kauflandzie zaobserwowano spadki cen r/r (odpowiednio o 18,08 proc. oraz o 1,8 proc.).
Oczywiście należy mieć na uwadze fakt, że w przypadku każdego z takich badań brany jest pod uwagę zupełnie inny koszyk zakupowy z innymi produktami, co jest jedną z przyczyn aż tak dużych rozbieżności z innymi badaniami. Nie zmienia to jednak faktu, że wyniki zaprezentowane przez agencję mogą być ochoczo wykorzystane przez część marketów – a zwłaszcza przez Biedronkę.