Jeśli wpłacałeś pieniądze na internetową zbiórkę, to pamiętaj, że na dniach możesz odliczyć to od podatku

Podatki Dołącz do dyskusji
Jeśli wpłacałeś pieniądze na internetową zbiórkę, to pamiętaj, że na dniach możesz odliczyć to od podatku

Duża część podatników chce pomóc potrzebującym, wpłacając pieniądze za pośrednictwem najbardziej popularnych portali, do których zaliczymy np. Siepomaga.pl, Zrzutka.pl czy Pomagam.pl. Jeżeli wpłacaliśmy za pośrednictwem tych serwisów internetowych pieniądze osobom lub organizacjom, warto, abyśmy wiedzieli o możliwości odliczenia tego typu darowizn od podatku. Proces ten jest niezwykle prosty i nie wymaga wykonywania skomplikowanych czynności.

Odliczenie podatku na rzecz fundacji dotyczy osób, których suma darowizn nie przekroczyła określonej części dochodu, uzyskanego w danym roku podatkowym

Wpłacanie pieniędzy na zbiórki charytatywne odbywa się w różny sposób. Wiele osób dokonuje okazjonalnych wpłat, które mają charakter symboliczny. Jednak duża część darczyńców wykazuje się hojnością w sposób regularny, co skutkuje przekazywaniem dość pokaźnych sum dla osób potrzebujących. W takich przypadkach warto pamiętać, że odliczeniu podlega cała przekazana kwota na rzecz fundacji, jednak może ona wynosić maksymalnie 6% dochodu darczyńcy, uzyskanego w danym roku podatkowym.

Aby skorzystać z ulgi podatkowej, musimy wypełnić odpowiednią deklarację podatkową i dodać konkretny załącznik

Odliczanie darowizn na zbiórki charytatywne może mieć miejsce w przypadku, gdy składamy deklarację PIT-37, PIT-36 lub PIT-28. Do deklaracji musimy dodać załącznik PIT/O. Wypełnienie go jest bardzo ważne, ponieważ dzięki temu urząd skarbowy może zweryfikować przelewy, przekazywane na konta odpowiedniej fundacji w danym roku podatkowym. W odpowiedniej rubryce musimy wpisać także kwotę, jaką przekazaliśmy fundacji, którą znajdziemy w potwierdzeniach darowizn. W kolejnej sekcji musimy podać pełną nazwę fundacji oraz kraj, w jakim fundacja jest zarejestrowana.

Udokumentowanie darowizny na rzecz fundacji może być dokonywane na wiele sposobów

Jednym z nich jest zwykłe potwierdzenie przelewu. W takim wypadku musimy pobrać dokument, który wygenerujemy na stronie naszego banku lub w aplikacji. Jeżeli dokonywaliśmy darowizny za pośrednictwem płatności BLIK, karta debetową, kredytową, lub poprzez serwis PayPal, musimy także wygenerować potwierdzenie wpłaty na stronie fundacji. W wielu wypadkach fundacje ułatwiają nam zadanie i przesyłają ten dokument na nasz adres email w odpowiednim czasie.

Dodatkowo Krajowa Informacja Skarbowa przygotowała broszury dla podatników, dzięki którym możemy dowiedzieć się szczegółów odliczania podatku od darowizn. Oprócz informacji KAS o darowiznach, Ministerstwo Finansów zamieszcza na swoich stronach specjalne pliki w formacie PDF, które mają pomóc nam w prawidłowym wypełnieniu załącznika i dołączeniu do składanej przez nas deklaracji podatkowej