O istnieniu San Escobar – tropikalnego bratniego narodu – nie trzeba nikogo informować. Sympatyczna skądinąd wpadka Ministra Spraw Zagranicznych spowodowała, że pierwszy kwartał bieżącego roku należy z pewnością do tego państwa. Co tam USA czy Bruksela. Najwięcej doniesień było właśnie z San Escobar. Okazuje się, że ktoś zwęszył niezły biznes. 

San Escobar TM

Do Urzędu Patentowego zgłoszono już pięć wniosków o zastrzeżenie znaku towarowego San Escobar. Pierwszy z nich został złożony niespełna dwa tygodnie po pamiętnym wywiadzie z ministrem Waszczykowskim bo 23 stycznia. Dwa kolejne 25 stycznia, następnie 6 i wreszcie 17 lutego.

san-escobar-tm

Screen z wyszukiwarki UP RP

W postępowaniu o uzyskanie patentu główną zasadą jest „kto pierwszy ten lepszy” więc największe szanse ma, jak widać, Pan Mariusz. Jego zgłoszenie objęło aż 10 klas produktów i usług. Ich zakres nie budzi raczej specjalnego zdziwienia – są to bowiem między innymi:

transport; pakowanie i składowanie towarów; szeroko pojęta branża turystyczna czy rozrywkowa; tytoń; alkohol i produkty spożywcze

Nietrudno wyobrazić sobie produkty z powyższych działek, które mogłyby „pochodzić z San Escobar”.

Na wyobraźnie działają za to inne, jak na przykład:

materiały do plombowania zębów, woski dentystyczne; środki odkażające; środki do zwalczania robactwa; fungicydy, herbicydy

Czyżby wkrótce jakiś dentysta miał reklamować swoje usługi saneskobariańskim zwrotem „plata o plomo”?

Eat or be eaten?

W przypadku, gdy zgłoszenia od różnych podmiotów obejmują takie same klasy produktów, wówczas ten, który pierwszemu zostanie przyznana ochrona może złożyć sprzeciw wobec rejestracji tych spóźnialskich. W tym wyścigu więc można albo wygrać albo przegrać. Oczywiście w przypadku gdy pierwsze zgłoszenie będzie dotyczyło, na przykład butów, a kolejne napojów gazowanych to kolizja nie występuje. Obaj przedsiębiorcy nie powinni mieć problemów z przyznaniem ochrony. Ta obowiązuje tylko na wykorzystanie zgodne ze zgłoszeniem. Nie można domagać się od sprzedawcy butów zaprzestania handlu tylko dlatego, że ktoś inny korzysta z ochrony znaku w zakresie chipsów.

Kto pierwszy ten (naj)lepszy

No dobrze, zgłoszenie zgłoszeniem ale przecież już można kupić mnóstwo gadżetów importowanych  z logo San Escobar. Co jeśli to nie dotychczasowi sprzedawcy zgłosili się do Urzędu Patentowego?

Nagrody w tym wyścigu są doprawdy intratne. Poza oczywistą wyłącznością na używanie znaku na okres aż 10 lat (który może być następnie przedłużany) od decyzji urzędu, ochrona przysługuje również za okres wcześniejszy. Podmiot, któremu Urząd Patentowy przyzna ochronę znaku towarowego ma roszczenie wobec osób posługujących się tym znakiem bez (jego) stosownej licencji. Również wobec tych, które wniosek zgłosiły dzień później i przez jakiś czas prowadziły np. równoległą sprzedaż produktów. Zgłoszenia wszystkich wniosków są publikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego i to data ich publikacji jest datą, od której zgłaszający może dochodzić swoich roszczeń, chyba że pozostali zostali powiadomieni wcześniej.

W tym wyścigu nie biorą jeńców.

Swojego szczęścia w Urzędzie Patentowym szukali wcześniej zgłaszający takie znaki jak „Pokolenie JP2” czy „Polska Walcząca” jednak bez powodzenia. Czy marce San Escobar się uda? Na decyzję w tym przedmiocie możemy poczekać nawet do wakacji.