Skoro już zmarnowałem cały dzień na dojazd, to powiedzcie mi czemu nie dostałem tej przeklętej pracy

Praca Dołącz do dyskusji
Skoro już zmarnowałem cały dzień na dojazd, to powiedzcie mi czemu nie dostałem tej przeklętej pracy

W obliczu rosnących oczekiwań kandydatów i kandydatek do pracy, procesy rekrutacyjne ewoluują, by sprostać nowym standardom. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez eRecruiter wynika, że niemal 60% aplikujących pragnie otrzymać informacje zwrotne od pracodawców na temat przyczyn odrzucenia ich CV.

Mimo że liczba pracodawców przekazujących takie informacje wzrosła z 12% w 2021 roku do 24% w 2023, nadal istnieje znacząca luka między oczekiwaniami a rzeczywistością.

Kontakt z rekruterem i przełożonymi, ocena kompetencji, a także zrozumienie przyczyn odrzucenia aplikacji to kluczowe aspekty, które kandydaci chcą zobaczyć w procesie rekrutacyjnym. Aż 42% specjalistów i 35% pracowników fizycznych podkreśla potrzebę ciągłego kontaktu z rekruterem. Co więcej, 81% chciałoby uzyskać szczegółową ocenę swoich kompetencji w stosunku do wymagań stanowiska.

Ludzie mają trochę dość fortu HR-owców

Pojawia się także tendencja do bezpośredniego kontaktu z przyszłym przełożonym już na etapie rozmowy rekrutacyjnej, co deklaruje 43% specjalistów i 39% pracowników fizycznych. Oczekiwania te pokazują, że kandydaci dążą do głębszego zrozumienia roli i kultury firmy, na którą aplikują, pragnąc oceny nie tylko pod kątem kompetencji, ale również wartości i dopasowania do organizacji.

Decyzje rekrutacyjne coraz częściej są efektem współpracy między rekruterem a przyszłym przełożonym, co stanowi trend wiodący w 49% przypadków. To świadczy o rosnącej roli dialogu i konsultacji w procesie selekcji kandydatów, z dala od podejścia stricte hierarchicznego.

Kanały komunikacji również ulegają zmianie, z e-maila i telefonu jako wiodących, do większego wykorzystania wiadomości e-mailowych, co jest preferowane przez 66% pracowników fizycznych i 83% specjalistów.

W obliczu tych zmian, pracodawcy w 2024 roku powinni zwrócić uwagę na rosnące zapotrzebowanie na transparentność i ciągłą komunikację. Przygotowanie się na takie oczekiwania będzie nie tylko kluczowe dla pozyskania talentów, ale również dla budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy.

Jednakże, mimo wzrostu udziału firm przekazujących informacje zwrotne, nadal istnieje miejsce na poprawę. Trzymanie CV w bazie, kierowanie uwagi na zakładkę kariera, czy ponowne zaproszenie do kolejnych rekrutacji to praktyki, które mogą przyciągnąć kandydatów w przyszłości.

Rok 2024 przyniesie ze sobą nowe wyzwania dla procesów rekrutacyjnych. Kandydaci oczekują większej przejrzystości, komunikacji i uczestnictwa w procesie. Dla pracodawców, którzy dostosują się do tych zmian, może to być szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji i przyciągnięcie najlepszych talentów na rynku.