Sprzedaż alkoholu odbywa się w Polsce np. w sklepach lub restauracjach, jednak muszą mieć one specjalne pozwolenie, na prowadzenie tego typu działalności. Polskie prawo nakłada szereg wymogów na przedsiębiorców, którzy chcą sprzedawać napoje wyskokowe, a odstępstwo od ustanowionych reguł prawnych, może wiązać się z konsekwencjami, takimi jak utrata koncesji na sprzedaż alkoholu. Jednak aby tak się nie stało, warto przestrzegać kilku ważnych zasad.
Utrata koncesji na sprzedaż alkoholu może mieć miejsce się z kilku powodów
Utratę lub cofnięcie koncesji regulują przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Cofnięcie koncesji może być spowodowane przede wszystkim przez konkretne naruszenie przepisów. Utrata zezwolenia może mieć miejsce np. wtedy, gdy sprzedajemy alkohol osobom nieletnim lub nietrzeźwym.
Urząd może cofnąć nam zezwolenie na sprzedaż wyrobów alkoholowych, jeżeli co najmniej dwukrotnie w okresie sześciu miesięcy w miejscu sprzedaży dojdzie do zakłócania porządku, a właściciel sklepu lub lokalu nie powiadomi w związku z tym organów porządku publicznego. Koncesja na sprzedaż alkoholu zostanie nam cofnięta także wtedy, gdy popełnimy przestępstwo w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, a także będziemy wprowadzać do obrotu alkohol z niewiadomego źródła.
Utrata koncesji może mieć miejsce także wtedy, gdy nie opłacimy podatku akcyzowego w terminie, a także nie będziemy prowadzić lokalu zgodnie z wytycznymi sanitarnymi. Bywają także przypadki, kiedy koncesja jest odbierana za nadmierną ilość miejsc siedzących w lokalu.
Koncesja na sprzedaż alkoholu bywa cofnięta, ale może także wygasnąć. Zdarza się tak przede wszystkim wtedy, gdy punkt sprzedaży alkoholu ulega likwidacji. Wygaśniecie koncesji, zdarza się także wtedy, gdy upłynie jej termin ważności, a także zmianie ulegnie rodzaj działalności punktu sprzedaży.
Eksperci apelują do właścicieli sklepów i lokali, aby podejmowali odpowiednie środki ostrożności
Żeby zapobiec utracie koncesji na sprzedaż wyrobów alkoholowych, warto zaznajomić się dogłębnie z przepisami, dotyczącymi sprzedaży alkoholu, a także przestrzegać godzin sprzedaży i ograniczeń wiekowych. Warto mieć na uwadze także ograniczenia, dotyczące jego reklamy. Ważne jest także prawidłowe szkolenie personelu, który musi być zaznajomiony z prawidłowym rozpoznawaniem oznak nietrzeźwości.
Aby zapobiec ryzyku odebrania koncesji na alkohol, warto prowadzić odpowiednią dokumentację jego sprzedaży. Kluczowe jest w tym wypadku przede wszystkim zachowywanie wszelkiego rodzaju umów, potwierdzeń płatności, a także dokumentów, dzięki którym możliwe będzie udowodnienie legalnego zatrudnienia personelu.
Od decyzji o odebraniu koncesji można się odwołać
Gdy otrzymamy decyzję o cofnięciu koncesji, mamy 14 dni na odwołanie się od niej. Jeżeli to zrobimy, decyzja zostanie wstrzymana. Warto wiedzieć także, że w takim wypadku do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez organ II instancji, możemy legalnie sprzedawać alkohol.