Jak założyć sklep internetowy? Otóż bardzo łatwo. Dzięki takim platformom jak Zyro, nawet ten relatywnie prosty proces sprowadzić można do zaledwie kilku prostych czynności. The future is now, old man.
Czy warto mieć sklep internetowy?
Coraz więcej przedsiębiorców działa wyłącznie na rynku e-commerce. Sklepy internetowe stają się powoli podstawowymi kanałami sprzedaży, a za takim rozwiązaniem idą w zasadzie same zalety. Obecny poziom rozwoju rynku usług kurierskich, a także popularność nowych technologii i metod płatniczych wśród klientów skutkują tym, że posiadanie sklepu internetowego czasem jest nie tylko dobrą praktyką, ale i koniecznością.
Niejeden przedsiębiorca zastanawia się więc jak założyć sklep internetowy. Oczywiście jest możliwość sprzedawania poprzez popularne platformy, ale tutaj pojawia się prowizja, brak możliwości personalizacji, czy fakt, że przy tego rodzaju transakcjach klienci raczej nie zapamiętają, że to właśnie od nas nabyli produkt.
Własna marka – i jej świadomość wśród klientów – jest dzisiaj szczególnie kluczowa. Konkurencji na płaszczyźnie e-commerce jest mnóstwo. Działalność w sieci jest ponadto o tyle specyficzna, że doświadczenie i pozycja na rynku ustąpić nierzadko musi dostosowaniu do najnowszych trendów, czy – nawet – lepszemu wyglądowi.
Dlatego lepiej korzystać z rozwiązania własnego, uszytego na miarę, dostosowanego do potrzeb, ale przy tym pozwalającego na daleko idącą niezależność. W tym wpisie spróbuję wskazać najważniejsze informacje, które są przydatne podczas zakładania sklepu internetowego.
Jak założyć sklep internetowy?
Sklep internetowy jest zaawansowaną internetową aplikacją, która znajduje się na jakimś serwerze, tj. miejscu w sieci. E-sklep dostępny jest pod określonym adresem, a przy tym da się go wyszukać w Google. To rozbudowane narzędzie, za pomocą którego można oferować produkty, sprzedawać je, a także prowadzić komunikację z klientami.
Zakres zastosowań, potencjalnych funkcji i modułów jest szeroki, a wszystko sprowadza się do odpowiednich narzędzi, aplikacji, czy kodu. A tego nie zrobi się „z niczego”. Warto ponadto pamiętać o zagrożeniach, internetowych oszustach, konieczności wdrażania zmian czy instalowania łatek bezpieczeństwa.
Proces, który sklep internetowy przechodzi od momentu zaistnienia jako pomysł, czy wizja w głowie przedsiębiorcy, aż do momentu jego faktycznego funkcjonowania, jest zatem skomplikowany, czasochłonny i wymagający odpowiednich nakładów i zasobów.
Przedsiębiorcy najczęściej muszą zastanowić się w jaki sposób doprowadzić do skutku w postaci działającego e-sklepu. Możliwości są zasadniczo trzy: zlecić komuś, zrobić samemu, bądź też zrobić samemu, ale bez konieczności posiadania odpowiedniej wiedzy. Ja podkreślę właśnie tę trzecią możliwość, ale od początku.
Zleć komuś i licz na to, że efekt będzie wystarczający
Zdecydowana większość przedsiębiorców nie zna się na technologii na tyle, by samemu sobie z założeniem sklepu internetowego poradzić, bądź nie dysponuje odpowiednim działem IT. Najczęstszym wyborem jest zatem skorzystanie z usług innej firmy, która to w tworzeniu sklepów internetowych się specjalizuje.
To jedna z dróg, najczęściej obierana, ale i niewolna od wad i zagrożeń. Rynek firm IT jest przepełniony podmiotami nierzetelnymi, które na niewiedzy klientów zarabiają, oferując jakość niewspółmierną do kosztów. Wystarczy wpisać w najpopularniejszym serwisie z ogłoszeniami „strona internetowa”, bądź „sklep internetowy”, by zyskać listę wielu ofert. Od najtańszych, do – na pierwszy rzut oka – nieprzyzwoicie drogich.
Którą firmę wybrać? Najtańszą? Najdroższą? Nie wiadomo, bo efekt i tak jest w wielu przypadkach trudny do przewidzenia i stanowi swoistą zagadkę. Problemem jest zatem nie tylko to, że wdrożenie sklepu internetowego jest kosztowne, a nawet przy zapłacie dużej kwoty można nie ma gwarancji, że efekt będzie zadowalający, ale i problem z uszyciem systemu „na miarę” i w końcu fakt częstej nieznajomości technologii na tyle, by samemu ocenić czy finalny produkt jest faktycznie coś warty.
To, że coś na pierwszy rzut oka działa, wcale nie oznacza, że jest wygodne, bezpieczne, czy bezawaryjne. W wypadku uznanych przedsiębiorców zajmujących się tworzeniem e-sklepów od podstaw bardzo często odstrasza sama cena. I tutaj najczęściej pojawia się chęć wzięcia sprawy w swoje ręce.
Sklep internetowy „zrób to sam”
Część przedsiębiorców, próbując odpowiedzieć sobie na pytanie pt. jak założyć sklep internetowy, chce zatem oszczędzić. Samodzielne uruchomienie sklepu internetowego, przy pomocy internetowych poradników, opartego o gotowe rozwiązania także jest możliwe. Będzie to „jakoś” działać, ale wdrażanie tak wrażliwych systemów – nie mając odpowiedniej wiedzy – nie jest zbyt rozsądne.
Samo wykupienie hostingu, wykupienie domeny, motywu, czy skonfigurowanie – na przykład – WordPressa z wtyczką do e-sklepu jest mimo wszystko jakimś rozwiązaniem. Jakimś. Warto mieć świadomość tego, że trzeba wówczas pamiętać o wszystkim. Od specyfiki silnika sklepu internetowego, przez zagrożenia, aż po odpowiednią wiedzę w zakresie pozycjonowania, UX i wiele, wiele innych.
Jak ktoś jest specjalistą i zna się na rzeczy – jest to najlepsze wyjście na początek. Co innego, gdy chodzi o przedsiębiorcę, który po prostu chce zacząć sprzedawać. Pozorna i nadmierna oszczędność na początku skutkować może finalnie stratą czasu.
Można powyższe porównać do budowy sklepu stacjonarnego. Jeżeli nie ma się odpowiedniej wiedzy i umiejętności, to lepiej budynku, do którego wchodzić będzie mnóstwo ludzi, samodzielnie nie stawiać – jeżeli w ogóle postawić się go uda.
Jak założyć sklep internetowy samodzielnie, a zarazem profesjonalnie?
Okazuje się, że nie trzeba ani wynajmować zewnętrznej firmy, ani też samemu uczyć się trudnej sztuki programowania. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które rozwiewają wątpliwości przedsiębiorców zatroskanych tym, że nie wiedzą jak założyć sklep internetowy.
Chodzi o narzędzia w stylu all in one, które pozwalają na bardzo łatwe stworzenie sklepu internetowego w formie, która przypomina bardziej dopieszczanie prezentacji multimedialnej. Nie trzeba – jak wspomniałem – znać się na programowaniu, rynku IT, hostingach, domenach, czy zabezpieczeniach stron internetowych.
Wejście na rynek e-commerce w taki sposób pozwala zatem na zaoszczędzenie czasu, nerwów, ale i pieniędzy. No i samodzielne dopieszczanie wymarzonego sklepu internetowego może być całkiem przyjemne, skoro od razu widzimy efekty.
Tego rodzaju rozwiązania niemalże zawsze zawierają również wsparcie techniczne, a samo zarządzane e-sklepem rozwiązane jest tak, by samemu niczego – kolokwialnie mówiąc – nie zepsuć. Czy są jakieś minusy? Oczywiście, zawsze jakieś są. Korzystanie z kreatorów oznacza, że jesteśmy w pewien sposób ograniczeni. Jednak w wypadku tych, którzy chcą po prostu sprzedawać, nie jest to raczej odczuwalnym mankamentem.
Jak założyć sklep internetowy krok po kroku
Zakładanie sklepu internetowego z użyciem kreatora jest bardzo przyjemnym procesem. Tego rodzaju narzędzia mają najczęściej graficzną i intuicyjną formę. Proces tworzenia witryny e-commerce rozpoczyna się najczęściej od wybrania odpowiedniego motywu i nierzadko są one same w sobie wystarczające.
Większość dostępnych na rynków kreatorów sklepów internetowych pozwala na daleko idącą personalizację wybranego motywu, pozwalając na manipulowanie układem strony, czy kolorami. To nie tylko kosmetyka, bowiem chodzi przecież o założenie swojego sklepu internetowego, czyli skrojonego na miarę, pod własne potrzeby.
Internetowe kreatory e-sklepów pozwalają zatem przede wszystkim na manualne, ale w praktyce niezwykle proste dodawanie swoich produktów opisów, a także wszelkich informacji, które pozwolą przedsiębiorcy działać w sieci. Nie jest to niczym szczególnie trudnym, czy skomplikowanym.
Tego rodzaju serwisy mają najczęściej bazę wskazówek dot. tego, jak tworzyć opisy, czy reklamować swój e-commerce w sieci. Korzystanie z tego rodzaju „piaskownicy” (w tym pozytywnym sensie) może być zatem szansą na naukę podstaw działania na rynku internetowym, na przykład w odniesieniu do dobrych praktyk.
Hostingi, domeny?
Jak już zdecydujemy się założyć sklep internetowy przez graficzny, przyjazny i intuicyjny kreator, to nie musimy się martwić hostingiem, a czasem nawet i domeną. Samodzielne kupowanie hostingu, czyli miejsca w sieci, w którym znajduje się nasz serwis, to dodatkowy koszt, a także konieczność odpowiedniego administrowania nim.
Wizualne kreatory są w zdecydowanej większości wypadków oferowane już z hostingiem, tj. strona utrzymywana jest na serwerach przedsiębiorcy, który oferuje usługę samodzielnego stworzenia sklepu internetowego. Wyłącza to konieczność dokonywania odpowiednich ustawień, czy wykupowania dodatkowych certyfikatów.
Sytuacja w odniesieniu do domeny internetowej może być jednak różna. Nie wszyscy – nazwijmy to – operatorzy oferują od razu zakup domeny, chociaż większość pozwala na podpięcie już posiadanej. Warto też podkreślić że działanie pod własną domeną, która odzwierciedla nazwę sklepu internetowego, dodaje wiarygodności.
Sklepy internetowe w subdomenach kojarzą się najczęściej ze sprzedażą koszulek youtuberów, czy innego rodzaju towaru z gatunku merch.
Jak założyć sklep internetowy z Zyro?
Bardzo dobre rozwiązanie oferuje Zyro, partner tego wpisu. Zyro oferuje wizualny kreator sklepu internetowego, ale także szereg innych, przydatnych narzędzi. Chodzi nie tylko wygodne i intuicyjne narzędzie do tworzenia platform e-commerce, ale także o kreator-generator logo, generator nazwy firmy czy – oparte o sztuczną inteligencję – generatory: treści, opisów i wiele, wiele więcej – łącznie z możliwością zakupu domeny.
Takie kompleksowe rozwiązanie pozwala pozbyć się wielu problemów. Po pierwsze, zainteresowany założeniem sklepu internetowego przedsiębiorca nie musi znać się na technologii, bo kreator ma formę wizualną, a wszystkie „techniczne” procesy są zautomatyzowane i niewidoczne. Po drugie, opcji edycji jest mnóstwo, więc ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia.
Trzeba również wspomnieć o cenie. Kreator sklepu internetowego od Zyro jest dużo tańszy, aniżeli zlecenie założenia sklepu internetowego zewnętrznej firmie. Cena obejmuje ponadto wszystko to, co potrzebne jest do uruchomienia platformy e-commerce.
Kompletnej platformy, która będzie wygodna w korzystaniu i administrowaniu, tworząc najlepsze warunki do zarabiania na oferowanych produktach. Co więcej, wspomniana wygoda dotyczy nie tylko samego korzystania z platformy, ale – co najistotniejsze – samego tworzenia jej, czy personalizowania.
Jak założyć sklep internetowy? Bardzo łatwo
Po wejściu na stronę internetową poświęconą sklepom online od Zyro, naszym oczom ukazuje się strona sprzedażowa opisująca zalety produktu. Od razu można przejść dalej naciskając przycisk „przejdź do edycji”. Wówczas wyświetli lista dostępnych motywów – warto jednak dodać, że motywy do sklepów internetowych znajdują się jedynie w zakładce „e-commerce”, inne nie będą miały zastosowania.
Każdy motyw można wyświetlić, łącznie z pokazaniem, jak wygląda na tablecie, czy smartfonie.
Sam proces wprowadzania zmian wymaga wykupienia pakietu, jednak – co warto dodać – Zyro oferuje gwarancję 30-dniowego zwrotu pieniędzy.
Oprócz samego kreatora sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na inne usługi i ułatwienia, które oferuje Zyro. Pomijając możliwość rejestracji domeny (oferowanej z pakietem e-commerce w gratisie na rok), czy manualnego kreatora logo, warto wyróżnić aplikacje oparte o sztuczną inteligencję.
Zyro oferuje generator logo, generator firmy (potocznie – nazwy firmy), treści na bloga, czy tzw. heat map, pozwalającą na takie budowanie stron internetowych, by były one jak najbardziej przyjazne dla klientów, ale i korzystne dla przedsiębiorcy. Jest to o tyle istotne, że dzisiaj – przy dużej konkurencji – dostępność i wygoda są jednymi z najważniejszych aspektów.
Umiejscowienie przycisku w złym miejscu strony sprzedażowej może bowiem istotnie wpłynąć na handel – i nie jest to nic zaskakującego.
Ile to kosztuje?
Sklepom internetowym poświęcono osobną ofertę, która odpowiada zapotrzebowaniom ze strony rynku. W największym uproszczeniu za relatywnie niewielki miesięczny koszt otrzymać można sklep, wraz z hostingiem i domeną, zintegrowanym systemem płatności, czatem na żywo, systemem kuponów rabatowych, śledzeniem zamówień, zarządzaniem magazynem, czy podatkami.
Dostępne są dwa pakiety służące do zakładania sklepu internetowego. Pakiety: podstawowy i swobodny sprawdzą jedynie przy tworzeniu wirtualnej wizytówki – ale już nie sklepu. Dla rozwiązań sektora e-commerce przewidziano dwa pakiety:
- e-commerce
- e-commerce+
Różnią się one od siebie funkcjonalnością i ceną (odpowiednio: 89,66 zł/mies i 116,96 zł/mies). W obecnej promocji pakiet bez plusa kosztuje 35,06 zł/mies., zaś droższy – 54,56/mies.
Pakiet bez plusa rozszerzony jest o takie udogodnienia jak możliwość trzymania „w pamięci” koszyka użytkownika, który opuścił stronę, wariant wielojęzykowego sklepu, a także opcję automatycznego dodania sklepu na Facebooku, Instagramie, czy Amazonie.
W wypadku większości, szczególnie mniejszych przedsiębiorców, pakiet podstawowy sprawdzi się w zupełności. Korzystając jednak z obecnej promocji – czemu by nie sprawdzić opcji zaawansowanej?
Dlaczego akurat Zyro?
Kończąc już poradnik wyjaśniający jak założyć sklep internetowy, warto nieco podsumować powyższe informacje. Platforma Zyro wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim tym, że przedsiębiorca może w jednym miejscu zbudować całą platformę e-commerce, a nie tylko sam sklep internetowy. W ciągu kilkunastu minut, bądź kilku godzin, można przełożyć wizję – czy pomysł – w całkowicie funkcjonalny sklep internetowy, który – po prostu – działa, wygląda i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Wraz ze sklepem internetowym oferowany jest hosting, a także domena na rok. Zyro zawiera w sobie przydatne generatory, jak generator loga, czy nawet nazwy firmy. Można także wygenerować slogany, bądź opisy produktów. Wachlarz oferowanych udogodnień jest zatem niezwykle szeroki.
Sam sklep internetowy może być wyposażony we wszystkie potrzebne moduły. Od – rzecz jasna – systemu płatności, przez komunikację, system rabatów, śledzenia zamówień i wiele wiele więcej. Okazuje się więc, że założenie funkcjonalnej platformy e-commerce jest wcale trudne – o ile korzysta się z platformy, która pozwala na tak wiele.
Zastanawiając się zatem nad wejściem na rynek e-commerce nie trzeba się bać nowych technologii. Szczególnie wtedy, gdy jesteśmy przez proces zakładania sklepu internetowego prowadzeni krok po kroku, dostając zarazem wszystkie niezbędne narzędzia, wraz z instrukcjami jak ich użyć.
Wpis powstał we współpracy z Zyro