Nawet początkujący przedsiębiorcy wiedzą, że reklama jest dźwignią handlu, a ten kto nie promuje własnego biznesu – zwłaszcza takiego, który dopiero się rozwija – może pożegnać się z wizją oszałamiającego sukcesu. Tylko co zrobić, jeśli nie ma się żadnego pojęcia o tym jak skutecznie reklamować swój sklep internetowy? A w dodatku – nie posiada się też środków na długofalową współpracę z zewnętrzną agencją?
Jak skutecznie reklamować sklep internetowy, czyli… jak łatwo stracić głowę
Przedsiębiorcom, którzy założyli sklep internetowy wydaje się, że aby go dobrze wypromować i zdobyć klientów, muszą:
- prowadzić konta sklepu w social mediach. Jednak nie tylko na Facebooku czy Instagramie, ale też np. na Pintereście czy TikToku, a w dodatku na każdym z tych profili prezentować inne treści skierowane do innej grupy odbiorców,
- generować content, a nawet morze contentu (opisy na stronie sklepu i blog to dopiero początek – jest przecież jeszcze newsletter, który najlepiej wysyłać co najmniej raz w tygodniu, a także darmowe e-booki),
- zoptymalizować stronę swojego sklepu w taki sposób, by była w trzech pierwszych wynikach wyszukiwania w Google
- inwestować w płatne kampanie reklamowe (zarówno w SM jak i w Google).
To oczywiście i tak dopiero początek. W ramach promowania sklepu można byłoby jeszcze podjąć się próby budowania społeczności (głównie przy wykorzystaniu SM), nagrywania podcastów czy współpracy z influencerami…
A to nadal nie wszystkie możliwości promowania sklepu internetowego. Nic dziwnego, że początkujący przedsiębiorcy czują się zdezorientowani, zagubieni. Wizja samodzielnego reklamowania swojej oferty z wykorzystaniem wszystkich przydatnych metod (i narzędzi) często przyprawia ich o dreszcze. Co można zrobić w takiej sytuacji? Co do zasady są dwa rozwiązania:
– realizować samodzielnie swoją strategię marketingową, ale z wykorzystaniem 2-3 narzędzi i przy jednoczesnej rezygnacji z większości metod na promocję sklepu,
– skorzystać z usług profesjonalnej agencji zajmującej się działaniami reklamowymi.
Oba rozwiązania mają jednak pewne wady.
Samodzielna promocja sklepu: skup się na 2-3 obszarach
W przypadku pierwszego rozwiązania przedsiębiorca musi zdecydować, na czym mu najbardziej zależy i jakie kanały komunikacji i narzędzia do promowania sklepu wybrać. Większość początkujących przedsiębiorców (i słusznie) wybiera przede wszystkim reklamę w social media. Warto ograniczyć się tam jednak do 1-2 kont i prowadzić komunikację i kampanie reklamowe np. na Facebooku i Instagramie. Jakie są wady tego rozwiązania? Niestety – przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że świadomie rezygnuje z części działań, które również mogłyby się przyczynić do zwiększenia liczby klientów jego sklepu. Poza tym na początku część podjętych działań i tak może nie przynosić żadnego rezultatu. Może tak się stać ze względu na brak doświadczenia przedsiębiorcy chociażby w prowadzeniu płatnych kampanii.
Współpraca z agencją zewnętrzną? Tak, ale raczej nie dla początkującego przedsiębiorcy
Innym rozwiązaniem może być teoretycznie podjęcie współpracy z firmą, która będzie wiedzieć, jak skutecznie reklamować sklep internetowy. Agencja reklamowa (lub SEO/SEM, w zależności od tego, na czym konkretnie zależy przedsiębiorcy) ustali warunki współpracy i w ramach określonego budżetu podejmie odpowiednie działania. Największą wadą takiego rozwiązania jest jednak jego koszt. Na taki wydatek mogą sobie raczej pozwolić dobrze prosperujące firmy, a nie początkujący przedsiębiorcy. Dodatkowo często zdarza się, że właściciele biznesu przeznaczają spore budżety na kampanie reklamowe, z których… niewiele wynika. Agencje zewnętrzne przepalają budżety i tłumaczą, że nic więcej nie mogły zrobić.
Alternatywą jest połączenie – do pewnego stopnia – pierwszego i drugiego rozwiązania.
Samodzielna komunikacja, ale z płatną reklamą w ramach specjalnej usługi
Przedsiębiorca może w takim wypadku połączyć samodzielną komunikację z odbiorcami ze skorzystaniem z profesjonalnej usługi reklamowej – ale przy znacznie niższych kosztach. W takim przypadku
– nadal będzie prowadzić samodzielnie komunikację, dzięki czemu zaoszczędzi część pieniędzy, a tworzona treść będzie autentyczna
– jednocześnie skorzysta z profesjonalnie zrealizowanej usługi, która przyniesie konkretne efekty.
Taką możliwość oferuje m.in. Shoper.pl. Przedsiębiorca może wybrać, jaką kampanię w ramach usługi Shoper Kampanie chce wykupić – może to być zarówno kampania Google Ads jak i Facebook Ads, ale i – Allegro Ads. Przedsiębiorca sam decyduje, czy chce skorzystać z jednej płatnej kampanii czy kilku. Optymalizacją i obsługą kampanii zajmują się profesjonaliści z Działu Reklamy Shoper.pl. O tym, że ich działania przynoszą efekty może świadczyć chociażby fakt, że Shoper ma status partnera Google PREMIER. Status jest gwarancją niezawodności i pełnego profesjonalizmu przy prowadzeniu kampanii Google Ads. Shoper jest zresztą też partnerem marketingowym Facebooka – co pozwala prowadzić profesjonalne kampanie reklamowe także na Facebooku czy Instagramie. Właściciel sklepu może również skorzystać z bezpłatnego audytu SEO i usługi pozycjonowania sklepu. Dzięki temu znajdzie się on wyżej w wynikach wyszukiwania, co z kolei przełoży się na większy ruch na stronie. A tym samym (przy spełnieniu innych warunków, m.in. takich jak dobry UX czy udostępnienie preferowanych opcji płatności i dostawy) – także na większą sprzedaż.
Przede wszystkim jednak – płatną reklamą czy pozycjonowaniem zajmą się po prostu profesjonaliści. Mają oni odpowiednie doświadczenie i po konsultacji z przedsiębiorcą są w stanie dotrzeć do potencjalnych klientów sklepu.
Płatne kampanie reklamowe przynoszą wymierne korzyści – i to nawet, jeśli sklep dopiero został uruchomiony
Warto zaznaczyć, że o ile budowanie komunikacji czy generalnie – generowanie dodatkowego contentu przydatnego dla klientów jest ważne, o tyle są to działania o charakterze długofalowym. Płatne kampanie reklamowe w Google czy na Facebooku pozwalają uzyskać wymierne efekty znacznie wcześniej. Oczywiście – pod warunkiem, że kampania została poprawnie zoptymalizowana. Dzięki temu nawet całkowicie „świeży” i dopiero co założony sklep internetowy może w krótkim czasie zdobyć pewną rozpoznawalność. A tym samym – pierwszych klientów. Co ważne, w przypadku kampanii obsługiwanych przez specjalistów z Shoper.pl po wyczerpaniu ustalonego budżetu na płatną reklamę kampania po prostu się kończy. Przedsiębiorca nie musi, jeśli nie chce, inwestować kolejnych środków.
Podsumowując – na pytanie, jak skutecznie reklamować sklep internetowy nie ma nigdy jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od przyjętej strategii marketingowej, funduszy na reklamę i oferowanych produktów. Dla osób, które dopiero ruszają ze swoim biznesem w sieci dobrym rozwiązaniem może być jednak połączenie darmowych działań (samodzielne prowadzenie komunikacji w SM i na stronie sklepu) z płatnymi, wykonywanymi przez profesjonalistów, ale w rozsądnej cenie. Taka kombinacja może dać znacznie szybsze efekty. Jednocześnie nie będzie kosztować przedsiębiorcę tak dużo jak stała współpraca z zewnętrzną agencją.
Artykuł powstał we współpracy z Shoper.pl