- Home -
- ecommerce -
- Koniec z fałszywymi opiniami w sieci. Sprzedawcy będą musieli weryfikować komentarze
Unijna dyrektywa Omnibus nakłada na przedsiębiorców - również tych działających w ecommerce - szereg obowiązków. Wśród nich jest weryfikacja opinii handlowych, zamieszczanych w internecie o ich produktach. Teoretycznie zatem to koniec z fałszywymi opiniami w sieci. W praktyce walka z komentującymi, którzy nie byli klientami firmy, może być trudna.

Koniec z fałszywymi opiniami w sieci. Przynajmniej teoretycznie
Dyrektywa Omnibus (gdy już zostanie całkowicie zaimplementowana do polskiego prawa) może sporo zmienić, jeśli chodzi o zakupy w sieci. Dla sprzedających rodzi szereg nowych obowiązków.
Jedną z najszerzej dyskutowanych zmian jest koniec fałszywych promocji - sprzedawcy (także ci internetowi) mają obowiązek podawać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni. Dzięki temu klient ma pewność, że cena promocyjna faktycznie jest ceną promocyjną - i że nie doszło do sytuacji, w której tydzień wcześniej produkt był (w cenie regularnej) tańszy niż na wspomnianej promocji.
Dyrektywa Omnibus to jednak również koniec z fałszywymi opiniami w sieci. Firmy, które chcą prezentować opinie klientów o zakupionych produktach i usługach, muszą podjąć "proporcjonalne i uzasadnione kroki" w celu weryfikacji publikowanych treści. Dzięki temu potencjalni klienci, chcący zapoznać się z opiniami, mają mieć pewność, że są to komentarze pochodzące od rzeczywistych klientów, którzy zakupili dany produkt lub usługę.
Jak jednak przedsiębiorcy mają walczyć z opiniami, które nie pochodzą od ich klientów? Jak informuje "DGP", grupa posłów z Porozumienia zwróciła uwagę, że obowiązek weryfikacji i moderowania komentarzy jest dość niejasny. Posłowie skierowali do premiera interpelację w imieniu przedsiębiorców, chcąc dowiedzieć się, czy rząd wyda odpowiednie rekomendacje dla firm. Pytanie zostało ostatecznie przekierowane do prezesa UOKiK. On z kolei stwierdził, że na razie nie trwają prace nad jakąkolwiek rekomendacją, ale jeśli okaże się potrzebna - prawdopodobnie zostanie wydana.
Albo przedsiębiorca spełni szereg obowiązków, albo... wyłączy zamieszczanie opinii o produktach
Jednocześnie prezes UOKiK dał przedsiębiorcom kilka wskazówek. Przedsiębiorca, który zdecyduje się na możliwość umieszczania komentarzy od klientów, będzie musiał poinformować kupujących, w jaki sposób zamieszczane opinie podlegają weryfikacji. Konieczne będzie też m.in. opisanie, jak wygląda procedura tej weryfikacji; jak często przedsiębiorca kontroluje opinie, w jaki sposób są one przetwarzane, w jaki sposób liczona jest średnia ocena produktu oraz czy na zamieszczane opinie mają wpływ stosunki reklamowe z firmami umieszczającymi opinie na platformie.
Zdaniem prezesa UOKiK najprostszym rozwiązaniem dla przedsiebiorców będzie udostępnienie klientom indywidualnego linku, poprzez który możliwe będzie wystawienie opinii o zakupionym produkcie. W ten sposób przedsiębiorca spełni wytyczne KE. Niestety - o ile w przypadku zakupów online taka procedura ma jak najbardziej sens, o tyle gorzej, jeśli firma ma też stacjonarny punkt sprzedaży i to w nim klient dokona zakupu.
Należy liczyć się z tym, że część przedsiębiorców po prostu zrezygnuje z umożliwiania klientom wystawiania opinii o produkcie. To byłoby jednak szkodliwe i dla samych przedsiębiorców, jak i kupujących, którzy nie mogliby sprawdzić, co inni klienci sądzą o danym produkcie.
zobacz więcej:
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński