Nest Bank zgarnia kolejne nagrody za swoją sztuczną inteligencję

Finanse Technologie Dołącz do dyskusji
Nest Bank zgarnia kolejne nagrody za swoją sztuczną inteligencję

Od zeszłego roku klienci Nest Banku mogą testować nowe rozwiązanie, jakim jest wirtualny asystent bankowy oparty na sztucznej inteligencji. N!Asystent jest pierwszym w Polsce takim narzędziem, które bez wykorzystywania gotowych schematów płynnie rozmawia z klientem i aktywnie wspiera go w zarządzaniu finansami. Za swoje innowacyjne rozwiązanie Nest Bank otrzymał już prestiżowe nagrody.

Jak działa wirtualny asystent bankowy oparty na AI?

N!Asystent jest asystentem bankowym, z którego klienci Nest Banku mogą korzystać w aplikacji mobilnej. Nie jest to jednak zwykły chatbot, lecz zaawansowane narzędzie, które działa w oparciu o sztuczną inteligencję, a konkretnie o model GPT-4o. Z założenia N!Asystent ma też pomagać klientom w codziennym zarządzaniu finansami. Robi to natomiast poprzez między innymi:

  • bieżące analizowanie finansów – narzędzie prezentuje je w formie przejrzystych wykresów i potrafi wskazać, na co wydajemy za dużo pieniędzy lub na czym możemy zaoszczędzić;
  • doradzanie najlepszych rozwiązań finansowych np. jakie założyć konto oszczędnościowe – z oczywistych względów wirtualny asystent podsuwa tutaj jednak produkty z oferty Nest Banku;
  • udzielanie odpowiedzi na różne pytania – asystenta można zapytać np. jak załatwić jakąś sprawę w banku, ile wydało się pieniędzy podczas wakacji, czy też ile kosztuje wypłata pieniędzy z bankomatu;
  • wykonywanie różnych poleceń – narzędzie może za nas uzupełnić formularz przelewu, opłacić fakturę, doładować telefon, złożyć wniosek o kartę, czy też umówić spotkanie z doradcą.

Z inteligentnym asystentem możemy porozmawiać na czacie, ale rozumie on również komunikaty głosowe. Co ważne jednak, można się z nim porozumiewać językiem naturalnym i nieformalnym, a nawet pisać do niego na czacie z błędami. Narzędzie bez problemu nas zrozumie i udzieli precyzyjnych odpowiedzi, które nie będą oparte na gotowych schematach, jak ma to miejsce w przypadku standardowych chatbotów.

Innowacyjny asystent bankowy Nest Banku zgarnia kolejne nagrody

Wirtualny asystent bankowy Nest Banku oparty na AI jest pierwszym tego typu narzędziem na polskim rynku i jak się okazuje, także jednym z pierwszych na świecie. Za swoją innowacyjność otrzymał też już liczne nagrody.

We wrześniu 2024 r. zdobył prestiżową nagrodę Best of Show na międzynarodowej konferencji technologii i finansów FinovateFall 2024. Okazał się tam najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem spośród 60 zaprezentowanych propozycji z całego świata.

Za swojego N!Asystenta Nest Bank został też wyróżniony w kategorii TOP Innovation na gali Banking Tech Awards 2024, która odbyła się w grudniu 2024 r. w Londynie.

Funkcjonalność N!Asystenta jest wciąż rozwijana

Nest Bank cały czas rozwija funkcjonalność N!Asystenta, aby jeszcze lepiej odciążał klientów w zarządzaniu finansami. Od lutego 2025 r. klienci mogą mu więc zlecić opłacenie faktury np. na podstawie jej zdjęcia. Już wkrótce narzędzie będzie też potrafiło znajdować i realizować wnioski oraz dyspozycje, a nawet pomagać w zastrzeganiu dokumentów.

Na temat kierunku rozwoju asystenta bankowego AI wypowiedział się w mediach Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes Nest Banku, który stwierdził m.in.:

Przyszłość bankowości pójdzie w kierunku bankowości konwersacyjnej, w której kluczową rolę będą kształtować inteligentni agenci – nie tylko rozumiejący potrzeby użytkowników, ale też aktywnie wspierający ich działania. Bankowość konwersacyjna to nowy standard, w którym interfejsy oparte na dialogu przekształcają rozmowę w skuteczne narzędzie do realizacji zadań, a nie tylko wymianę informacji. Nasz N!Asystent zmierza w tę samą stronę – staje się inteligentnym, proaktywnym agentem, który realnie odciąża użytkowników w zarządzaniu finansami.

Wirtualny asystent bankowy Nest Banku oparty na AI jest bez wątpienia prawdziwą rewolucją na rynku i można przypuszczać, że inne banki wkrótce także zaczną wprowadzać podobne rozwiązania. Z ingerencją sztucznej inteligencji w nasze finanse powinniśmy się więc także powoli oswajać. Trudno jednak przewidzieć, jak będzie wyglądała ta ingerencja w przyszłości, ponieważ sama sztuczna inteligencja dopiero się rozpędza i jeszcze nie poznaliśmy jej wszystkich możliwości.