Wygląda na to, że RTV Euro AGD rzeczywiście zmienił wczoraj regulamin. Ale…

Zakupy 22.03.2017
Wygląda na to, że RTV Euro AGD rzeczywiście zmienił wczoraj regulamin. Ale…

Udostępnij

Maja Werner

Dziś rano pisaliśmy na temat „wpadki” RTV Euro AGD, gdyż sklep zaczął sprzedawać akcesoria fotograficzne znacznie poniżej ich rynkowej ceny. Internauci alarmowali, że sklep anulował zamówienia i naprędce zmieniał regulamin. 

Wedle przeprowadzonej przeze mnie analizy RTV Euro AGD faktycznie zmienił regulamin, z czym się przesadnie nie kryje, ponieważ w jego treści wyraźnie wskazuje, że część postanowień wchodzi w życie z dniem 21 marca 2017 roku.

Jednakże korzystając z internetowego narzędzia służącego porównywaniu treści dużych dokumentów, dostrzegam pewną prawidłowość tych zmian. Otóż zdecydowana większość z nich dotyczy albo bardzo nieistotnych detali (jak na przykład poprawa interpunkcji i usunięcie zbędnej spacji), albo też dotyczy uregulowania zagadnienia kart podarunkowych.

regulamin-euro

Nie ma się co wczytywać w treść obrazków powyżej – dodaję je jedynie jako formę ilustracji, żeby mniej więcej nakreślić z jakiego typu zmianami mieliśmy do czynienia. To właśnie wspomniane karty podarunkowe były podstawową przesłanką motywującą zmiany w regulaminie i szczerze mówiąc wątpię, żeby ktoś naprawdę podmieniał dokumenty dziś w nocy – prawdopodobnie zmiana została dokonana wczoraj, ale w trakcie dnia, prawie z zasadami sztuki.

RTV Euro AGD – zmiana regulaminu

Cała zmiana w regulaminie miała przede wszystkim na celu wprowadzenie do niego Załącznika numer 5 do regulaminu, w którym szczegółowo reguluje się kwestie wspomnianych kart podarunkowych, które najwidoczniej są nowością w sklepie.

regulamin-ojro

Jest natomiast jedna kwestia, którą RTV Euro AGD rzeczywiście mogło zrobić nie do końca zgodnie z prawem. Otóż generalnie przedsiębiorca jest trochę ograniczony w możliwości zmieniania swojego regulaminu i musi mieć do tego ważny powód. Myślę jednak, że wprowadzenie kart podarunkowych do sklepu jest takim ważnym powodem.

Ale nawet wtedy przedsiębiorca powinien dochować jeszcze jednego warunku, a mianowicie zmiany w regulaminie w odpowiedni sposób zakomunikować. Wedle moich możliwości postrzegania rzeczywistości – prześledziłam stronę sklepu dość uważnie – RTV Euro AGD nie informuje nigdzie w czytelny sposób o tym, że regulamin uległ zmianie. To spore przeoczenie, które może nie jest wprost sprzeczne z prawem, ale jest w pewnym stopniu sprzeczne z powszechnie utartą praktyką, na którą składają się interpretacje np. art. 384 Kodeksu cywilnego, czy art. 8 ust. 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ale nawet taka forma zmiany regulaminu nie powinna ściągnąć na sklep gromów ze strony UOKiK-u.

Niezależnie jednak od dyskusji na ten temat, nawet zmuszając sklep do respektowania starej wersji regulaminu, to wbrew opinii internautów, nadal stoimy w bardzo niefortunnej pozycji i prawo nie sprzyja naszym roszczeniom. Przykładowo Wykopowicz o pseudonimie Nedkely błędnie wskazuje:

W dodatku zmienili regulamin dzisiaj nad ranem, wierząc kupującym z tego sklepu.
Regulamin miał forme zaproszeni do ZAWARCIA UMOWY a nie oświadczeniem woli zawarcia umowy i tu jest pies pogrzebany, bo takiej umowy nie możesz tak sobie po prostu anulować.

Prawdopodobnie błędnie interpretując pogłoski, które od rana krążą po forach internetowych i facebooku o manipulacji regulaminem sklepu. Internauci zwracają uwagę zapewne na treść Załącznika numer 5, który rzeczywiście wspomina w pewnym momencie:

Informacje o Kartach Podarunkowych podane w Sklepie Internetowym stanowią zaproszenie do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 k.c.

Ale dotyczy to tylko kwestii kart podarunkowych, ponieważ standardowym regulamin nie zmienił się w tym zakresie:

Informacje o Produktach, Produktach Ratalnych, w tym Kredytach oraz Produktach Ubezpieczeniowych, w szczególności ich opisy, parametry techniczne i użytkowe oraz ceny podane w Sklepie Internetowym stanowią zaproszenie do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 k.c..

Informacja o cenie podawana w Sklepie Internetowym ma charakter wiążący od momentu otrzymania przez Klienta wiadomości e-mail, o której mowa w treści art. IV.5.2 Regulaminu Sklepu Internetowego. Cena ta nie ulegnie zmianie niezależnie od późniejszych zmian cen w Sklepie Internetowym, które mogą się pojawić w odniesieniu do poszczególnych Produktów, Kodów aktywacyjnych, Produktów Ratalnych, w tym Kredytów oraz Produktów Ubezpieczeniowych.

Wygląda więc na to, że sklep nie miał intencji oszukać swoich użytkowników – przynajmniej poprzez manipulacje regulaminem, które błędnie powiązano z niefortunnym „błędem”.

Jeśli już mamy wskazywać jakieś praktyki tego przedsiębiorcy jako „niefortunne”, zdecydowanie bardziej nie podoba mi się ta historia: Pani Ola kupiła smartfon w renomowanym sklepie RTV Euro AGD. Potem okazało się, że już 3 miesiące wcześniej był w serwisie.