- Home -
- Codzienne -
- Padł rekord odszkodowania za overbooking. Szczęśliwcy dostali 46 tysięcy złotych
Ośmiu pasażerów lecących z Michigan do Minneapolis zgodziło się za 46 tysięcy złotych poczekać na kolejny lot kilka godzin. W samolocie linii lotniczych Delta zabrakło miejsca dla wszystkich posiadających bilet. Kwota odszkodowania jest prawdopodobnie jedną z najwyższych zaproponowanych przez linie lotnicze.

Szczęśliwcy, którzy zdecydowali się na skorzystanie z kolejnego lotu, zgodzili się na odszkodowanie w wysokości 10 tys. dolarów. Sprawa nie była jednak od początku oczywista. Linia lotnicza Delta, dla której felerny lot obsługiwała linia SkyWest początkowo zaproponowała 5 tys. dolarów wypłacane w gotówce. Nikt z pasażerów nie przystał jednak na ofertę. Pasażerowie odrzucili również propozycję zapłaty 7,5 tys. dolarów złożona już na pokładzie samolotu. Ostatecznie negocjacje stanęły na 10 tys. dolarów, co stanowi prawdziwy rekord. Zgodnie z zasadami wynikającymi z regulaminu linii Delata najwyższym możliwym odszkodowaniem jest kwota 9950 dolarów. Ostatecznie z lotu zrezygnowało osiem osób, na kolejny samolot musieli czekać około kilku godzin.
Ile za overbooking w Polsce?
Overbooking jest dość powszechnym zjawiskiem, w dodatku zgodnym z prawem. Polega na sprzedaży większej ilości biletów niż miejsc dostępnych w samolocie. Linie lotnicze wychodzą z założenia, że część pasażerów z różnych powodów nie stawi się na lotnisku, rezygnując ostatecznie z lotu. Minimalizują też ryzyko, że samolot poleci z minimalnym obłożeniem. To wbrew pozorom kłopot i strata dla linii lotniczych. W końcu przynajmniej część rezygnujących z lotu zdoła anulować swój bilet.
Wysokość odszkodowania w przypadku krajów europejskich reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady. W przypadku rejsów do 1500 km jest to kwota 250 euro lub połowa tej sumy, gdy przewoźnik znajdzie rejs, który pozwoli pasażerowi dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później. Odszkodowanie wzrasta do 400 euro w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i lotów poza granice Unii Europejskiej o długości od 1500 do 3500 km. W takim przypadku linie lotnicze mogą zapłacić połowę odszkodowania, jeśli znajdą rejs, który zabierze pasażera do miejsca docelowego najpóźniej 3 godziny po czasie. Rekompensata wyniesie 600 euro w przypadku innego rodzaju lotów. Jej wysokość maleje o połowę, jeżeli linie lotnicze znajdą pasażerowi rejs, który da najwyżej 4 godziny opóźnienia względem pierwotnego lotu.
Obok rekompensaty pieniężnej linia lotnicza musi zapewnić pasażerów również bezpłatne posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, a w razie konieczności również nocleg w hotelu. Warto pamiętać, że przedstawione wyżej kwoty nie są ostateczne, jeżeli szkody poniesione w związku z koniecznością oczekiwania na lot są wyższe dodatkowych kwot można dochodzić na drodze postępowania sądowego.
zobacz więcej:
09.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
09.07.2025 12:14, Edyta Wara-Wąsowska
09.07.2025 11:44, Joanna Świba
09.07.2025 10:48, Mateusz Krakowski
09.07.2025 9:52, Mateusz Krakowski
09.07.2025 9:49, Edyta Wara-Wąsowska
09.07.2025 9:04, Miłosz Magrzyk
09.07.2025 8:26, Aleksandra Smusz
09.07.2025 6:21, Joanna Świba
08.07.2025 20:20, Jakub Bilski
08.07.2025 16:32, Joanna Świba
08.07.2025 15:26, Jakub Bilski
08.07.2025 12:46, Edyta Wara-Wąsowska
08.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
08.07.2025 10:51, Mariusz Lewandowski
08.07.2025 10:41, Edyta Wara-Wąsowska
08.07.2025 9:54, Mateusz Krakowski
08.07.2025 9:08, Mateusz Krakowski
08.07.2025 8:28, Edyta Wara-Wąsowska
08.07.2025 7:04, Aleksandra Smusz
08.07.2025 6:55, Miłosz Magrzyk
08.07.2025 6:30, Aleksandra Smusz
08.07.2025 0:00, Mariusz Lewandowski
07.07.2025 18:18, Miłosz Magrzyk