Podpisałeś umowę z akwizytorem i dałeś się naciągnąć? Spokojnie. Podpowiadamy, co powinieneś zrobić

Codzienne Zakupy Dołącz do dyskusji (96)
Podpisałeś umowę z akwizytorem i dałeś się naciągnąć? Spokojnie. Podpowiadamy, co powinieneś zrobić

Umowa z akwizytorem nie musi oznaczać końca świata. Zwłaszcza, że można od niej zwyczajnie…odstąpić. Trzeba tylko zrobić to w ciągu 14 dni. A jeśli ktoś nie zdąży odstąpić od umowy w wymaganym terminie zawsze pozostaje unieważnienie umowy ze względu na wprowadzenie w błąd.

Pokaz odkurzaczy i prezent gratis

Kto chociaż raz nie znalazł się w sytuacji, w której odbiera telefon, a po drugiej stronie słuchawki czekała już na niego sympatyczna pani opowiadająca z entuzjazmem o pokazie odkurzaczy (mniejsza z tym, że czasem coś jednak zawodzi i pani próbuje wysłać rozmówcę na pokaz do miasta na drugim końcu Polski)? No właśnie. Schemat rozmowy zawsze jest podobny. Pani zaprasza na pokaz (np. odkurzaczy, chociaż mogą to być równie dobrze garnki czy dywany, których nie można ubrudzić). Rozmówca ma tym samym poczuć się wyróżniony, ponieważ liczba zaproszeń jest zazwyczaj limitowana. Jakby tego było mało, pani po drugiej stronie słuchawki obiecuje specjalny prezent – w ramach podziękowania. Oczywiście dla tych, którzy zjawią się na pokazie.

Umowa z akwizytorem

Osoby, które dają się skusić takiej ofercie, przychodzą na pokaz, a następnie słuchają prezentera, który z pasją opowiada o danym produkcie. O tym, jak bardzo jest innowacyjny, wyjątkowy i wart swojej ceny (najczęściej to kwota oscylująca w okolicy kilkuset złotych). Oczywiście nie jest, jednak niektóre osoby – skuszone wizją posiadania wyjątkowego urządzenia – decydują się na jego zakup. Potem jest już klasycznie, czyli – płacz i zgrzytanie zębami. Bo na drugi dzień okazuje się, że produkt jednak nie jest tak rewelacyjny, a w dodatku w sieci można go kupić znacznie taniej. A przede wszystkim – produkt nie ma wcale takich właściwości, o jakich mówił prezenter. A umowa z akwizytorem została już przecież podpisana…

Mam dla Pani lepszą ofertę

Innym sposobem wykorzystywanym przez oszustów jest przekonanie danej osoby do zmiany oferty telekomunikacyjnej (lub jakiejkolwiek innej). Najczęściej oszust dzwoni do upatrzonej ofiary (zazwyczaj do starszych osób, choć nie zawsze), a następnie przekonuje, że jego oferta jest znacznie lepsza. Czyli – po prostu tańsza. Zapytany o nazwę firmy odpowiada coś niewyraźnie. Skołowany rozmówca, skuszony wizją mniejszych rachunków, zgadza się jednak na skorzystanie z nowej oferty. Kurier przyjeżdża z umową, klient składa podpis – na dokumencie, którego nawet nie czytał. A w umowie zapisane są stawki, które mogą zjeżyć włos na głowie…

Odstąpienie od umowy: pamiętaj, zawsze masz do tego prawo

Niezależnie czy chodzi o zwrot dywanu (którego włókna jednak przyjmują brud) czy o chęć rezygnacji z nowej oferty i powrót do starej, konsument ma prawo odstąpić od umowy. Konsument, który podpisuje umowę w domu lub na pokazie, może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od odbioru produktu. Reguluje to art. 27 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta:

Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.

Umowa z akwizytorem, zawarta na pokazie lub w domu konsumenta jest kwalifikowana jako umowa zawarta na odległość/poza lokalem przedsiębiorstwa. Klient nie musi zatem tłumaczyć się z tego, że chce odstąpić od umowy.

Uwaga: warto zwrócić uwagę na art. 29 ustawy:

Art. 29. 1. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 27.

Aby odstąpić od umowy, konieczne jest złożenie przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie należy wysłać przed upływem wyznaczonego przez przepisy terminu. Najpóźniej w ciągu kolejnych 14 dni (tym razem od chwili odstąpienia od umowy) konsument ma obowiązek zwrócić towar, jeśli umowa dotyczyła nabycia towaru (chyba, że przedsiębiorca sam zadeklaruje odbiór). Z kolei przedsiębiorca ma obowiązek – w terminie 14 dni od otrzymania oświadczenia – do zwrotu wszystkich płatności dokonanych przez konsumenta na podstawie umowy.