Niekończąca się zmiana, w której znajduje się obecnie świat, wpływa na rosnące w nas poczucie niepewności i strachu. Często odkładamy plany i nie realizujemy dobrych pomysłów na biznes, czekając na lepsze czasy. Jednak czy faktycznie warto czekać?
To nie szaleńcy sprzedają w sieci – boom na e-commerce
E-commerce jest dynamicznie rozwijającą się gałęzią światowego handlu, która cały czas zalicza wzrost. Obecne prognozy dla jego dalszego rozwoju są bardzo optymistyczne. Według danych PwC wartość brutto polskiego rynku e-commerce do 2026 roku może wynieść 162 mld zł.
Nie sposób pisać o wzroście znaczenia e-handlu bez kontekstu pandemii. Przeniosła ona część naszego życia do świata online i znacząco wpłynęła na tempo rozwoju e-commerce. Sam e-commerce sporo zyskał na tej nagłej zmianie. Wymusiła ona na branży ulepszenie narzędzi i platform sprzedażowych.
Pojawianie się nowych i prostych rozwiązań e-commerce umożliwiło wielu Polakom założenie własnego sklepu internetowego. W skrócie – jest to dziś proste i tanie. W polskim Google istnieje 87 489 sklepów internetowych, 43% z nich to sklepy młode, liczące maksymalnie 5 lat (raport Senuto „E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO”).
Czy ten biznes się opłaca? Jak Polacy kupują w sieci
Pandemia zmieniła upodobania zakupowe Polaków oraz mieszkańców całego globu. Pozostańmy jednak na naszym rodzimym podwórku. Według raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska 2021” 77% internautów deklaruje robienie zakupów online, a 75% kupuje w polskich sklepach internetowych. Co więcej, zmiana nawyków zakupowych staje się permanentna – konsumenci deklarują, że po pandemii nadal będą kupować w sieci.
Trendy na kolejne lata w e-commerce wskazują także na rosnącą rolę m-commerce (zakupów za pomocą smartfonów). Nowoczesne platformy sprzedażowe są dostosowane do widoku mobilnego. Mając własny sklep internetowy, nie musimy się martwić jego atrakcyjną prezentacją na smartfonach. Patrząc na to trochę abstrakcyjnie – nasz sklep może się znajdować w czyjejś kieszeni czy torebce.
Dlaczego kupujemy online? Polaków motywuje do tego możliwość zakupów przez całą dobę (76%), brak konieczności jechania do sklepu (73%) i nieograniczony czas wyboru (67%).
Nowoczesne rozwiązania e-commerce ułatwiają właścicielom e-sklepów pracę na platformach sprzedażowych poprzez łatwe dodawanie produktów i zdjęć czy integracje z bramką płatniczą i kurierem . Zwiększają także jakość obsługi i poprawiają kontakt z klientem. Prowadzenie własnego sklepu internetowego jest obecnie technicznie bardzo proste.
Co warto sprzedawać w internecie?
W biznesie najlepiej kierować się własnym instynktem. Dla jednych idealnym towarem może być gotowy produkt od zaufanego producenta/dostawcy. Dla innych taki, który stworzy sam (cały czas rośnie rynek rękodzieła).
Najpopularniejsze kategorie produktów, po które sięgają Polacy to:
- odzież, akcesoria i dodatki (72%),
- obuwie (61%),
- kosmetyki i perfumy (57%),
- książki, płyty, filmy (56%),
- sprzęt RTV/AGD (50%).
Rośnie też sprzedaż artykułów dziecięcych i zabawek (41%).
Czy opłaca się założyć własny sklep internetowy?
Z dobrym pomysłem na biznes rozpoczęcie profesjonalnej sprzedaży w sieci jest proste i nie generuje dużych kosztów.
Trzeba jednak wybrać odpowiednią platformę. Jedną z najpopularniejszych platform sprzedażowych w Polsce jest gotowy sklep internetowy w abonamencie (SaaS). Skrót SaaS (z ang. Software as a Service) oznacza dosłownie “oprogramowanie jako usługę”. Aplikacja sklepu zostaje nam udostępniona przez dostawcę (za pomocą internetu), na gotowym serwerze. Sklep w abonamencie umożliwia praktycznie natychmiastowe rozpoczęcie sprzedaży – bez pomocy programisty, konieczności zakupu serwera i dużych nakładów finansowych.
Niektóre z platform SaaS (np. e-sklepy w home.pl) zapewniają wsparcie specjalistów. Dodatkowo sklepy internetowe w abonamencie są dostępne w różnych opcjach – „na start” i dla większych biznesów. Pakiet podstawowy umożliwia wybór najtańszego abonamentu z możliwością późniejszego rozwoju sklepu.
Własny sklep internetowy w modelu SaaS jest łatwy w obsłudze – pozwala nam na intuicyjne przemieszczanie się po panelu administratora: sprawdzanie statystyk, komunikację z klientem, dodawanie produktów i prostą realizację zamówień.
Usługę możemy zintegrować z wieloma aplikacjami, które zwiększają sprzedaż, prostymi w obsłudze programami, np. do fakturowania online, czy gotowymi szatami graficznymi – umożliwiającymi zmianę wyglądu sklepu.
W sieci znajdziemy też darmowe szkolenia, podcasty i webinary.
Dlaczego warto otworzyć własny sklep internetowy?
- Często jest to sposób na spełnienie marzeń o własnym biznesie. Biorąc pod uwagę fakt, że dostępne są tanie rozwiązania i nie trzeba znać się na technicznych aspektach zakładania sklepu – można potraktować to jako dodatkową działalność.
- Sklep internetowy w tanim abonamencie to doskonała szansa na przetestowanie pomysłów na własny biznes.
- Jeżeli nasz pomysł się sprawdzi, możemy dalej inwestować w rozwój własnego sklepu internetowego i korzystać np. z przeznaczonych aplikacji, rozwiązań, opcji zmiany wyglądu i powiększenia bazy produktów.
- Sprzedaż w sieci możemy połączyć z naszym aktualnym biznesem. Jeżeli prowadzimy działalność stacjonarnie, poszerzenie jej o nowe kanały (sprzedaż w całej Polsce i nie tylko) to świetny pomysł na zwiększenie dochodu i rozwój firmy.
Rozpoczęcie biznesu e-commerce w sieci jest łatwe i tanie.
Własny sklep internetowy – jak rozpocząć sprzedaż?
- Wybierz produkt
Jeżeli planujesz sprzedawać gotowy towar, znajdź solidną hurtownię lub wiarygodnego dostawcę. Upewnij się, że towar będzie dostępny w przyszłości. Wynegocjuj też dla siebie atrakcyjną ofertę. Cena nadal pozostaje wysoko na liście czynników wpływających na decyzję o dokonaniu zakupu.
Jeżeli jesteś twórcą/rękodzielnikiem i planujesz sprzedawać produkty, które sam wytwarzasz, również skup się na znalezieniu taniej hurtowni, która zaopatrzy cię w półprodukty/surowce do produkcji.
- Wybierz oprogramowanie
SaaS czy sklep indywidualny (“zbudowany” przez programistę na własnym serwerze)? Jeżeli nie masz doświadczenia i chcesz szybko rozpocząć sprzedaż, zdecyduj się na rozwiązanie typu SaaS, czyli e-sklep w abonamencie (np. rocznym).
- Zadbaj o instalację i konfigurację usługi płatności online i kuriera
To czynniki motywujące klientów do zakupów. Sklepy w abonamencie umożliwiają dostęp do najpopularniejszych usług, jak płatność online oraz znanych firm dostawczych, np. Inpostu.
- Promocja
Kiedy twój sklep jest już gotowy, trzeba pokazać go światu. Warto wykorzystać do tego platformy społecznościowe. Założenie konta na Instagramie, Facebooku czy coraz popularniejszym TikToku jest darmowe. Można również dołączyć do różnych grup sprzedawców i promować tam swoją markę oraz produkty. Własny sklep internetowy możemy też połączyć z Marketplace na Facebooku i InstaStore, a później przekierować klientów zainteresowanych ofertą do naszego sklepu.
Materiał reklamowy partnera: Home.pl