- Home -
- Codzienne -
- Czy w dobie epidemii można składać reklamację na pobyt w hotelu, w którym nie ma oczekiwanych atrakcji i udogodnień?
Reklamacja pobytu w hotelu z powodu koronawirusowych obostrzeń jest raczej niemożliwa. Wyjaśnia to niemiecki prawnik Ernst Führich, ale zasada szeroko pojętej siły wyższej i w ogóle okoliczności zwalniających od odpowiedzialności wygląda podobnie we wszystkich systemach prawnych.

Reklamacja pobytu w hotelu z powodu koronawirusowych obostrzeń
Na łamach "Touristik aktuell" Ernst Führich, prawnik zawodowo zajmujący się turystyką, wskazał, ze koronawirus jest źródłem wielu niedogodności w turystyce i nie wolno z tego tytułu żądać od hoteli, czy organizatorów wyjazdów turystycznych, jakiejś rekompensaty w związku z tym, że wakacje okazały się nie aż tak atrakcyjne.
Do często zgłaszanych przez turystów problemów zaliczają się m.in. nieterminowe zameldowanie albo wymeldowanie bądź brak atrakcji i udogodnień. Chodzi tutaj o wydarzenia, wieczorne pokazy, rozrywkę, czy place zabaw. Według Führicha są to okoliczności nieprzyjemne, ale w żadnym wypadku niepozwalające na żądanie zwrotu pieniędzy.
Prawnik tłumaczy, że należy jednak oddzielać niedogodności wynikające z przyczyn obiektywnych i umotywowane obecnością koronawirusa od tych, które nie wynikają z pandemii, a nieumiejętnych i nieadekwatnych działań hotelu. Przykładowo, gdy dyskoteka zostanie przeniesiona na zewnątrz, co uniemożliwi pozostałym gościom wypoczynek.
A co na to polskie prawo?
Mimo że chodzi tutaj o prawo niemieckie, to trzeba zaznaczyć, że pozytywistyczne systemy prawne, jak nasz rodzimy, z reguły podobnie regulują kwestię odpowiedzialności. Będąc niezadowolonym z pobytu w polskim hotelu, można zatem kierować roszczenia w stronę hotelu, natomiast - co podkreśla niemiecki prawnik - nie w momencie, gdy chodzi o obostrzenia koronawirusowe.
Oczywiście pomijam celowo prawo prywatne międzynarodowe i postępowania transgraniczne, ze szczególnym uwzględnieniem postępowań w ramach Unii Europejskiej, bo tak istotne zagadnienie - jak możliwość dochodzenia roszczeń w drodze postępowania sądowego na przykład od hotelu w Grecji - niewątpliwie zasługuje na osobny wpis.
Sama odpowiedzialność za nienależyte wywiązanie się przez hotel z zawartej umowy, na przykład poprzez niezapewnienie pełni atrakcji, w zasadzie wygasa, gdy zajdą niemożliwe do usunięcia przeszkody, które nie powstają z winy - tu - hotelu.
Działania prewencyjne wynikłe z pandemii koronawirusa z pewnością do tej dziedziny należą.
A może po prostu lepiej przymknąć oko?
Z jednej strony oczywiste jest, co wyżej dwukrotnie podkreśliłem, że pandemia wymusza na całym sektorze turystyczno-hotelarskim dokonywanie istotnych zmian w funkcjonowaniu. O ile dużo obostrzeń znika, tyle szereg z nich w dalszym ciągu pozostaje.
Nie oznacza to jednak, co można przełożyć na ocenę władz państwowych podczas reakcji na epidemię, że jakiekolwiek działanie, jakkolwiek związane z pandemią, choćby w sposób zupełnie nieracjonalny, mogło zwalniać hotel od odpowiedzialności.
Bezsensowne postępowanie hotelu, w sposób mało racjonalny ograniczające zakres atrakcji czy usług, jeżeli nie ma to oczywistego związku z przeciwdziałaniem epidemii albo stosowaniem się do powszechnie obowiązujących obostrzeń, zawsze będzie nieracjonalne i może być nawet uznane za bezprawne i może stanowić podstawę do ewentualnych roszczeń.
zobacz więcej:
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska