Wystarczy, że odbierzesz telefon i wypowiesz to słowo. Możesz mieć problemy

Prywatność i bezpieczeństwo Technologie Dołącz do dyskusji
Wystarczy, że odbierzesz telefon i wypowiesz to słowo. Możesz mieć problemy

Zwykle odbieranie telefonu traktujemy jak standardową czynność. Nie zastanawiamy się nad tym, jak zagaić rozmowę. Wbrew pozorom to duże ryzyko. Cwani oszuści tylko czekają, aż powiemy o jedno słowo za dużo.

Naciągacze zrobią wszystko, by wykorzystać naszą nieostrożność, nagrać naszą wypowiedź i użyć jej w krzywdzący dla nas sposób.

AI w służbie przestępców, czyli jak odbieranie telefonu może zaszkodzić

Sztuczna inteligencja (AI) sprzyja oszustwom. AI pozwala na naśladowanie ludzkich zachowań i głosów, co można sprytnie wykorzystać do tworzenia wiarygodnych, lecz fałszywych dialogów. Rosnące zagrożenie manipulacją ścieżkami audio dramatycznie zwiększa ryzyko wprowadzenia odbiorcy w błąd.

W Stanach Zjednoczonych zdarzyło się, że jedno słowo było wykorzystywane do fałszywych zgód marketingowych i obciążało ludzi kosztami niechcianych towarów i usług. Chodzi o słowo „tak” wypowiadane na początku rozmowy przez telefon.

Jak uniknąć oszustwa?

Najprostszym sposobem jest nie odbierać połączeń od nieznanych nam numerów, szczególnie jeśli nie oczekujemy na ważny telefon. Trzeba być ostrożnym w każdej sytuacji. Tylko wtedy nie wpadniemy w sidła zastawione przez wyłudzacza. Ignorowanie nieznanych numerów może nas uchronić przed wieloma nieprzyjemnościami, a w przypadku ważnych spraw i tak osoby, które zechcą nas o czymś poinformować, raczej bez problemu skontaktują się z nami innymi kanałami.

Vishing to metoda, w przypadku której przestępcy dzwonią do potencjalnej ofiary i podają się za pracowników banków, policjantów, a nawet członków rodziny. Aby się uwiarygodnić, tworzą tzw. legendę. Próbują wyłudzić dane osobiste, hasła, dane do kart kredytowych itp. Oszustwa często przybierają formę fałszywej pomocy technicznej w postaci telefonu informującego o nietypowej aktywności na koncie bankowym. Rozmówcy chcą za wszelką cenę wywołać reakcję emocjonalną i skłonić do ślepego podążania za ich instrukcjami. Mogą nakłaniać do zainstalowania złośliwego oprogramowania i dokonania przelewu na wskazane przez nich konto.

Będzie tylko gorzej

Oszustwa telefoniczne mają przed sobą jasną przyszłość w sensie ewolucji i wyrafinowania metod. W nadchodzących latach z uwagi na postęp technologiczny i AI oszuści będą w stanie przeprowadzić coraz więcej bardziej zaawansowanych ataków. Dlatego trzeba zachować czujność i dostosowywać się do zmieniających się metod działania przestępców.

W gruncie rzeczy najbezpieczniej jest bazować na prostych metodach. Nie podejmować decyzji pod wpływem impulsu, zweryfikować rozmówcę przez bezpośredni kontakt z daną instytucją, rozłączyć się i omówić podejrzany telefon z zaufaną osobą, zwrócić uwagę na wszelkie nieścisłości w rozmowie i przede wszystkim nie udostępniać danych wrażliwych osobom trzecim. W przypadku żądania podania takich informacji należy natychmiast zakończyć rozmowę i zgłosić incydent policji.