Wiele spraw urzędowych można załatwić online – bez wychodzenia z domu, co w obecnej sytuacji jest niezwykle pożądane. Problem w tym, że wymaga to albo kwalifikowanego podpisu elektronicznego, albo profilu zaufanego. Z kolei żeby założyć profil zaufany całkowicie zdalnie, trzeba potwierdzić dane za pomocą bankowości elektronicznej – a ta opcja była możliwa tylko w przypadku niektórych banków. Problem ma rozwiązać Tymczasowy profil zaufany.
Tymczasowy profil zaufany jako rozwiązanie problemu z załatwianiem spraw urzędowych przez internet
Aby założyć Profil zaufany, należy albo potwierdzić dane w punkcie potwierdzającym (co w obecnej sytuacji jest utrudnione) albo dzięki weryfikacji poprzez bankowość elektroniczną. Niestety ta druga opcja nie jest dostępna dla wszystkich użytkowników bankowości elektronicznej – należy posiadać konto w jednym ze wskazanych banków. To z kolei uniemożliwiało wielu osobom załatwienie sprawy urzędowej przez internet. Ministerstwo Cyfryzacji postanowiło rozwiązać ten problem – od dziś można założyć tymczasowy profil zaufany.
W przeciwieństwie do „zwykłego” profilu tymczasowy profil zaufany będzie ważny jedynie przez trzy miesiące. Nowy profil mogą założyć także osoby bez konta w odpowiednim banku, nie trzeba również udawać się do punktu potwierdzającego. Dla wielu będzie to duże ułatwienie i przyspieszy np. skorzystanie z pomocy w ramach tarczy antykryzysowej.
Jak założyć tymczasowy profil zaufany?
Należy wejść na stronę gov.pl, a następnie wybrać usługę „Załóż profil zaufany” i opcję „tymczasowy profil zaufany”. Następnym krokiem jest ustalenie danych do logowania (hasło + nazwa użytkownika).
Kolejny krok to podanie swoich danych – imienia (lub imion), nazwiska, numeru PESEL i danych kontaktowych. Co ciekawe, konieczne jest również wybranie terminu wideorozmowy. Osoba zakładająca konto będzie bowiem musiała odbyć wideokonferencję z urzędnikiem. Urzędnik zadzwoni do petenta i poda numer jego wniosku – petent musi sprawdzić, czy numer jest prawidłowy. Jeśli tak, na adres e-mail osoby zakładającej tymczasowy profil zaufany zostanie wysłany link do rozmowy wideo. Podczas samej rozmowy urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne, a także przedstawi zasady korzystania z profilu. Petent będzie musiał również okazać urzędnikowi dowód tożsamości – w taki sposób, by ten mógł odczytać dane na nim umieszczone.
Jeśli cała procedura przebiegnie pomyślnie, profil zostanie utworzony, a petent otrzyma informację na swój adres e-mail.
Uwaga: należy pamiętać, że po wysłaniu wniosku na podany numer telefonu zostanie wysłany kod autoryzacyjny. Trzeba będzie go wpisać w odpowiednie pole, dzięki czemu petent otrzyma na adres e-mail numer wniosku, o który podczas rozmowy zapyta urzędnik.