Święty Mikołaj, którego zna większość z nas oraz Święty Mikołaj, z którym doktrynalnie utożsamiają się na przykład katolicy… to dwie różne osoby. Niemała w tym zasługa Coca-Coli.
Coca-Cola. Nektar bogów, który za namową mojego bliskiego znajomego odstawiłem wraz z początkiem roku 2019. Jakość życia wbrew zapowiedziom wcale nie wzrosła, a na plecach dostałem wysypki. Natomiast sentyment, lojalność, przywiązanie, platoniczna miłość i uwielbienie do jednej z największych marek i symboli kapitalizmu pozostał. Nie będę zresztą ukrywał, że moje przywiązanie do kolorowych napojów gazowanych to w polskim internecie – jak się okazuje – marka już sama w sobie.
https://twitter.com/jakubkralka/status/1100800453753876480
Święty Mikołaj a Coca-Cola
Prawdą jest, że Święty Mikołaj, wzorowany na hojnym biskupie Miry, przez lata przedstawiany był w czerwonym stroju, a nawet z workiem prezentów, jednak całość ubioru miała charakter sakralny. Współczesny wizerunek czerwonego kubraczka i charakterystycznej czapki zimowej w okolicy roku 1930 zaczęła w swoich reklamach popularyzować Coca-Cola. Koncern swoich świątecznych kreacji trzyma się niezwykle konsekwentnie, a sprzedaż Coca-Coli regularnie rośnie w okolicy Bożego Narodzenia. Innymi słowy: strategia marketingowa okazała się skuteczna.
Mniej skuteczna okazała się jedna z grudniowych reklam Coca-Coli w Polsce, gdyż internetowe komunikaty o poniższej treści zaowocowały złożeniem skargi do Komisji Etyki Reklamy.
opis reklamy: Nowy, zimowy cynamonowy smak Coca-Cola! Kto już próbował? ???????? #jakMikołaj
Skarga nie była najbardziej absurdalną skargą do KER jaką czytałem w swoim życiu, ale miło wiedzieć, że wciąż próbują:
Treść skargi: Reklama komercjalizuje postać świętego Mikołaja. Nie wiem w jaki sposób Coca Cola ma być jak Mikołaj, chyba że bierzemy pod uwagę możliwą nadwage po wypiciu tego napoju i kolor czerwony.”
Komisja Etyki Reklamy zbadała sprawę św. Mikołaja
Odpowiedź Coca-Coli trafnie poinformowała Komisję Etyki Reklamy, że tak właściwie to… trudno mówić o komercjalizacji Mikołaja, gdyż to jest ich Mikołaj.
Wizerunek Mikołaja został stworzony w latach 30-tych XX wieku (1931) dla marki Coca-Cola i do dziś dzień jest kojarzony między innymi jako symbol marki Coca-Cola, a także jako symbol świąt i wspólnego przeżywania radości w rodzinnym gronie. Kampania i hasło, do których odnosi się Konsument, w pełnym brzmieniu ma nazwę „Podaruj radość jak Mikołaj”. Głównym założeniem kampanii jest zachęcanie do dostrzegania potrzeb innych, a także do wspólnego dzielenia się dobrem i poświęcenia swojej uwagi drugiej osobie.
Zespół orzekający nie dopatrzył się – zaskoczenie – jakichkolwiek naruszeń w zaskarżanej reklamie.