W ostatnich latach coraz więcej mieszkańców Wrocławia składa skargi na rowerowych dostawców jedzenia. Główne zarzuty dotyczą przekraczania dozwolonej prędkości, jazdy po chodnikach oraz lekceważenia sygnalizacji świetlnej. Dostawcy jedzenia nagrabili sobie na tyle, że samorząd nie zamierza im ani trochę odpuścić.
W 2022 roku policja oraz straż miejska interweniowały w ponad 2000 przypadkach naruszeń przepisów przez rowerzystów. Problem nasila się wraz ze wzrostem popularności dostaw jedzenia, które stały się nieodzownym elementem miejskiego krajobrazu.
Strefy Slow Zone i wzmożone kontrole mają być odwetem na niesfornych dostawców jedzenia
W odpowiedzi na liczne skargi władze miasta postanowiły działać. Jednym z rozwiązań jest wprowadzenie tzw. stref Slow Zone, w których obowiązują surowsze ograniczenia prędkości. Patrole policyjne i straży miejskiej zostały zobligowane do częstszych kontroli rowerzystów. Ich zadaniem jest egzekwowanie przepisów, ale także edukowanie uczestników ruchu o konsekwencjach nieprzepisowej jazdy.
Niebezpieczne zachowania rowerowych kurierów często wynikają z systemu wynagradzania w firmach kurierskich. Wiele platform dostawczych rozlicza swoich pracowników na podstawie liczby zrealizowanych zamówień. Gotówka motywuje do łamania przepisów w celu skrócenia czasu dostawy.
Dostawcy jedzenia na cenzurowanym. Kampania informacyjna i rzetelna edukacja rowerzystów to według samorządowców podstawa sukcesu
Aby wpłynąć na świadomość rowerowych dostawców i innych uczestników ruchu, w mieście ruszyła kampania informacyjna. Plakaty i ulotki przypominają o podstawowych zasadach bezpiecznej jazdy oraz grożących za jej nieprzestrzeganie konsekwencjach prawnych. W planach są również spotkania edukacyjne oraz szkolenia dla kurierów, organizowane we współpracy z firmami dostawczymi. Celem tych działań jest zbudowanie kultury odpowiedzialnej jazdy i zwrócenie uwagi na problem narastającej liczby wykroczeń rowerzystów.
Trzeba pamiętać, że:
- Jeśli jest dostępna ścieżka rowerowa lub droga dla rowerów, trzeba z niej korzystać;
- Jazda po chodniku jest zabroniona, z wyjątkiem szczególnych sytuacji, np. gdy towarzyszy nam dziecko;
- Każdy rower musi być wyposażony w sprawne hamulce, przednie i tylne oświetlenie oraz dzwonek.
Wielu dostawców korzysta z rowerów elektrycznych lub hulajnóg o osiągach przekraczających standardowe normy. Tymczasem, zgodnie z przepisami, rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, poruszany siłą mięśni osoby jadącej. Może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu 25 km/h.