- Home -
- Dobre wiadomości -
- Od dzisiaj możesz założyć Tymczasowy profil zaufany. Prawdziwość danych potwierdzisz podczas wideorozmowy z urzędnikiem
Wiele spraw urzędowych można załatwić online - bez wychodzenia z domu, co w obecnej sytuacji jest niezwykle pożądane. Problem w tym, że wymaga to albo kwalifikowanego podpisu elektronicznego, albo profilu zaufanego. Z kolei żeby założyć profil zaufany całkowicie zdalnie, trzeba potwierdzić dane za pomocą bankowości elektronicznej - a ta opcja była możliwa tylko w przypadku niektórych banków. Problem ma rozwiązać Tymczasowy profil zaufany.

Tymczasowy profil zaufany jako rozwiązanie problemu z załatwianiem spraw urzędowych przez internet
Aby założyć Profil zaufany, należy albo potwierdzić dane w punkcie potwierdzającym (co w obecnej sytuacji jest utrudnione) albo dzięki weryfikacji poprzez bankowość elektroniczną. Niestety ta druga opcja nie jest dostępna dla wszystkich użytkowników bankowości elektronicznej - należy posiadać konto w jednym ze wskazanych banków. To z kolei uniemożliwiało wielu osobom załatwienie sprawy urzędowej przez internet. Ministerstwo Cyfryzacji postanowiło rozwiązać ten problem - od dziś można założyć tymczasowy profil zaufany.
W przeciwieństwie do "zwykłego" profilu tymczasowy profil zaufany będzie ważny jedynie przez trzy miesiące. Nowy profil mogą założyć także osoby bez konta w odpowiednim banku, nie trzeba również udawać się do punktu potwierdzającego. Dla wielu będzie to duże ułatwienie i przyspieszy np. skorzystanie z pomocy w ramach tarczy antykryzysowej.
Jak założyć tymczasowy profil zaufany?
Należy wejść na stronę gov.pl, a następnie wybrać usługę "Załóż profil zaufany" i opcję "tymczasowy profil zaufany". Następnym krokiem jest ustalenie danych do logowania (hasło + nazwa użytkownika).
Kolejny krok to podanie swoich danych - imienia (lub imion), nazwiska, numeru PESEL i danych kontaktowych. Co ciekawe, konieczne jest również wybranie terminu wideorozmowy. Osoba zakładająca konto będzie bowiem musiała odbyć wideokonferencję z urzędnikiem. Urzędnik zadzwoni do petenta i poda numer jego wniosku - petent musi sprawdzić, czy numer jest prawidłowy. Jeśli tak, na adres e-mail osoby zakładającej tymczasowy profil zaufany zostanie wysłany link do rozmowy wideo. Podczas samej rozmowy urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne, a także przedstawi zasady korzystania z profilu. Petent będzie musiał również okazać urzędnikowi dowód tożsamości - w taki sposób, by ten mógł odczytać dane na nim umieszczone.
Jeśli cała procedura przebiegnie pomyślnie, profil zostanie utworzony, a petent otrzyma informację na swój adres e-mail.
Uwaga: należy pamiętać, że po wysłaniu wniosku na podany numer telefonu zostanie wysłany kod autoryzacyjny. Trzeba będzie go wpisać w odpowiednie pole, dzięki czemu petent otrzyma na adres e-mail numer wniosku, o który podczas rozmowy zapyta urzędnik.
zobacz więcej:
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński