- Home -
- Na wesoło -
- Czy Coca-Cola komercjalizuje wizerunek Świętego Mikołaja? Jest skarga
Święty Mikołaj, którego zna większość z nas oraz Święty Mikołaj, z którym doktrynalnie utożsamiają się na przykład katolicy... to dwie różne osoby. Niemała w tym zasługa Coca-Coli.

Coca-Cola. Nektar bogów, który za namową mojego bliskiego znajomego odstawiłem wraz z początkiem roku 2019. Jakość życia wbrew zapowiedziom wcale nie wzrosła, a na plecach dostałem wysypki. Natomiast sentyment, lojalność, przywiązanie, platoniczna miłość i uwielbienie do jednej z największych marek i symboli kapitalizmu pozostał. Nie będę zresztą ukrywał, że moje przywiązanie do kolorowych napojów gazowanych to w polskim internecie - jak się okazuje - marka już sama w sobie.
Święty Mikołaj a Coca-Cola
Prawdą jest, że Święty Mikołaj, wzorowany na hojnym biskupie Miry, przez lata przedstawiany był w czerwonym stroju, a nawet z workiem prezentów, jednak całość ubioru miała charakter sakralny. Współczesny wizerunek czerwonego kubraczka i charakterystycznej czapki zimowej w okolicy roku 1930 zaczęła w swoich reklamach popularyzować Coca-Cola. Koncern swoich świątecznych kreacji trzyma się niezwykle konsekwentnie, a sprzedaż Coca-Coli regularnie rośnie w okolicy Bożego Narodzenia. Innymi słowy: strategia marketingowa okazała się skuteczna.
Mniej skuteczna okazała się jedna z grudniowych reklam Coca-Coli w Polsce, gdyż internetowe komunikaty o poniższej treści zaowocowały złożeniem skargi do Komisji Etyki Reklamy.
opis reklamy: Nowy, zimowy cynamonowy smak Coca-Cola! Kto już próbował? ???????? #jakMikołaj
Skarga nie była najbardziej absurdalną skargą do KER jaką czytałem w swoim życiu, ale miło wiedzieć, że wciąż próbują:
Treść skargi: Reklama komercjalizuje postać świętego Mikołaja. Nie wiem w jaki sposób Coca Cola ma być jak Mikołaj, chyba że bierzemy pod uwagę możliwą nadwage po wypiciu tego napoju i kolor czerwony.”
Komisja Etyki Reklamy zbadała sprawę św. Mikołaja
Odpowiedź Coca-Coli trafnie poinformowała Komisję Etyki Reklamy, że tak właściwie to... trudno mówić o komercjalizacji Mikołaja, gdyż to jest ich Mikołaj.
Wizerunek Mikołaja został stworzony w latach 30-tych XX wieku (1931) dla marki Coca-Cola i do dziś dzień jest kojarzony między innymi jako symbol marki Coca-Cola, a także jako symbol świąt i wspólnego przeżywania radości w rodzinnym gronie. Kampania i hasło, do których odnosi się Konsument, w pełnym brzmieniu ma nazwę „Podaruj radość jak Mikołaj”. Głównym założeniem kampanii jest zachęcanie do dostrzegania potrzeb innych, a także do wspólnego dzielenia się dobrem i poświęcenia swojej uwagi drugiej osobie.
Zespół orzekający nie dopatrzył się - zaskoczenie - jakichkolwiek naruszeń w zaskarżanej reklamie.
zobacz więcej:
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski