REKLAMA
  1. Home -
  2. Lokowanie produktu -
  3. Strajki kontrolerów lotów w Europie uderzają w pasażerów. Odwołane tysiące lotów i pasażerowie bez praw do odszkodowania
Strajki kontrolerów lotów w Europie uderzają w pasażerów. Odwołane tysiące lotów i pasażerowie bez praw do odszkodowania

To już niemal wakacyjna tradycja – gdy sezon podróżniczy osiąga szczyt, europejscy kontrolerzy ruchu lotniczego ogłaszają strajki. W lipcu 2025 roku sytuacja ta ponownie sparaliżowała lotniska, prowadząc do odwołania tysięcy rejsów i pozostawiając setki tysięcy podróżnych bez alternatywy – a także bez prawa do odszkodowania.

Tym razem największe zakłócenia odnotowano we Francji, ale wpływ protestów odczuwalny był na niemal wszystkich głównych europejskich szlakach lotniczych – w tym na trasach do i z Polski. Wielu pasażerów podróżujących z takich miast jak Warszawa, Kraków, Gdańsk czy Wrocław musiało liczyć się z poważnymi utrudnieniami lub całkowitym anulowaniem lotu.

Protesty we Francji – paraliż całej Europy

3 i 4 lipca francuscy kontrolerzy ruchu lotniczego rozpoczęli ogólnokrajowy strajk, który doprowadził do anulowania ponad 1 500 lotów – w tym wielu tranzytowych, przecinających francuską przestrzeń powietrzną. Strajkiem objęto lotniska m.in. w Paryżu (Charles de Gaulle, Orly, Beauvais), Lyonie, Marsylii, Montpellier, Ajaccio i Figari. Na wielu trasach odwołano aż 40% połączeń.

REKLAMA

Protesty nie ograniczyły się jedynie do terytorium Francji. Ze względu na rolę tego kraju jako węzła tranzytowego w europejskim niebie, zakłócenia dotknęły także lotów nad Hiszpanią, Niemcami, Włochami, Wielką Brytanią, Belgią i Holandią.

Loty do Polski – odwołania i chaos

REKLAMA

Francusko-polskie połączenia lotnicze również zostały poważnie zakłócone. Około 30–40% zaplanowanych lotów z i do Polski zostało anulowanych lub znacznie opóźnionych. Dotyczy to połączeń takich jak:

  • Paryż (CDG, Orly) – Warszawa (Chopina)
  • Paryż (CDG, Orly) – Kraków (Balice)
  • Paryż (CDG, Orly) – Gdańsk (Rębiechowo)
  • Paryż (CDG, Orly) – Wrocław (Strachowice)
  • Paryż (CDG, Orly) – Katowice (Pyrzowice)

Najwięcej odwołań dotyczyło lotów obsługiwanych przez Ryanair oraz Air France. Linie zalecają pasażerom bieżące sprawdzanie statusu lotów oraz elastyczność w planowaniu podróży.

REKLAMA

Przyczyny protestu

Choć oficjalne komunikaty francuskich związków zawodowych są oszczędne, główne przyczyny protestu to:

  • braki kadrowe i przeciążenie pracą kontrolerów,
  • opór wobec zmian w systemie zarządzania przestrzenią powietrzną,
  • żądania poprawy warunków pracy i podniesienia wynagrodzeń.

W podobnym czasie dochodziło również do napięć w Hiszpanii i Włoszech, gdzie związki zawodowe sygnalizowały gotowość do podjęcia akcji protestacyjnych, jeśli sytuacja kadrowa nie ulegnie poprawie.

REKLAMA

Efekt domina – jak jeden strajk zatrzymał kontynent

Strajk we Francji nie dotknął wyłącznie pasażerów udających się do lub z tego kraju. Ze względu na dużą liczbę połączeń tranzytowych przez francuską przestrzeń powietrzną, odwołania dotknęły także lotów między innymi:

  • między Wielką Brytanią a Włochami,
  • między Niemcami a Hiszpanią,
  • a także pomiędzy krajami skandynawskimi a południem Europy.

Przewoźnicy – m.in. Ryanair, Lufthansa, EasyJet i KLM – byli zmuszeni przekierowywać trasy, redukować siatki lotów i reorganizować rozkłady.

Rodzaje strajków i prawo do odszkodowania

Strajki można podzielić na różne typy, które wpływają na prawa pasażerów:

  • Strajki zewnętrzne, np. strajki kontrolerów ruchu lotniczego – są traktowane przez prawo unijne jako „okoliczność nadzwyczajna”. W związku z tym, linie lotnicze są zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania finansowego pasażerom, nawet jeśli lot został odwołany lub opóźniony. Jednak przewoźnicy mają obowiązek zapewnić alternatywne połączenie lub zwrot kosztów biletu oraz opiekę (posiłki, noclegi, itp.).
  • Strajki wewnętrzne linii lotniczych, czyli protesty pracowników danego przewoźnika (np. pilotów, personelu pokładowego) – zazwyczaj nie są uznawane za okoliczność nadzwyczajną. W takich przypadkach pasażerowie mogą mieć prawo do odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem UE 261/2004.
  • Strajki organizowane przez personel lotniskowy (np. obsługa naziemna) – sytuacja bywa różna i zależy od konkretnej sytuacji, jednak często również zalicza się do okoliczności nadzwyczajnych, co ogranicza prawo do odszkodowania.

Brak odszkodowań, ale nie brak obowiązków

Mimo iż pasażerowie dotknięci strajkiem nie mogą liczyć na odszkodowanie zgodnie z unijnym rozporządzeniem 261/2004, protesty kontrolerów traktowane są jako „okoliczność nadzwyczajna”, linie lotnicze nie są zwolnione z innych obowiązków.

Jak wyjaśnia David Janoszka, ekspert ds. praw pasażerów z AirCashBack

Strajki kontrolerów ruchu lotniczego należą do tzw. okoliczności nadzwyczajnych, które zwalniają przewoźników z obowiązku wypłaty odszkodowań finansowych za odwołane lub opóźnione loty. Nie oznacza to jednak, że linie mogą pozostawić pasażerów bez pomocy. Zgodnie z unijnym prawem, w sytuacji, gdy lot zostaje odwołany lub opóźniony z powodu takich przyczyn, przewoźnik ma obowiązek zapewnić alternatywne połączenie lub zwrot kosztów biletu.

Co więcej, gdy pasażerowie muszą oczekiwać na kolejny lot, linia lotnicza powinna zapewnić im odpowiednią opiekę – w tym dostęp do posiłków, napojów, a w razie konieczności także zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a miejscem noclegu. Przewoźnicy są również zobowiązani do zapewnienia pasażerom informacji o statusie lotu i możliwościach dalszej podróży.

Z punktu widzenia pasażera kluczowe jest dokładne dokumentowanie całego przebiegu zdarzeń: zachowanie potwierdzeń rezerwacji, korespondencji z linią lotniczą, czy zrzutów ekranów informujących o odwołaniu lub opóźnieniu lotu. To ułatwia dochodzenie ewentualnych roszczeń, szczególnie jeśli linia nie spełnia swoich obowiązków – dodaje ekspert z AirCashBack.

Warto również podkreślić, że w sytuacji strajków wewnętrznych linii lotniczych sytuacja prawna wygląda inaczej i pasażerowie często mają prawo do odszkodowania, gdyż takie protesty nie są traktowane jako okoliczności nadzwyczajne. Dlatego warto na bieżąco śledzić informacje o przyczynach opóźnień czy odwołań i konsultować się z ekspertami lub organizacjami zajmującymi się ochroną praw pasażerów.

Co możesz zrobić jako pasażer

  • Sprawdź status lotu na stronie przewoźnika lub lotniska, zanim ruszysz na lotnisko.
  • Jeśli Twój lot został odwołany – skontaktuj się z linią lotniczą w celu zmiany rezerwacji lub uzyskania zwrotu.
  • Zachowuj potwierdzenia mailowe, zrzuty ekranu, korespondencję – mogą być podstawą roszczenia.
  • Skorzystaj z usług pośredników w dochodzeniu praw, jeśli linia nie reaguje.

Sezon lotów wakacyjnych dopiero się rozpoczął, a sytuacja związana ze strajkami kontrolerów lotów wciąż pozostaje niepewna. Nie wiadomo, czy podobne protesty nie pojawią się także w innych krajach Europy, co może prowadzić do dalszych zakłóceń w ruchu lotniczym. Pasażerowie powinni być gotowi na możliwe utrudnienia, zachować elastyczność w planowaniu podróży i dobrze znać swoje prawa.

Źródło: AirCashBack | Artykuł reklamowy zawierał linki afiliacyjne - jeśli skorzystacie z usług ACB, Bezprawnik otrzyma drobną prowizję

Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi