Polskie firmy nie doceniają pojawiających się możliwości współpracy gospodarczej z Indiami

Biznes Firma Gospodarka Zagranica Dołącz do dyskusji
Polskie firmy nie doceniają pojawiających się możliwości współpracy gospodarczej z Indiami

Indie to kraj, którego gospodarka stale rośnie, a według oficjalnych danych państwo to zamieszkuje 1,4 miliarda osób. Oznacza to, że rynek indyjski jest niezwykle chłonny i potrzebuje wielu produktów w dużych ilościach. Eksperci apelują do właścicieli polskich firm, aby zwrócili oni większą uwagę na możliwości współpracy gospodarczej i biznesowej z Indiami i zaczęły odpowiednio wykorzystywać możliwości kooperacji z tym wielkim, azjatyckim krajem.

Polskie firmy niedostatecznie wykorzystują możliwości działania na indyjskim rynku

Indie to kraj azjatycki, który pod względem ludności i wielkości rynku konsumenckiego może być porównywany tylko z Chinami. Ponadto jest państwo, w którym nie mamy do czynienia z dyktaturą i reżimem jak w Rosji czy Chinach. Indie są demokratyczną republiką federacyjną, a pokrótce można je określić jako największą demokrację świata. To stwarza bardzo szerokie perspektywy działania na tamtejszym rynku także dla przedsiębiorców w Polski.

O konieczności pogłębienia współpracy gospodarczej polskich firm z Indiami mówił w rozmowie z PAP prezes Polsko–Indyjskiej Izby Gospodarczej Ryszard Sznajder. Podkreślił on, że Indie to jeden z największych i najludniejszych krajów świata, a polskie firmy traktują go tak, jakby w ogóle nie istniał. Jednak Polska nie może w tym wypadku walczyć z Indiami ceną usług i produktów, gdyż w tym kraju praca ludzi jest o wiele tańsza niż w Polsce. Prezes Ryszard Sznajder podkreślił także, że polscy przedsiębiorcy nie dość, że nie doceniają Indii, to jeszcze postrzegają je przez pryzmat Bollywoodu – kraju nieatrakcyjnego biznesowo i przaśnego, co jest nieprawdą.

Polscy przedsiębiorcy, którzy zaczęli działanie na rynku indyjskim, często decydują się na przeniesienie tam swojej produkcji

O specyfice biznesowej współpracy polsko-indyjskiej mówiła dla Rzeczpospolitej adwokatka i orientalistka dr Judyta Latymowicz. Opisywała ona doświadczenia polskich przedsiębiorców, którzy decydowali się wejść na indyjski rynek. Wielu z nich w niedługim czasie podjęło decyzję o otwarciu w Indiach lokalnych oddziałów i zakładów produkcyjnych. Duża część firm, które działają na indyjskim rynku już jakiś czas, posiada pokaźne grono klientów i dystrybutorów, a także może pochwalić się długą listą kontaktów biznesowych.

Co ciekawe, wielu przedsiębiorców decyduje się na ekspansję na indyjskim rynku w 100 proc. z własnym kapitałem i niewchodzenie w formułę joint venture z indyjskimi partnerami biznesowymi. Polscy przedsiębiorcy często mogą liczyć także na pomoc fachowców i ekspertów, którzy znają specyfikę indyjskiego rynku. Pomoc dla właścicieli firm może w takim wypadku polegać na współpracy z lokalnymi menedżerami biznesowymi. Z tego typu usług korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy z sektora technologicznego.