Z offline do online? Pomożemy wybrać hosting, aby działało

Technologie Dołącz do dyskusji (86)
Z offline do online? Pomożemy wybrać hosting, aby działało

Dobry hosting wyróżnia główna cecha: spełnia konkretne potrzeby. 

Wybór ofert hostingowych jest szeroki, a użytkownicy szukając modelu dla siebie kierują się różnymi kryteriami. Czasem zaważy atrakcyjna cena, kampania promocyjna, która wyświetli się w odpowiednim momencie albo kogoś przekona czyjaś rekomendacja. „Skoro tam działa, to u mnie też będzie” zakładamy i wydaje się to zasadne. Nietrafiony wybór hostingu jest jednak kosztowny w skutkach, choćby dlatego, że dla każdego e-biznesu co innego jest krytyczne bądź różne są preferencje użytkownika, przykładowo:

  • nie znamy się na administrowaniu sprzętem;
  • nie mamy czasu ani ochoty na administrowanie sprzętem;
  • każdy przestój strony jest potencjalnym zamachem na nasz biznes;
  • potrzebujemy uruchomić nie jeden, a kilka projektów równocześnie.

Wybierając hosting, najlepiej jest zacząć od indywidualnych potrzeb. Antykwariat, sklep z artykułami myśliwskimi czy kwiaciarnia sprowadzająca egzotyczne okazy najprawdopodobniej nie będą generować lawiny wizyt użytkowników, którzy regularnie „zapchają” serwer. Ale już sklep oferujący elektronikę użytkową, posiadający filie w innych miastach, działający w mediach społecznościowych i organizujący tam regularne promocje on-line, będzie wymagał innej infrastruktury.

Możemy zacząć przygodę z e-commerce natychmiast, wyklikując własny e-sklep w ciągu kilku minut i stawiając go na sprawdzonej i bezpiecznej platformie np. PrestaShop. Innym wariantem zaś jest współpraca z hostingodawcą, która polega na wynajęciu przez właściciela serwerowni potrzebnej przestrzeni dyskowej klientom przy założeniu nieprzerwanego działania usługi. Przyjrzyjmy się, jak dobrać ofertę hostingową pod konkretne potrzeby.

Startujemy z biznesem

Na rozruch w sieci, przy ograniczonym budżecie, sprawdzi się hosting współdzielony.

To podstawowa usługa hostingodawców, w ramach której znajduje się miejsce na stronę WWW z możliwością rejestracji własnej domeny oraz skrzynki poczty elektronicznej do kontaktu z klientami. Hosting współdzielony nie wymaga wydania „miliona monet” na start ani samodzielnej administracji. Ułatwia za to „rozeznanie się w temacie” (np. czy nasze przedsięwzięcie jest rynkowo trafione), pozwala też budować markę i rozpoznawalność. W tym modelu klienci współdzielą koszty, które rozkładają się między innymi użytkownikami tej samej maszyny. To oznacza, że korzystają z określonej ilości miejsca na dysku zapewnionej przez dostawcę. Poza przestrzenią wspólne są: moc obliczeniowa procesorów, pojemność pamięci RAM oraz oprogramowanie. Ponieważ wspólne są zasoby tej samej maszyny, skok ruchu na czyjejś witrynie może potencjalnie powodować problemy z wydajnością innej. Niewątpliwą zaletą rozwiązania jest jednak jego kompleksowość, to znaczy jest to gotowa do wykorzystania usługa oraz ekonomiczność, ponieważ rząd kosztów to nie więcej niż kilkaset złotych w skali roku.

Wolimy administrować serwerem samodzielnie

VPS to wirtualna instancja (maszyna) na serwerze fizycznym. Jest usługą, która łączy cechy hostingu współdzielonego (korzystna cena) z wynajmem serwera dedykowanego (gwarantowane zasoby, możliwość instalacji własnych aplikacji). W tym modelu usługodawca zapewnia określoną moc obliczeniową, przydziela zasoby takie jak RAM oraz konkretną liczbę rdzeni procesora i sprecyzowaną pojemność dysku. Użytkownik ma większą kontrolę nad swoją częścią serwera, niemniej jego instancja działa obok wielu innych na jednej maszynie. Na VPS decydują się najczęściej właściciele stron WWW i sklepów internetowych, które wymagają dostępu do ustawień systemowych, konfiguracji lub dostępu do konta administracyjnego (root). VPS wymaga więc umiejętności konfiguracji serwera i administrowania nim. Popularność VPS łączy się korzyściami, jakie oferuje, wielkim udogodnieniem jest możliwość korzystania z gotowych systemów do zarządzania serwerem np. Plesk czy cPanel.

Od VPS nieco różni się Serwer dedykowany, rozumiany jako fizyczny i przypisany jednemu użytkownikowi komputer. #Serwer dedykowany jest wynajęty, dostarczony i obsługiwany przez dostawcę hostingu. Na serwerze dedykowanym znajdą się takie usługi, jakie zainstaluje jego administrator, dysponujący prawami administracyjnymi (tzw. dostęp root). Może to być strona WWW, poczta e-mail, bazy danych i dowolne inne rozwiązania. Ta opcja gwarantuje niemal nieograniczone możliwości adaptacji do własnych potrzeb, stąd „dedyki” sprawdzają się w dużych sklepach oraz firmach ze specyficznymi wymaganiami. Serwer dedykowany oznacza stałą moc obliczeniową przez cały okres trwania dzierżawy. Umożliwia także, podobnie jak VPS, budowanie klastrów serwerów, czyli z jednej strony podnosimy bezpieczeństwo (dzielimy usługi na serwery), a z drugiej zwiększamy dostępną moc obliczeniową.

Rozwiązania w chmurze

Cloud to rozwiązanie serwerowe najczęściej polecane sklepom internetowym. W chmurze, podobnie jak w wyżej przedstawionych modelach, korzystamy z określonych zasobów serwera. W tym modelu użytkownik uruchamia instancje odpowiadające jego potrzebom w danym czasie i może płacić za wykorzystane zasoby. Największą zaletą jest także skalowalność, czyli możliwość szybkiego zwiększania zasobów w panelu administracyjnym. Przykładowo w modelu Hosting Performance OVHcloud dzięki opcji Boost zwiększymy parametry infrastruktury w okresach wzmożonego ruchu na stronie, co pozwoli na nieprzerwane działanie naszej witryny. Opcja MultiSite ułatwi uruchomienie i zarządzanie stronami WWW kilku sklepów czy filii w ramach jednego hostingu, a ruch na stronach zoptymalizujemy dzięki Shared Content Delivery Network #CDN, zintegrowanej z rozwiązaniem hostingowym. Poza elastycznością, klienci wybierają chmurę z uwagi na bezpieczeństwo, ponieważ umożliwia tworzenie kopii zapasowych kluczowych danych i przechowywanie ich w wielu różnych lokalizacjach jednocześnie. Ponadto chmura pozwala na nieco łatwiejsze budowanie środowisk wysokodostępnych (HA) np. od strony geograficznej, co również sprzyja bezpieczeństwu.

Hosting to usługa, która może zmieniać się wraz z ewolucją naszego biznesu. Jeśli już wiemy, że dany model, to dla nas za mało, możemy przykładowo łączyć usługi np. serwerów dedykowanych i chmury obliczeniowej. Po pierwsze sprawdzimy, jak taka konfiguracja sprawdzi się w konkretnym przypadku, po drugie zabezpieczymy w ten sposób powodzenie choćby akcji marketingowych, gdy cloud pozwoli uruchomić „w locie” dodatkowe zasoby rozliczane godzinowo (serwery dedykowane są rozliczane miesięcznie) zamiast ponoszenia kosztów za cały miesiąc.

Pamiętajmy, że nie ma uniwersalnych rozwiązań i nie każdy ma czas i zasoby, aby zajmować się infrastrukturą, ale ona zawsze powinna być niezawodna.

Artykuł powstał we współpracy z OVHcloud