Firmy eventowe, mimo pandemii, zyskują klientów dzięki wydarzeniom online

Biznes Firma dołącz do dyskusji (1) 10.11.2020
Firmy eventowe, mimo pandemii, zyskują klientów dzięki wydarzeniom online

Adrian Boguski

Firmy eventowe były już przez niektórych spisywane na straty. Od początku pandemii COVID-19 z sektora stanowiącego 38,3 tys. przedsiębiorstw, 1816 agencji zamknęło lub zawiesiło swoją działalność. Zmuszone przenieść się w całości do sieci lub tworząc tzw. hybrydy, dzięki platformie webinarowej, wygenerowały w 2020 roku o 787 procent większą popularność korzystania z ich usług w Internecie niż przed rokiem.

Firmy eventowe w czasie pandemii

Branża eventowa stanowi 1,5 procent polskiego PKB i jest wyceniana na 3 mld złotych. Aż 33 460 spośród wszystkich firm, które stanowią o sile tej dziedziny biznesu, klasyfikuje swoją działalność, związaną z organizowaniem różnego typu wydarzeń, jako dodatkową (PKD 82.30.Z.). Dla reszty (4 905) przygotowywanie eventów to główna aktywność przedsiębiorstwa. Tak wynika z analizy Bisnode Polska, przeprowadzonej dla ClickMeeting, od marca do 30 września.

Firmy eventowe w 94 procentach przypadków zatrudniają od 1 do 9 osób. Wszystkie agencje zapewniają natomiast 220 tys. miejsc pracy, szczególnie w Mazowieckiem, w mniejszym stopniu w województwach wielkopolskim, śląskim i dolnośląskim. Tarcze antykryzyzysowe i programy zapomogi rządu, po wprowadzonym w marcu lockdownie, nie uchroniły jednak przed całkowitym zamknięciem 307 i zawieszeniem działalności przez 1509 przedsiębiorstw. A kolejni pracownicy tracili zatrudnienie.

Agencje eventove wiosną i jesienią

Majowe odmrożenie gospodarki i sezon eventowy przyniosły jednak skutek w postaci 859 (717 PKD dodatkowe i 243 PKD główne) firm, które razem z wiosną odżyły, powracając do biznesu. Zdecydowanie lepiej w nowej rzeczywistości odnalazły się agencje oferujące więcej możliwości niż jedynie organizacja eventów. Ten czynnik zaważył na pozostaniu w branży jesienią, kiedy z powrotem rząd zdecydował o zamknięciu niemal wszystkich dziedzin gospodarki.

Odsetek firm, które zamknęły swoją działalność, jest prawie dwukrotnie wyższy w przypadku, kiedy organizacja eventów była ich główną działalnością. To proporcja 0,73 proc. zamkniętych firm w grupie z PKD dodatkowym do 1,3 proc. w grupie z PKD głównym. Wzrost popularności wydarzeń organizowanych w modelu online lub hybrydowym był w tej sytuacji pomocny.

– podkreśla Dominika Paciorkowska, CEO ClickMeeting.

firmy eventowe 1

Firmy eventowe online i w hybrydzie

Nie potrzeba wielkiej intuicji, by podejrzewać, że wszystkie zapowiadane wydarzenia przeniosą się do Internetu lub spotkań hybrydowych, które dają możliwość wyboru uczestnictwa w spotkaniu na miejscu lub online. Na tym etapie istotne dla branży eventowej stają się narzędzia do wideokonferencji czy webinarów. Jednym z nich jest polska platforma ClickMeeting, na której w czasie pandemii odbywały się m.in. konferencja Supercomputing Frontiers organizowana przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) czy Jira Day, największa w Środkowej Europie konferencja poświęcona oprogramowaniu Jira.

Na ClickMeeting w tym roku odbyło się aż o 787 procent w Polsce i 186 procent na całym świecie więcej różnego rodzaju eventów niż rok temu. COVID-19 spowodował masowe przenoszenie się ze spotkaniami do Internetu. W czasie epidemii, dzięki możliwości skorzystania z platformy CM, na spotkaniach powyżej 1000 uczestników wzięło udział o 55 procent osób więcej niż przez cały rok 2019.

Spotkania organizowane w Internecie za pomocą platform do webinarów i konferencji  są dobrym rozwiązaniem. Pozwalają zredukować koszty, ponieważ w wielu wypadkach wystarczy tylko zadbać o stabilne narzędzie do prowadzenia wydarzeń online. W przypadku ClickMeeting w wydarzeniu tego typu może brać udział nawet 20 tys. osób jednocześnie.

– mówi Martyna Grzegorczyk, Communications and Outreach Manager ClickMeeting

Wydarzenia online przyciągają do 250 procent więcej uczestników niż te same wydarzenia stacjonarne. To wielka zasługa technologii i pomoc nie tylko dla branży eventowej, lecz także dla wszystkich konsumentów w obecnym czasie. Warto jednak pamiętać, żebyśmy kliknięciami myszką nie zastąpili spotkań i bezpośredniej relacji, czy prywatnych, czy biznesowych. Tymczasem jednak gdy niemal wszyscy spędzamy maksimum czasu w domu, a już niedługo możemy brać udział w narodowej kwarantannie, najlepszym wyjściem pozostają platformy webinarowe, takie jak ClickMeeting.